Knet-logo
Danske Kulturtidsskrifter 1917-45

Red.: Det Kongelige Bibliotek

Om / About  Hjælp / Help

Op
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 10 - Oktober

Forrige Næste
[5] s. 281-289
Ford Motor Company

Facsimile

Tidsskriftprojeter

1926:10

FORD MOTOR COMPANY

Det er overflødigt at præsentere Mr. Henry Ford. Hans Navn kører Verden over, standset og stemplet i "Verdens billigste Bil" og "bedste Tractor".
    Han har "demokratiseret" Automobilet, og blev Verdens rigeste Mand ved samme Lejlighed.
    Og dermed kunde hans Berømmelse eller Succes være fastslaaet for Efterverdenen.
    - Som man i Oldtiden sagde Krøsos, naar Rigdommen tog Fabelform, siges i vor Tid: Rockefeller, Morgan og Ford.
    Maal, Mønt og Vægt er jo forandret siden.
    Men for Efterverdenen vil Ford være mere end den rige Mand, den "billige Bil" og den "bedste Tractor".
    Ford er ogsaa et Arbejdssystem.

*


   Indtil Verdenskrigen havde vi i danske socialistiske Foreninger et ofte tilbagevendende Diskussionsforedrag: Taylorsystemet.
    Derved forstod vi den nye Videnskab, der i Mennesket ikke søgte Individet, - men Arbejdsredskabet; Læren om de rigtige, de nyttige og for den industrielle Masseproduktion ønskelige Bevægelser.
    Ford Motor Company diskuterer ikke Taylorsystemet, men fører det frem i raa Praksis. Ford Motor Co. repræsenterer den mest imponerede Masseproduktion, med 50,000 Mand er Fabrikken i Detroit istand til at producere 4000 Vogne om Dagen.
    "Vi begyndte at føre Arbejdet til Folkene i Stedet for Folkene til Arbejdet. Nu - følger vi to Hovedprincipper i alt Arbejde, for det første, at een Mand aldrig gør mere end eet Skridt, hvis det kan undgaas at gøre flere, og at ingen Mand nogensinde behøver at bukke sig".
    Det er Recepten.
    Fra Laboratorier kontrolleres og reguleres Produktionens Forbrug af Materialer, Maskiner og Muskler. Overalt er der "Videnskab".

*


    Ford Motor Company er et Aktieselskab - med Henry Ford og Sønnen Edsel som Aktionærer.
    Ved Forbundsstaternes Domstol 1926 oplystes det, at Selskabets samlede Fortjeneste i Tidsrummet fra 1917 til 1924 (for 7 Aar) har andraget 526,441,951 Dollars. Fortjenesten i 1922 var 115,797,361 Dollars.

