Knet-logo
Danske Kulturtidsskrifter 1917-45

Red.: Det Kongelige Bibliotek

Om / About  Hjælp / Help

Op
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 10 - Oktober

Forrige Næste
[7] s. 291.297
J. H. Leunbach: Den kristelig-borgerlige Kønsmoral

Facsimile

Tidsskriftprojeter

1926:10

DEN KRISTELIG-BORGERLIGE KØNSMORAL

    Den Kønsmoral, der er gældende i det borgerlige Samfund, er direkte overtaget fra kristendommen og den kristne kirke. - Borgerskabet har paa mange omraader gjort sig mer eller mindre fri af den kristne moral. Kapitalismens økonomiske system har skabt en hensynsløs og egoistisk moral, som staar i den mest skærende modsætning til kristendommens kærlighedslære. Kristendommens kommunistiske moral er ganske uforenelig med privatejendomsretten og den frie konkurrence. De kristnes idealer og fordringer til sig selv og hinanden anses for smukke og ophøjede; men det kunde ikke falde borgerskabet ind at tage dem alvorlige paa den maade, at de kunde anvendes som rettesnor for det praktiske liv. De faa mennesker, der kunde finde paa noget saadant, anses for mer eller mindre forrykte sværmere, som man medlidende ryster paa hovedet ad. Hvis de bliver alt for højrøstede og generende, maa de helst spærres inde som farlige for den offentlige sikkerhed.
    Kønsmoralen er ikke saa direkte afhængig af ejendomsforholdene og samfundsordningen. Det borgerlige samfund har ikke behøvet at udvikle en kønsmoral, der svarer til det kapitalistiske system. Man har overtaget den kønsmoral, der var gældende i det førkapitalistiske samfund, d. v. s. den kønsmoral, som særlig er udformet af den kristne kirke. Derved bliver det borgerlige samfund paa dette omraade vogteren af en gammel tradition, som kan sættes op imod de nye fremrykkende klasser og deres omvæltende tilbøjeligheder.
    Den magt, som de traditionelle religiøse og moralske forestillinger har over menneskenes sind, er et udmærket vaaben at anvende imod det nye, som altid prøver at nedbryde traditionerne. Kristendommen, som stammer fra og er en videreudvikling af den jødiske religion, hører til de saakaldte "asketiske" religioner, hvis andre bedst kendte repræsentanter er Buddhismen, Jødedommen og Islam.
    Buddha prækede askese overfor alle de materielle nydelser og behov, Muhammed var meget liberal overfor kønsnydelsen, medens kristendommen, saaledes som den er bleven udformet gennem Paulus og Augustinus, har gjort kønslivet tll centrum for de asketiske bestræbelser. Ingen anden af de store religioner har forfulgt kønslivet i den udstrækning som kristendommen.
    I oldtidens religioner, i østasiaternes sædelære og i naturfolkenes forestillinger er kønsdriften og kønslivet naturlige og berettigede udslag af menneskenes indre kræfter. I de fleste religioner har kønslivet været genstand for dyrkelse og tilbedelse i stor stil hvilket ikke er mærkeligt. Saasnart det er gaat op for menneskene, at forplantningen betinges af kønslivet, maa dette komme til at staa for dem som noget meget ophøjet - som selve livets kilde; og da det tillige bereder sanselig nydelse, som gudernes bedste gave til menneskene.
    Det er værd at huske, at kristendommens asketiske syn paa det kønslige som noget syndigt og skammeligt kun har haft gyldighed for en ganske lille del af menneskeheden og kun i en ganske kort periode af menneskenes historie. Her i Europa er vi alle opdraget i den asketiske anskuelse - den er hamret ind i vor bevidsthed gennem forældrenes, skolens og al anden opdragelse. Der er næppe en eneste af os, der helt har frigjort sig fra denne synsmaade. Det gælder selv de faa virkelig frigjorte og selvstændigt tænkende mennesker - hvor meget mere saa ikke det store autoritetstro og traditionstro flertal!
    Overfor denne instinktsmæssige fastholden ved den asketiske anskuelse kan det være heldigt at fremhæve den historiske kendsgerning, at det asketiske livssyn ikke er en naturnødvendig og rimelig bestanddel af de menneskelige forestillinger, men er noget ganske specielt for den kristne religion og livsanskuelse.
