Perssuak-ekspeditionen
1938
|
I 1938
drog Lauge Koch med flyvemaskinen 'Perssuak'
ud på sin sidste ekspedition til Peary Land. Efter hjemkomsten
udtalte han til pressen: “Peary
Land er meget nær ved at være en Ø ...Vor flyvning har vist at Peary
praktisk taget havde ret... Det glæder mig personlig at vi er i Stand
til at give Peary fuld Oprejsning”
Henning
Bistrup måtte dog protestere over Kochs forsøg på rehabilitering af
Peary på de danske ekspeditioners bekostning: “Danmark-Ekspeditionen
først og fremmest, senere 1. Thule-Ekspedition og Alabama-Ekspeditionen
skaffede Beviser for, at Peary Kanalen ikke eksisterede. Dette Forhold
er ikke blevet forandret efter denne Flyvning, og Dr. Kochs Forsøg paa
at lægge Fortsættelsen af Peary Kanal gennem Jørgen Brøndlund’s
Fjord og videre op gennem J. P. Kochs Fjorde er ganske uden Forbindelse
med Peary’s oprindelige Kort.”
|
|
Kort
over Peary Land offentliggjort i Politiken 21/5 1938.
DA Aviser
|
|
Kochs
samtegning af Peary's kort over Peary Kanalen (rødt) og Kochs eget fra
1938. (sort).
Meddelelser
om Grønland, Bd. 130, 1940.
DA 39, 185, -4
|
|
Det
endelige kort over Peary Land optaget på Perssuak-ekspeditionen 1938,
Meddelelser
om Grønland, Bd. 130, 1940.
DA 39, 185, -4
|
Stridighederne om Peary
Kanalen var blot en del af en langt større kontrovers som i samtiden blev
kendt under navnet ’Lauge Koch Sagen’.
En udførlig beskrivelse af
denne den største offentlige skandale i dansk naturvidenskabs historie
findes i :
Christopher Jacob Ries’s
bog ”Retten, magten og æren. Lauge Koch Sagen: en strid om Grønlands
geologiske udforskning”, Lindhardt & Ringhof, 2003.
|
Tilbage
Til forside
|