*


    En Fordvogn bestaar af 5000 Dele. Og Organisationen Ford Motor Company omfatter Raastoffer som Skove, Gruber og Malmlejer, Fabrikker, der fremstiller Automobildele, Jernbaner, Skibe og henved 52 Samlerfabrikker Verden over.
    Da Glaspriserne var Companyet for høje byggede det sit eget Glasværk.
    Foruden at fremstille Kvalitetsvogne, beskæftiger Ford sig ogsaa med Flyvemaskinefabrikation.
    Til landbrugsvidenskabelige Eksperimenter (industriel Jord-dyrkning) og Prøvekørsel med Biler og Tractors ejes store Landejendomme.
   Et Hospital i Detroit overtoges af Ford - og giver Overskud. I en Skole, hvori Undervisningen for Drenge er i nær Tilknytning til Firmaets Produktion, produceres Automobildele af Eleverne, saa at Skolen klarer sig selv økonomisk.
    Og da denne mærkelige Mand elsker Friluftsliv og Fuglesang, har han paa sin Farm 500 Fuglehuse - Svalerne har et "Hotel" med 76 "Værelser".
    Hvis nogen paa Grund af disse Meddelelser ønsker nærmere Bekendtskab med Manden, henvises til Bogen "Mit Liv og mit Arbejde".
    Deri optræder Mr. Ford som Filosof.
    Han forsøger at forklare Tilværelsen udfra en Fordvogn ! Hvad der medfører at han har ændret sin i Bogen givne Bedømmelse af Bolchevikerne - fordi Sovjet i 1926 gjorde Bestilling paa 10,000 Tractors!
    Bemærkelsesværdigt i Bogen er Afhandlingen om højere Løn. Medens alle andre Kapitalister taler om Lønnen som Driftsomkostninger, er Lønnen, i Fords Opfattelse, først og fremmest Købeevne.
    Og tillige godt Produktionsprincip:
    "Den høje Løn havde ogsaa andre Virkninger. I 1914, den første Gang da den traadte i Virksomhed, havde vi 14,000 Mand i Arbejde og vi havde hidtil været nødt til at antage 53,000 Mand om Aaret for at holde en konstant Arbejdsstyrke paa 14,000. I 1915 behøvede vi kun at antage 6,508 Mand." Den høje Skifteprocent udtrykker Arbejdernes Bedømmelse af Fords Arbejdssystem, og den Kendsgerning, at Ford idag overalt byder de højeste Lønninger, røber, at hans "Laboratorier", hans "Videnskab" er i travl Virksomhed.
    Overalt er der Videnskab.
    Ikke Taylor, men Fordsystem. - Taylor konstaterede den menneskelige Organismes Evne til Forcering, gjorde Beregninger og opstillede Regler. Ford selv bestemte den enkeltes Ydelse, idet han opfattede Muskelenergien som Masse - uudtømmelig, fordi den anvendte Arts Fødselsoverskud besørgede Massens Fornyelse.
    Dermed grundlagde han det, som han i sine Annoncer kalder: Fords geniale Arbejdsmetoder.
    I sin Bog fortæller han:
    "Saa vidt jeg ved, var vort Transportbaand det første, der nogensinde er anvendt. Ideen fik vi ganske simpelt fra den Lufttrolley, som Chikago-Slagterierne bruger ved Pakning af Oksekød. Tidligere havde vi samlet Svinghjulsmagneten paa sædvanlig Maade. Med een Arbejder, som udførte det hele, kunde vi faa 35-40 af dem færdige paa en 9 Timers Arbejdsdag, d. v. s. 20 Minutter for hver Samling. Men den ene Mands Arbejde fordeltes nu paa 29 Bevægelser, og derved nedsattes Tiden for hver Samling til 13 Minutter og 10 Sekunder. Dernæst anbragte vi "Baandet" 8" højere - det skete i 1914 - og bragte derved Tiden ned til 7 Minutter. Ved yderligere Forsøg med den Hurtighed, med hvilken Arbejdet skulde gaa for sig, fik vi Tiden ned paa 5 Minutter, kort sagt, Resultatet er, at gennem rationelle Undersøgelser er vi naaet til, at een Mand kan udrette lidt mere end fire kunde for ganske faa Aar siden."
    Og videre:
    "Saaledes gaar f. Eks. Chassis-Transportbaandet med en Hastighed af 6 Fod i Minuttet, det "Baand" hvorved Forakslen samles gaar 149" i Minuttet. Ved Samlingen af et Chassis er - der 25 særskilte Bevægelser eller "Stationer". Den første Arbejder fastgør 4 Vinkeljern til Skærme paa Chassisrammen, saa kommer Motoren ved den 10. Bevægelse o. s. v., o. s. v. Nogle af Arbejderne udfører kun een eller to smaa Bevægelser, andre flere. Den Mand, der anbringer en Vogndel, gør den ikke fast, ja det kan være, at den samme Vogndel ikke er helt paa Plads før efter adskillige efterfølgende Bevægelser. Den Mand, som sætter en Bolt i, sætter ikke Møtrikken paa, skruer den ikke fast. Ved Bevægelse Nr. 34 hældes Benzin paa den "tilkommende" Motor, den er i Forvejen smurt. Ved Bevægelse Nr. 44 fyldes Køleren med Vand og ved Bevægelse Nr. 55 kører Vognen ud til John. R.-Gade."
    Med saadanne Arbejdsmetoder er Fords berømte høje Lønninger ikke Filantropi, ikke Indrømmelse af Arbejdernes Andel, men simpel Nødvendighed, Skifteprocenten var for stor.
    Hvor er Grænsen for Arbejderens Ydelse? Ford selv siger, at der skal tages berettigede Hensyn til Arbejderen, "han maa have ethvert nødvendigt Sekund, men ikke et eneste unødvendigt."
    Men samtidig erklærer han:
    "Vi har opnaaet vore allerbedste Resultater ved at lade Folk med vilde Ideer arbejde løs, hvor rene Engle af Sagkyndige ikke vilde vove sig ind."
    Det er disse højt gagerede "Vildmænd" - Specialister kaldes de -, der til Stadighed eksperimenterer med Arbejderne. For dem gælder det at vise sig nyttige - Ford befaler og Arbejderne kan blive, eller - gaa. Andre Skarer staar ved Portene.
    Men vilde det ikke være en Opgave for Detroits Eksperimentatorer: at finde en mere ideel Arbejdertype? Den nuværende kan kun bruge sine Arme - eller Ben til Arbejdet.
    Hvis den Stump Hale, Mennesket har, igen kunde tages i Brug, vilde et Arrangement af Lufttove muliggøre Arbejde med alle fire Lemmer!
    En saadan Opgave maa være Amerikanere værdige. Hele Darwin-Abe-Debatten om Menneskets Oprindelse vilde herved blive til et Spørgsmaal om Aben's!

