Komponisten Fuzzy nye musikalske udsmykning af Den Sorte Diamant, værket Katalog tager udgangspunkt i
bibliotekets klenodier og præsenterer 52 elektroakustiske værker, af hvilke der afspilles et hver dag kl.
13.00-13.03 - et nyt værk hver uge. Musikken kan høres i bibliotekets store atrium
("Skåret") mellem balkonerne, glasvæggene og tværbroerne.
Nedenfor bringes billeder og en kort beskrivelse af de genstande fra biblioteket, som har inspireret Fuzzy til
de enkelte ugers værker i november og december (uge 45-52).
Tilbage til indekset
Uge 45

Søren Kierkegaards eget eksemplar af Enten - Eller i førsteudgaven fra 1843. Kierkegaard sørgede som
regel for, at eksemplarer bestemt til gavebrug eller til ham selv var i særlig fint udstyr, og de to bind af
Enten - Eller er bestukket med hvidt moiré-papir med guldmønster. De rummer håndskrevne tilføjelser
med henblik på en ny udgave, der blev trykt 1849.
Håndskriftafdelingen, Søren Kierkegaard-arkivet, A 44b, oktavo.
Komponistens kommentarer:
I ugens værk forsøger jeg musikalsk at beskrive fænomenet "enten eller". Ikke ved at stille to
hårdt optrukne elementer overfor hinanden, men ved at beskrive den meningsløse flaksen fra det ene til det
andet, som "på den ene side..... på den anden side....." kan fremkalde.
Værket bevæger sig målløst imellem funktionsharmonik og atonalitet, mellem ragtime og salonmusik og finder
aldrig sit endelige udtryk. Pluselig er det det slut og enten............
Uge 46

Hjertebogen med en samling folkeviser skrevet ca. 1553-55 af adels- og hofembedsmanden Albert Mus.
Om folkevisernes alder tvistes de lærde, fordi de fleste tidligst kendes fra nedskrifter i midten af
1500-tallet og senere. De ældste samlinger er som denne typisk blevet til i et adels- eller hofmiljø.
Opslaget viser slutningen af visen om Hr. Mortens Klosterrov med en sententiøs tilskrift gjort
1553 af en anden hofmand, Mogens Pedersen (Galt): Kærlighed lang skilsmisse fordriver - dvs. Kærlighed
overvinder lang adskillelse.
Håndskriftafdelingen,
Thott 1510, kvarto. Se mere om manuskriptet.
Komponistens kommentarer:
Hr. Mortens Klosterrov handler om Ridder Morten, som "udgiven for død tog sin Fæstemø Jomfru Lucie ud fra
dette (Slangerup?) kloster", i hvilket hun var blevet anbragt mod sin vilje.
Under forarbejdet fik jeg at vide at melodien til Hr. Mortens Klosterrov tilsyneladende ikke er bevaret. Jeg
tumlede med tanken om at komponere en "ny" melodi, men under de lange vandringer i d-mol udviklede ugens
værk sig langsomt til noget mere selvstændigt.
Folkevisetonen er bibeholdt, men jeg kunne ikke nære mig for at skildre den stakkels jomfrus ankomst til
klosteret i begyndelsen af kompositionen. Dette er det eneste "handlingscitat", resten er op til tilhøreren.
Uge 47

Kobberstukket frontispice i en særudgave af Georg Braunius
og Franz Hogenbergs samling af byprospekter, Civitates orbis terrarum IV (Köln 1588, fol.) med
trykt dedikation til Frederik d. 2. Hogenbergs monumentale komposition viser ikke alene de dansk-norske
statsområders heraldiske symboler, men også de daværende 21 rigsråders våbenskjolde. Nederst midtfor bærer
et lille tårn Ösels våben og forneden initialerne for Fridericus Secundus. Tårnet er flankeret af to
elefanter, som alluderer til kongens genoplivelse af Elefantordenen, hvormed elefanten blev symbol på
Danmark og dets kongehus.
Kortsamlingen.
Komponistens kommentarer:
Det som satte mig i gang med ugens dokument var elefanterne, som både giver asociationer til elefantordenen
og til et meget kendt dansk bryggeri. Jeg har set temmelig store elefantflokke i Afrika, men bortset fra et
enkelt og ikke helt ufarligt møde på nært hold, har det altid været på en vis afstand. Denne "fjernhed går
igen i de til tider voldsomme, men altid lidt fjerne pauker, som ligger under hele det enkle forløb, der
udgør kompositionen.
En ting der især facinerede mig ved disse elefantflokke var det tempo, de bevægede sig i på deres vandring.
Når man tænker på hvor store de er, er det mærkeligt at opleve hvor kort tid der går, før de er langt væk
eller slet ikke til at få øje på. Derfor består stykket, udover de føromtalte pauker, af en livlig puls, som
kører fra start tilslut. Jeg har også, I modsætning til "Landdyr" fra uge 43, hvor lyden fra de forskellige
dyr var en del af kompositionen, helt undladt at bruge elefanternes prægtige trutten og prusten og i stedet
forsøgt at skildre min oplevelse af de vandrende kæmpedyr....... , i sikker afstand.
Uge 48

