menu
Mallorca, Espana, 1958 Nu hvor 1900-tallet ligger bag os, bliver det anderledes håndterligt at overskue århundredet og slå ned på de højdepunkter, som skubbede til historien. Jesper Høm blev et sådan højdepunkt. Hans fotografier fra midten af 1950'erne introducerede det danske publikum for en ny måde at tænke billeder på.
Års ophold i den franske hovedstad havde indviet Jesper Høm i tidens mest avancerede fotografi, som ikke mindst den amerikanskfødte William Klein formulerede det. Ekspressivitet og synliggørelsen af øjeblikket var nogle af de elementer, som William Klein arbejdede med i sit fotografi. Han radikaliserede formen, ophævede centralperspektivet, reducerede det tredimensionelle rum til den todimensionelle billedflade og skævede uden tvivl til de unge abstrakt ekspressionister med Jackson Pollock i spidsen. Jesper Høm kan meget vel have gjort det samme, for som søn af maleren Poul Høm, var han fortrolig med maleriets æstetiske rum, og han tog de nye ideer til sig, transformerede dem om til sit eget udtryk og plæderede for fotografiet som en kunstart.   

næste side

 

Det Nationale Fotomuseum

 

6.5 - 17.6