*


    Det var under Verdenskrigen at Fords Salgsafdeling gjorde sit store Fremstød mod Europa. Den gamle Verden længtes, ikke efter Biler - men Fred.
    Amerikansk Reklame viste da sin Fuldkommenhed. Med forholdsvis faa Midler naaede den sit Resultat.
    En Damper, Mr. Henry Ford selv, 3 hvide Duer og nogle Oliegrene tog Vejen over Atlanten for at opfordre til Fred. Ford Motor Companys Agenter underrettede den ganske Verden.
    Mr. Henry Ford naaede ikke Europa. Europa fik ikke Fred dengang - derimod var Navnet Ford fastslaaet. Og nu er alene i det nære Nord Samlerfabrikker i Stockholm, Helsingfors - og i Københavns Sydhavn.
    En tidligere Funktionær giver os i en Samtale en Fremstilling af Fabrikken, Arbejdstempo, Arbejdsforhold og - Fagforeningernes Betydning derude.
    Foruden "Ford" har "General Motors Company" en Automobilfabrik i Sydhavnen.
    Begge Arbejdspladser er, trods det amerikanske Princip: Open shop, monopoliserede.
    "Chevrolet" af nogle faa Fagforeninger, "Ford" af "Familien", som Bekendtskabsantagelsen kaldes af Arbejdere. "Ford" har "sociologisk" Lægeundersøgelse. Vægt, Højde, Blodtryk, Lunger og Urin undersøges og rapporteres - og saa først gaar Arbejderne ind i "Fabrikken" med de høje Lønninger".
    Den 2-Etages Bygning er udelukkende anvendt til Samling af de fra Amerika tilsendte "Forddele". Ifølge Fabrikkens egne Meddelelser, er der iaar, i Maanederne April, Maj, Juni, med en Arbejdsstyrke paa 1300 Mand, fremstillet ca. 230 Vogne daglig.
    Fremstillingen begynder med at samle de Plader, der udgør Karosseriet. "Baand", Elevatorer og Kraner befordrer Materialet. Malerarbejde og Lakeringen udføres ved Sprøjtning. Efter ca. 4 Timers "Kørsel" gennem Ovne, transporteres de lakfriske Karosserier gennem Monteringens forskellige "Stationer", for ved denne Afdelings sidste Station, en Kran, at blive løftet op paa det Chassis, Hovedtransportøren i sin Fremstillingsproces har færdig ud for Kranen.
    Hovedtransportørens Længde er 94 m. Dens Arbejdsopgave er at fremstille Chassier - og modtage Karosserier. Og hvor Hovedtransportøren afsluttes, kører de færdige Biler ud i Gaarden.
    De "Dele", "Baandene" bruger i den fremadskridende Montering, samles ved Siden af "Baandet", netop ved den Station, hvor Monteringen sker. Fuldt ud moderne Værktøj er i Brug. Luftdrevet eller elektrisk Værktøj er anbragt i Lokalerne, som man kender det fra en Tandklinik.
    Naar Fabrikken er i Fart, er Hallerne et Virvar af Mennesker - et Helved af Forvirring og Støj. Motordrøn, Hammerslag, Signalklokker, Boremaskinernes Hvin og Raabene fra Hovedtransportørernes Arbejdere angiver Rytmen i Arbejdet, indsvøbt i Røgen fra Motorernes første Udblæsninger.
    En Feberdag - 8 Timers daglig Slid paa Nerver.
    Hver Afdelings Arbejde ledes af en Formand og synes af en Inspektor.