    Det kunde nu være værd at spørge:
    Hvilke opgaver har en kønsmoral? - og hvorledes opfylder den borgerlige kønsmoral disse opgaver?
    Mennesket er et socialt væsen, der lever i et organiseret samfund. Det er nødvendigt, at ethvert enkelt menneske indretter sin opførsel efter hensyn til sine medmennesker og til hele samfundets vel. Ellers vilde samfundet overhovedet ikke kunne opretholdes. Til dette formaal tjener al etik og alle moralske forskrifter. Kønsmoralen er kun den del af hele samfundsmoralen, der særlig tager sigte paa en regulering af kønslivet.
    En regulering er nemlig nødvendig af flere Grunde:
    Kønslivets egentlige og vigtigste formaal er forplantningen. Mennesket har ligesom alle andre levende væsener en tendens til ubegrænset formering. Det hænger sammen med. at forplantningen ikke blot tjener til at opretholde arten, men tillige tjener et andet formaal, nemlig den fremadskridende organiske udvikling.
    Denne kan kun holdes igang derved, at der til stadighed frembringes et meget stort overskud af nye levende væsener, saaledes at de bedst egnede kan udvælges gennem kampen for tilværelsen eller paa anden maade.
   Saalænge menneskene levede i en ren naturtilstand, var de underkastet de samme love som alle andre dyr. Men efterhaanden som kulturbevægelsen er skredet frem, er den naturlige udvælgelse for menneskets vedkommende sat mere og mere ud af kraft. Det kultiverede menneske er ikke saa afmægtig overfor de ydre kræfter, som naturmennesket var. Som følge heraf er menneskenes dødelighed meget stærkt nedsat og den gennemsnitlige levealder c. 3 gange saa lang som i naturtilstanden.
    Den ubegrænsede formeringstendens bestaar derimod stadig. En ubegrænset formering vilde uundgaaeligt i længden føre til overbefolkning. En regulering af forplantningen bliver derfor nødvendig. De færreste tænker paa, at den kristelig-borgerlige kønsmoral her har en praktisk og meget vigtig opgave, som den virkelig delvis er i stand til at løse - men hvorledes gør den det? Ved at prise kønslig afholdenhed som idealet og ved kun at anerkende børneavl indenfor ægteskabet som legitim opnaas der selvfølgelig en ikke ringe begrænsning af formeringen. At denne begrænsning er fuldstændig planløs og slet ingen hensyn tager til menneskenes kvalitet, er en sag for sig. Men der opnaas virkelig ad denne vej en begrænsning af børnefødslerne.
    En anden opgave for kønsmoral en er at regulere familielivet til fordel for den herskende samfundsordning. Derved at ægteskabet er den eneste anerkendte form for kønslig forbindelse, tvinges de enkelte mennesker til at underordne sig samfundets krav i det daglige liv. Kvindernes og børnenes forsørgelse sikres og børnenes opdragelse tillige. Gennem denne regulering af kønslivet opnaar samfundet en overvældende indflydelse paa alle de enkelte mennesker.
    En tredje og meget vigtig opgave for kønsmoralen vilde det være at opretholde og efterhaanden forædle menneskeslægtens kvalitet. I naturtilstanden skete dette ved hjælp af den naturlige udvælgelse. Denne er hos kulturmennesket sat ud af kraft. En forædling af menneskeslægten kan kun opnaas ved at menneskene selv tager sagen i sin haand og indfører en planmæssig og rationel racehygiejne.
    De barbariske folkeslag har i større eller mindre udstrækning praktiseret en primitiv racehygiejne, men den kristne moral, som hovedsagelig var indstillet paa det hinsides, har helt ladet denne opgave ligge. Den borgerlige kønsmoral har heller ikke gjort nogetsomhelst forsøg paa at løse denne opgave, hvad der maaske ikke er saa meget at sige til, da den videnskabelige erkendelse, som er nødvendig for at kunne praktisere rationel racehygiejne, først for ganske nylig er kommet menneskene i hænde og endnu er ret ufuldkommen. Den herskende kønsmoral gør imidlertid direkte modstand mod alle racehygiejniske bestræbelser. Der findes en vistnok uovervindelig modsætning mellem kirkens og racehygiejnens syn paa forplantningen og kønslivet.