Taoistisk besværgelseshåndbog i håndskrift fra Yunnan provinsen dateret
1813. Der ses to shamaner (åndemanere) med livgivende og beskyttende symboler: fugle,
slanger og dobbeltgræskar.
Orientalsk Samling, OA ms. oktavo.
Komponistens kommentar:
Taoismen prioriterer blandt andet sundhed og energi. Fem hovedområder af kroppen korresponderer med
følgende elementer i naturen: vand, ild, træ, metal og jord.
I ugens musik er jorden repræsenteret ved en fløjtesolo, ilden ved torden og vandet ved
en svag regn. Metallet finder vi i gongerne, og træet repræsenteres af lyde fra et træspil.
Uge 49


En stor sjældenhed: En dansk billedkalender (evighedskalender på latin) fra 1513, muligvis fremstillet i
Skåne. I sammenfoldet stand fylder håndskriftet ikke mere end en stor tændstiksæske.
Til højre: Månedsbilleder fra
juli til december. I rosetter vises døgnets lyse og mørke timer med henholdsvis røde og sorte streger,
og hver måned er illustreret med et billede, der viser månedens typiske arbejdssyssel. Juli: høslet med le,
August: kornhøst med segl (en kvinde), September: tærskning med plejl, Oktober: såning af vintersæd,
November: slagtning, December: bagning (atter en kvinde).
Til venstre: Oversigt over mærkedagene fra månederne januar (øverst) til juni (nederst). Mærkedagene er
illustreret med billeder til hjælp for læseukyndige, dels portætter af helgener og lignenede, dels rebusagtige
figurer. Tre kroner står for helligtrekongersdag (6. januar) og en løve for evangelisten Markus' dag (25. april).
Særlig morsomt illustreret er den 10. februar, som hed scolastica (virgo), dvs. den lærde jomfrus dag.
Dagen findes angivet med den danske betydning af navnets først stavelse - en sko!
Håndskriftafdelingen, Ny kongelige Samling 901, oktavo.
Komponistens kommentarer:
Det viste billede omhandler månederne fra Juli til og med December. Selve kompositionen falder i 6 dele
(en for hvert måned), der lapper ind over hverandre. Først den varme Juli, i hvilken vi hører et
irriterende insekt summe omkring. Gradvist indfinder den frugtrige august sig, og i September trækker så
efterårsstormene op. De efterfølges af en vemodig og regnfuld Oktober/November, der til sidst munder ud
i julemånedens indkøbsraseri med citatet af "Sikken voldsom trængsel og alarm". Der er selvfølgelig tale
om en meget fri og abstrakt tolkning af de de nævnte "nøgler" til værket, men julen, - den vender vi
tilbage til senere på måneden.
Uge 50

Per Bak Jensen (f. 1949). Fra serien: Den Gådefulde By. 1988. Sølv-gelatine barytpapir,
383 x 494 mm.
Det Nationale Fotomuseum.
Komponistens kommentarer:
Per Bak Jensens billede fra serien "Den Gådefulde By" kalder ikke på verbale eller formmæssige tolkninger.
Man skal derfor i denne uges musik ikke søge efter skjulte symboler eller forklarlige strukturer, men se
musikken som et udtryk for min personlige oplevelse af det fotografiske udtryk.
Uge 51

Med en laterna magica, en tidlig form for lysbilledapparat, fremvises et billede med tyve, der har travlt
med at berige sig, mens politiet (en vægter) er slumret ind. Satire over politiets uduelighed i en serie
på syv blade kaldt "Kjøbenhavns Skilderie", stukket 1787 af J.F. Clemens efter tegning af Nicolai
Abildgaard.
Billedsamlingen.
Komponistens kommentarer:
Her bygges mest på den støj, den sovende politibetjent laver med sin snorken, som går igennem hele stykket,
da hverken dørknirken eller diverse lyde fra tyvene formår at vække lovens håndhæver. Til gengæld udvikler
hans snorken sig til et slags rytmisk akkompagnement for tyvenes "Let på Tå-musik", og først når de
(tyvene altså) er over alle bjerge, ser det ud til at han vågner. Sikkert kun for hurtigt at falde hen igen.
Alt ånder jo fred og ingen fare.
Uge 52

Danske Billeder Nr. 26. Nissernes juletræ (opstillingsbilleder med transparens, et juletræ til at
oplyse m.m.) 1889.- Alfred Jacobsens Forlag, København.
Billedsamlingen.
Komponistens kommentarer:
Så er det jul igen, og julen varer lige til Påske.
Tilbage til indekset
Kommentar til Musik- og Teaterafdelingen
Opdateret September 2004