
|
Édouard (Edvard) Meyer (1825-1883)
|
Meyer var fra 1845-52 udgiver af Flyver-Posten, men rejste derefter tre år til Paris, hvor han lærte den fotografiske teknik. Denne franske påvirkning er meget fremtrædende i såvel de topografiske optagelser som i portrætterne.
|
 Pavillon de Rohan, Louvre, Paris
|
Hjemvendt til København ansøgte han i 1857 Thorvaldsens Museum om eneret på fotografering af Thorvaldsens skulpturer. Meyer ønskede fem år, men blev bevilget tre år, som yderligere forlængedes med tre år. I den periode optog Meyer mere end 100 fotografier af Thorvaldsens skulpturer ligesom han fotograferede skulpturer udført af Hermann Bissen.
|
 Portræt af C. N. Rosenkilde
|
 Portræt af C. N. Rosenkilde
|
Nok så interessante er de portrætter, som fotohistorikeren og tidligere leder af Kort- og Billedafdelingen, Bjørn Ochsner tilskrev Meyer. De billedmæssige kvaliteter leder tanken hen på den franske Félix Nadars suveræne portrætkunst.
Meyer ophørte senere med sin fotografiske virksomhed og blev bl.a. trådhandler.
|
 Portræt af Christian Winther
|