*


   Man ser tydeligt, at den herskende kønsmoral er et slags kompromis mellem to vidt forskellige synsmaader. Det asketiske livssyn erklærer alt kønsliv for urent og syndigt og opstiller afholdenhed som idealet. Det borgerlige materielle livssyn anser kønslivet og kønsdriftens tilfredsstillelse for en nydelse, som er med til at gøre livet værd at leve, og som det gælder om at forskaffe sig størst mulig glæde af. Kompromis'et kommer i stand paa den maade, at det borgerlige samfund indrømmer, at afholdenhed er det højeste ideal - men alt for højt for de gode borgere selv at stræbe efter. Kirken paa sin side ser gennem fingrene med at maendenes syndige tilbøjeligheder tilfredsstilles gennem prostitutionen og løse forbindelser, naar blot dette anerkendes som syndige handlinger, der kræver kirkens tilgivelse og hjælp. Til gengæld slaar man haardt og ubarmhjærtigt ned paa de kvinder, der forsynder sig mod kyskhedsidealet eller mod mandens eneret til den kvinde, som kirken har forenet ham med.
    Kønsmoralens bud til kvinderne er udelukkende skrevet af mænd og bærer tydeligt præget heraf:
    For at mændene ogsaa udenfor ægteskabet kan faa deres dridt tilfredsstillet, tvinges en mængde kvinder til at staa til deres disposition. Til tak for deres villighed behandles de med foragt og uden medlidenhed. Naar de ikke længer kan gøre tjeneste, kan de faa lov til at gaa til grunde i nød og elendighed.
    De kvinder, som ønsker at bevare det borgerlige samfunds agtelse, har kun valget mellem et ægteskab og kønslig afholdenhed. Hvis en ugift kvinde indlader sig paa et kønsligt forhold, udsætter hun sig for sine medmenneskers foragt. Og selv den mand, der tit ved hjælp af falske løfter har lokket hende ind i forholdet, føler sig ogsaa berettiget til at foragte hende. Dette er i og for sig kun en naturlig konsekvens af den herskende kønsmoral. Men det er et af de punkter, hvor nutidens tankegang begynder at gøre oprør imod den.
    Den her skildrede kønsmoral befinder sig for tiden i en fremadskridende opløsningstilstand. Den er i absolut modstrid med hele nutidens videnskabelige tankegang. Og den moderne frigjorte kvinde maa gøre oprør mod en kønsmoral, som er dikteret hende af manden, og som kun tager hensyn til manden.
    En moral, som erklærer en fuldt ud naturlig og en meget stærk drift for syndig, maa nødvendigvis føre til hykleri og uærlighed - til højeste grad af uoverensstemmelse mellem teoretisk moral og praktisk livsførelse.
    Naar denne kønsmoral alligevel endnu trods alt billiges af det store flertal, skyldes det vist ikke udelukkende menneskenes bekendte konservatisme og træghed. Der maa antagelig ligge stærke interesser bag, som mer eller mindre ubevidst søger at stive de gamle forestillinger af.
    Der er ingen tvivl om, at den gamle kønsmoral og det asketiske livssyn har været til uvurderlig nytte for kirken. Religionens og præsteskabets magt over menneskenes sind er direkte afhængig af de enkelte menneskers syndsbevidsthed. En daarlig samvittighed og angsten for døden er de vigtigste midler til at fremtvinge lydighed mod kirken og dens repræsentanter. Dette gælder naturligvis i særlig grad den katolske kirke, hvis øverste repræsentant hævder selv at være i besiddelse af himlens nøgler.
    Der er sikkert mange mennesker, som overfor den almindelige kristelige moral altid føler sig som syndere, der trænger til kirkens tilgivelse og præsternes hjælp.
