Få år efter
opfindelsen af daguerreotypiet kunne den nye teknik anvendes til portrætter.
Dermed blev det både lettere og billigere at blive portrætteret. Den
store popularitet, som daguerreotypiportrætterne hurtigt blev genstand
for, skete på bekostning af miniatureportrættet, silhuetten og medaljonportrætstikket,
der indtil da havde været de mest udbredte portrætformer.
Den første,
danske daguerreotypist var Mads Alstrup, der i 1842 etablerede sig i
København, men der kom hurtigt mange andre til rundt omkring i landet.
Omkring
1855 blev daguerreotypimetoden erstattet af den hurtigere og billigere
kollodiummetode, og udøverne fik nu betegnelsen fotografer. Med den
nye negativproces fulgte papiraftrykket, der i de første år var på saltpapir.
Få år efter benyttede fotograferne albuminpapir, som var fremherskende
århundredet ud. Indførelsen af kollodiummetoden betød, at antallet af
fotografer steg så eksplosivt, at der mellem 1862 og 1865 var omkring
100 atelierer alene i København. Da markedet ikke kunne rumme de mange
fotografer, blev antallet kraftigt reduceret i de følgende år.
Både herhjemme
og i udlandet benyttede portrætfotograferne sig fra begyndelsen og frem
til ca. 1870 af de samme kompositionsprincipper og den samme ikonografi
som portrætmalerne. Påvirkningen mellem de to medier kom dog hurtigt
til at gå begge veje.
Visitkortfotografiet
blev introduceret herhjemme i slutningen af 1850’erne af fotografen
Rudolph Striegler. Idéen med at benytte et fotografi i stedet for et
trykt visitkort stammede fra Frankrig. Her tog fotografen André Adolphe
Eugène Disdéri i 1854 patent på et kamera med 4 objektiver, der kunne
tage 8-12 fotografier på det samme glasnegativ. De små fotografier kunne
samles i albums, hvilket var en medvirkende årsag til deres enorme popularitet.
Opfindelsen af visitkortfotografiet betød, at portrættet nu blev mangfoldiggjort
i et hidtil ukendt antal og sat sammen på nye og anderledes måder.
Fotograferne
begyndte også efterhånden at opbygge forskellige scenerier omkring den
portrætterede. Bordet, søjlen og plinten dukkede op. I 1880’erne blev
landskabs-, stue- og salonbaggrunde populære i fotoateliererne. Ved
at montere baggrundene på rullegardiner kunne scenen hurtig skifte fra
norsk vinterhytte til sydlandsk terrasse.
I 1880’ernes
sidste årtier ændrede det fotografiske portræt sig gradvist. I stedet
for at følge fastlagte konventioner, blev der nu lagt mere vægt på den
psykologiske skildring af de portrætterede. Dette blev for eksempel
gjort ved at skildre personerne i deres naturlige omgivelser, der således
kom til at fortælle noget om den portrætterede.
|