*


    Om Fagforeninger siger Mr. Ford:
    "Vi har al Agtelse for Foreninger, sympatiserer med deres gode Formaal, men er imod deres slette Formaal. Til Gengæld skulde jeg tro, at Foreningerne nærer Agtelse for os; thi der er aldrig fra Ledernes Side gjort noget Forsøg paa at træde imellem vore Folk og de overordnede i vore Fabrikker. Naturligvis har radikale Agitatorer atter og atter gjort Forsøg paa at lave Uro. Men vore Folk har i Almindelighed betragtet disse Herrer som mærkelige Eksemplarer af Menneskeracen, og den Interesse, de har følt for dem, er den samme som de vilde føle for en Mand med fire Ben."
    Her i Danmark er "Ford" jo kommet ud for en gammel Fagforeningsbevægelse. Alle paa Fabrikken er organiserede. Der er Tillidsmænd fra de repræsenterede Fagforeninger, men Arbejdsforholdene er dekreteret af Detroit.
    Lønningerne, der er fastsat pr. Dag, er: - (for tilfredsstillende Arbejde) 18,75 første 2 Maaneder; 22,50 for 3dje, 4de, 5te; 24,00 for 6te, 7nde, 8nde; 25,50 derefter.
    Hvormeget der saa derefter gives for Ophold paa 6te Afdeling bestemmes jo af Sygekasserne. I den mellem "Ford" og danske Fagforeninger afsluttede "Overenskomst" staar om Lønningerne: "Ændringer i disse foretages efter forudgaaende Forhandlinger med Organisationerne, paa Grundlag af saadanne Ændringer som maatte blive foreslaaet i Detroit".
   Danske Fagforeninger er Modstandere af Overarbejde og søger organisationsmæssigt at komme det til Livs.
    Hos "Ford" er der Maaneder, hvori det faste Mandskab ugentlig har 10-20 Timer over normal Arbejdstid.
    Paa 8 Timers Arbejdsdag holdes kun 1/2 Times Spisepavse - Mr. Ford siger i sin Bog: - "man kommer ikke paa en Arbejdsplads for at konversere, men for at arbejde".
    Ifølge Fabrikkens Reklamemeddelelser er der opstillede Drikkevandsfontæner i rigelig Mængde og paa Malerværkstedet er ophængt Stenkrukker med kold The.
    Med Stenbeholderne er det rigtig nok, men det er længe siden der har været The i dem, og Drikkevandsfontænerne er en Vandhane hist og her, med fastbundet Bæger.
    Gang paa Gang har der været Vrøvl om Malerværkstedet; Varmen er saa meget over det i Instruksen angivne, at Folkene blev syge. Dette Aars "Forhandlinger" resulterede i at Ovnene blev - fjernede! Nye Midler til Maling overflødiggjorde Ovnene. - I det hele taget har Malerne været omtrentlig ene om at repræsentere Fagforeningsaand paa Fabrikken i Sydhavnen.
    Følgende tjener til Malernes Ære og til at belyse de "disciplinære Foranstaltninger": En Maler, der var beskæftiget med Døren til et SedanKarosseri, spilder ved Uforsigtighed noget Maling over den friske Lakering.
    En Overordnet, der overværer det, erklærer: "De har 8 Dages Karantæne!" Og da Maleren lukkede Vogndøren vel haardt i, fortsatte den overordnede: "De har 14 Dages Karantæne!"
    Kun ved Tillidsmandens Trusel om at sætte Fabrikken i 14 Dages Karantæne, lykkes det at bremse vedkommende Overordnedes disciplinære Lyster.
    Men han bøjede sig med Truslen: "Jeg skal huske dem, mine Herrer!"
    Og nu fjernes Ovnene - - en teknisk Ændring?

