Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige Bibliotek
|
DEN KRISTELIG-BORGERLIGE KØNSMORAL
Den Kønsmoral, der er gældende i det borgerlige Samfund, er direkte overtaget fra kristendommen
og den kristne kirke. - Borgerskabet har paa mange omraader gjort sig mer eller mindre fri af den
kristne moral. Kapitalismens økonomiske system har skabt en hensynsløs og egoistisk moral,
som staar i den mest skærende modsætning til kristendommens kærlighedslære.
Kristendommens kommunistiske moral er ganske uforenelig med privatejendomsretten og den frie
konkurrence. De kristnes idealer og fordringer til sig selv og hinanden anses for smukke og
ophøjede; men det kunde ikke falde borgerskabet ind at tage dem alvorlige paa den maade, at de
kunde anvendes som rettesnor for det praktiske liv. De faa mennesker, der kunde finde paa noget
saadant, anses for mer eller mindre forrykte sværmere, som man medlidende ryster paa hovedet
ad. Hvis de bliver alt for højrøstede og generende, maa de helst spærres inde som farlige for den
offentlige sikkerhed.
Man ser tydeligt, at den herskende kønsmoral er et slags kompromis mellem to vidt forskellige synsmaader. Det asketiske livssyn erklærer alt kønsliv for urent og syndigt og opstiller afholdenhed som idealet. Det borgerlige materielle livssyn anser kønslivet og kønsdriftens tilfredsstillelse for en nydelse, som er med til at gøre livet værd at leve, og som det gælder om at forskaffe sig størst mulig glæde af. Kompromis'et kommer i stand paa den maade, at det borgerlige samfund indrømmer, at afholdenhed er det højeste ideal - men alt for højt for de gode borgere selv at stræbe efter. Kirken paa sin side ser gennem fingrene med at maendenes syndige tilbøjeligheder tilfredsstilles gennem prostitutionen og løse forbindelser, naar blot dette anerkendes som syndige handlinger, der kræver kirkens tilgivelse og hjælp. Til gengæld slaar man haardt og ubarmhjærtigt ned paa de kvinder, der forsynder sig mod kyskhedsidealet eller mod mandens eneret til den kvinde, som kirken har forenet ham med. Kønsmoralens bud til kvinderne er udelukkende skrevet af mænd og bærer tydeligt præget heraf: For at mændene ogsaa udenfor ægteskabet kan faa deres dridt tilfredsstillet, tvinges en mængde kvinder til at staa til deres disposition. Til tak for deres villighed behandles de med foragt og uden medlidenhed. Naar de ikke længer kan gøre tjeneste, kan de faa lov til at gaa til grunde i nød og elendighed. De kvinder, som ønsker at bevare det borgerlige samfunds agtelse, har kun valget mellem et ægteskab og kønslig afholdenhed. Hvis en ugift kvinde indlader sig paa et kønsligt forhold, udsætter hun sig for sine medmenneskers foragt. Og selv den mand, der tit ved hjælp af falske løfter har lokket hende ind i forholdet, føler sig ogsaa berettiget til at foragte hende. Dette er i og for sig kun en naturlig konsekvens af den herskende kønsmoral. Men det er et af de punkter, hvor nutidens tankegang begynder at gøre oprør imod den. Den her skildrede kønsmoral befinder sig for tiden i en fremadskridende opløsningstilstand. Den er i absolut modstrid med hele nutidens videnskabelige tankegang. Og den moderne frigjorte kvinde maa gøre oprør mod en kønsmoral, som er dikteret hende af manden, og som kun tager hensyn til manden. En moral, som erklærer en fuldt ud naturlig og en meget stærk drift for syndig, maa nødvendigvis føre til hykleri og uærlighed - til højeste grad af uoverensstemmelse mellem teoretisk moral og praktisk livsførelse. Naar denne kønsmoral alligevel endnu trods alt billiges af det store flertal, skyldes det vist ikke udelukkende menneskenes bekendte konservatisme og træghed. Der maa antagelig ligge stærke interesser bag, som mer eller mindre ubevidst søger at stive de gamle forestillinger af. Der er ingen tvivl om, at den gamle kønsmoral og det asketiske livssyn har været til uvurderlig nytte for kirken. Religionens og præsteskabets magt over menneskenes sind er direkte afhængig af