    Den borgerlige stat har ingen direkte gavn af denne syndsbevidsthed, men nok en indirekte, idet kirken ogsaa præker lydighed mod de borgerlige myndigheder. Og naar det borgerlige samfund er i stand til at holde sammen til trods for det anarki, som under den frie konkurrneces system hersker paa produktionens og fordelingens omraade, saa kan det sikkert i høj grad takke ægtskabsinstitutionen herfor.
    Ægteskabet gør borgerne stabile, paalidelige og konservative. Det er en kendt sag, at gifte arbejdere er paalideligere og mere skattede end ugifte. For familiens skyld maa de finde sig i meget, som de maaske ellers ikke vilde gaa med til. Naar arbejdere forlokkes til at blive strejkebrydere, er det ofte ved en appel til deres forpligtelser overfor familien. Og forsørgerpligten ligger som hovedmotiv bag ved al den forsigtighed, der udvises af de ældre og besindige arbejdere, som bringer store ofre for at undgaa konflikter med arbejdsgiverne.
    Ægteskabsinstitutionen er af saa stor værdi for det borgerlige samfund, at det med glæde tager alle de ofre med. som maa bringes paa ægteskabets alter - især da disse ofre som regel ikke bæres af samfundet eller dets repræsentanter, men af de enkelte mennesker.
    For at man kan hævde ægteskabet som den eneste legitime form for kønsliv, maa millioner af ugifte kvinder dømmes til kønslig afholdenhed. Da mændene ikke vil gaa ind paa at leve afholdende, maa andre millioner af kvinder tvinges til at sælge deres legemer til de mænd, der ikke ad anden vej kan faa deres drift tilfredsstillet. Disse kvinder skubbes udenfor det egentlige borgerlige samfund og fører en foragtet og elendig tilværelse.
    Fordi ægteskabet baade skal være helligt og ukrænkeligt og tillige en forsørgelsesanstalt for kvinder og børn, bliver utallige menneskers livslykke opofret - derved, at økonomiske hensyn tvinger dem til at indgaa livsvarige kønslige forbindelser med mennesker, som de ikke passer sammen med.
    Vi er alle saa indlevede i og vante til disse tilstande, at det slet ikke gaar rigtigt op for os, hvor oprørende de egentlig er, naar vi prøver at se paa dem fra det individuelle lykkekravs standpunkt.
    Alle ægteskabets skyggesider er nøje knyttet til det borgerlige samfunds struktur og dets kønsmoral, mens ægteskabets gode sider næppe vil kunne komme til deres fulde ret førend i et fremtidssamfund, hvor ægteskabet vil kunne være ganske uafhængigt af alle økonomiske forhold og udelukkende indgaas paa grund af den gensidige sympati. Saadanne ægteskaber forekommer ogsaa nuomstunder; men de er kun undtagelser, der kan tages som forvarsler om, hvilke lykkemuligheder fremtidens ægteskaber vil kunne byde menneskene.
    Den borgerlige kønsmoral er som sagt i opløsning. Men den nye kønsmoral, som skal afløse den, kan ikke udformes fuldstændigt under de nuværende samfundstilstande. De allerfleste er derfor tilbøjelige til hellere at prøve paa at holde sammen paa stumperne af den gamle moral fremfor at risikere at komme ud i alt for kaotiske forhold paa dette omraade.
    Overfor denne tankegang vil jeg gerne henlede opmærksomheden paa, at den gamle kønsmoral er en direkte støtte for det borgerlige samfund og den kristne kirke. Alle de, der ønsker en ny samfundstilstand og en ny livsanskuelse - alle socialistisk tænkende mennesker - bør forstaa, at ogsaa kampen mod den borgerlige kønsmoral er et led i kampen mod hele det borgerlige samfund. Om kampen for en ny og højere sædelighed er et led i kampen for fremtidens socialistiske samfund.

J. H. Leunbach.