*


    Fagforeningerne har sine Vanskeligheder paa "Ford". Dels er det "Familieskabet" - og de høje Lønninger, der skaber Kontrast mellem Forening og Arbejder. Men desuden er det nuværende Organisationssystem ogsaa en Ulempe. Saaledes kan der i et af Produktionens Trin være ca. 35 Arbejdere, repræsenterende 10 forskellige Fagforeninger!
    Skulde der blive Konflikt, muliggør Fords Filialsystem, at en anden Fabrik besørger Produktionen-og til Slut skal følgende Erfaring fortælle om den Risiko Fords Arbejdssystem fører med sig:
    "I England gjorde vi aabent Front mod Fagforeningsspørgsmaalet i vor Manchester-Fabrik. De fleste af vore Manchester-Arbejdere er Fagforeningsmænd og underkastet de almindelige engelske Fagforeningsregler om Begrænsning af Produktionen. Vi overtog i Manchester en Karosserifabrik, i hvilken en Del af Tømrerne var Fagforeningsfolk. Straks ønskede Foreningens Ledere at faa en Sammenkomst med vort Selskabs Bestyrelse, for at opnaa en "bedre" Ordning. Men vi forhandler kun med vore egne Arbejdere, og aldrig med Repræsentanter udefra, og derfor nægtede vore Bestyrere at have noget at gøre med Fagforeningslederne. Derpaa blev Tømrerne opfordret til at strejke, men Tømrerne vilde ikke strejke, og saa blev de ekskluderet af Fagforeningen, hvorpaa de ekskluderede anlagde Sag imod Foreningen, for at faa deres Andel i dens Understøttelsesfond." Paa Fordfabrikkerne er overalt angivet Gulvarealets Belastning pr. Kvadratmeter. Og en Fordmotor skifter Gear, for at naa op paa fuld Fart, selv en Fordmotors Hastighed er begrænset.
    Anderledes med Arbejdskraften. Fordmændenes Opmuntring er: Der er flere udenfor Porten!
    Flere friske Hjerter, Mænd, hvis Nerver endnu ikke henter Hjælp i "Skadestuen"s Hovedpinepulvere, hvoraf der i travle Uger bruges omkring 140 Stk.
    En Arbejder, der efter en "Sæson" søgte sin Sygekasselæge, fik sin Diagnose stillet i følgende Salut:
    "Har De forceret Arbejde? - Arbejdsløs, naa, men har De haft forceret Arbejde? - Fordfabrikken, Tak, det kender jeg, derfra kommer flere af mine Patienter. Idiotfabrikken.