de enkelte menneskers syndsbevidsthed. En daarlig samvittighed og angsten for døden er de vigtigste midler til at fremtvinge lydighed mod kirken og dens repræsentanter. Dette gælder naturligvis i særlig grad den katolske kirke, hvis øverste repræsentant hævder selv at være i besiddelse af himlens nøgler. Der er sikkert mange mennesker, som overfor den almindelige kristelige moral altid føler sig som syndere, der trænger til kirkens tilgivelse og præsternes hjælp. Den borgerlige stat har ingen direkte gavn af denne syndsbevidsthed, men nok en indirekte, idet kirken ogsaa præker lydighed mod de borgerlige myndigheder. Og naar det borgerlige samfund er i stand til at holde sammen til trods for det anarki, som under den frie konkurrneces system hersker paa produktionens og fordelingens omraade, saa kan det sikkert i høj grad takke ægtskabsinstitutionen herfor. Ægteskabet gør borgerne stabile, paalidelige og konservative. Det er en kendt sag, at gifte arbejdere er paalideligere og mere skattede end ugifte. For familiens skyld maa de finde sig i meget, som de maaske ellers ikke vilde gaa med til. Naar arbejdere forlokkes til at blive strejkebrydere, er det ofte ved en appel til deres forpligtelser overfor familien. Og forsørgerpligten ligger som hovedmotiv bag ved al den forsigtighed, der udvises af de ældre og besindige arbejdere, som bringer store ofre for at undgaa konflikter med arbejdsgiverne. Ægteskabsinstitutionen er af saa stor værdi for det borgerlige samfund, at det med glæde tager alle de ofre med. som maa bringes paa ægteskabets alter - især da disse ofre som regel ikke bæres af samfundet eller dets repræsentanter, men af de enkelte mennesker. For at man kan hævde ægteskabet som den eneste legitime form for kønsliv, maa millioner af ugifte kvinder dømmes til kønslig afholdenhed. Da mændene ikke vil gaa ind paa at leve afholdende, maa andre millioner af kvinder tvinges til at sælge deres legemer til de mænd, der ikke ad anden vej kan faa deres drift tilfredsstillet. Disse kvinder skubbes udenfor det egentlige borgerlige samfund og fører en foragtet og elendig tilværelse. Fordi ægteskabet baade skal være helligt og ukrænkeligt og tillige en forsørgelsesanstalt for kvinder og børn, bliver utallige menneskers livslykke opofret - derved, at økonomiske hensyn tvinger dem til at indgaa livsvarige kønslige forbindelser med mennesker, som de ikke passer sammen med. Vi er alle saa indlevede i og vante til disse tilstande, at det slet ikke gaar rigtigt op for os, hvor oprørende de egentlig er, naar vi prøver at se paa dem fra det individuelle lykkekravs standpunkt. Alle ægteskabets skyggesider er nøje knyttet til det borgerlige samfunds struktur og dets kønsmoral, mens ægteskabets gode sider næppe vil kunne komme til deres fulde ret førend i et fremtidssamfund, hvor ægteskabet vil kunne være ganske uafhængigt af alle økonomiske forhold og udelukkende indgaas paa grund af den gensidige sympati. Saadanne ægteskaber forekommer ogsaa nuomstunder; men de er kun undtagelser, der kan tages som forvarsler om, hvilke lykkemuligheder fremtidens ægteskaber vil kunne byde menneskene. Den borgerlige kønsmoral er som sagt i opløsning. Men den nye kønsmoral, som skal afløse den, kan ikke udformes fuldstændigt under de nuværende samfundstilstande. De allerfleste er derfor tilbøjelige til hellere at prøve paa at holde sammen paa stumperne af den gamle moral fremfor at risikere at komme ud i alt for kaotiske forhold paa dette omraade. Overfor denne tankegang vil jeg gerne henlede opmærksomheden paa, at den gamle kønsmoral er en direkte støtte for det borgerlige samfund og den kristne kirke. Alle de, der ønsker en ny samfundstilstand og en ny livsanskuelse - alle socialistisk tænkende mennesker - bør forstaa, at ogsaa kampen mod den borgerlige kønsmoral er et led i kampen mod hele det borgerlige samfund. Om kampen for en ny og højere sædelighed er et led i kampen for fremtidens socialistiske samfund. J. H. Leunbach. |