Perssuak-ekspeditionen 1938

 

I 1938 drog Lauge Koch med flyvemaskinen 'Perssuak'  ud på sin sidste ekspedition til Peary Land. Efter hjemkomsten udtalte han til pressen:  “Peary Land er meget nær ved at være en Ø ...Vor flyvning har vist at Peary praktisk taget havde ret... Det glæder mig personlig at vi er i Stand til at give Peary fuld Oprejsning”

Henning Bistrup måtte dog protestere over Kochs forsøg på rehabilitering af Peary på de danske ekspeditioners bekostning: “Danmark-Ekspeditionen først og fremmest, senere 1. Thule-Ekspedition og Alabama-Ekspeditionen skaffede Beviser for, at Peary Kanalen ikke eksisterede. Dette Forhold er ikke blevet forandret efter denne Flyvning, og Dr. Kochs Forsøg paa at lægge Fortsættelsen af Peary Kanal gennem Jørgen Brøndlund’s Fjord og videre op gennem J. P. Kochs Fjorde er ganske uden Forbindelse med Peary’s oprindelige Kort.”

Klik for at se kortet større  
Kort over Peary Land offentliggjort i Politiken 21/5 1938.

DA Aviser

Klik for at se kortet større  

Kochs samtegning af Peary's kort over Peary Kanalen (rødt) og Kochs eget fra 1938. (sort).

Meddelelser om Grønland, Bd. 130, 1940.

DA 39, 185, -4

Klik for at se kortet større  

Det endelige kort over Peary Land optaget på Perssuak-ekspeditionen 1938,

Meddelelser om Grønland, Bd. 130, 1940.

DA 39, 185, -4

Stridighederne om Peary Kanalen var blot en del af en langt større kontrovers som i samtiden blev kendt under navnet ’Lauge Koch Sagen’. 

En udførlig beskrivelse af denne den største offentlige skandale i dansk naturvidenskabs historie findes i :

Christopher Jacob Ries’s bog ”Retten, magten og æren. Lauge Koch Sagen: en strid om Grønlands geologiske udforskning”, Lindhardt & Ringhof, 2003.

Tilbage   Til forside