En musiklærebog fra 1700-tallet
Lorents Nicolai Berg og Den første prøve for Begyndere udi Instrumental-kunsten
|
|
Lorents Nicolai Berg blev født i 1742 eller -43 (fødestedet er ukendt) og blev sandsynligvis uddannet i
København. Han var ansat hos stadsmusikanten, ligesom han også har besøgt Odense, hvor han har set på
forskellige instrumenter og endda muligvis gået på latinskolen. Efter at være rejst til Norge virkede han
en overgang som lærer ved 2de Regiments Hoboister (militærkorps) på Østlandet. I august 1775 tiltrådte
han embedet som stadsmusikant i Kristiansand, og han blev den nok betydeligste og mest aktive stadmusikant
i byen.
Titelbladet til Bergs samling
|
|
Stadsmusikant
Stadsmusikantembedet indebar, at man havde privilegium på at levere musik til en række officielle
lejligheder samt større private festligheder. Dette privilegium blev varetaget af stadsmusikanten og
hans svende, og ved særlige forhold kunne en opgave bortforpagtes til andre musikere. Berg overtog
stillingen efter Johan Jacob Freithoff, der havde frasagt sig embedet på den betingelse, at han stadig
skulle assistere Berg mod betaling. Forholdet blev efterhånden ikke det bedste, og det udviklede sig til
en retssag, hvor der dog til sidst blev indgået forlig.
Det område, som gik ind under Bergs privilegium og som han på titelbladet betegner som byens
”Handels-District”, omfattede efterhånden flere sogne omkring Kristiansand, og det blev derfor nødvendigt
for ham at forpagte sine rettigheder bort mod en vis betaling. Det var ikke altid, at forpagterne varetog
jobbet lige godt, og til tider benyttede man i disse yderdistrikter i stedet lokale spillemænd, uden at
stadsmusikanten havde mulighed for at holde kontrol med det.
Samlingen er tilegnet stiftsamtmand Friderich Georg Adeler, der var kammerherre og herre til Giemsøe Kloster samt Ridder af Dannebrog. Ifølge dedikationen viste han interesse for musik og andre videnskaber.
|
|
Koncertgiver
I 1777 købte Berg et stort hus i byen, ”Kiøllen”, hvor han indrettede et værtshus og samtidig havde
planer om at afholde koncerter. Nu skulle der skabes et aktivt musikliv i Kristiansand. I efteråret 1780
annoncerede han at ville
besørge alle Ting til en ugentlig Concert Opførelse, fra nu af, saa snart som
muelig, til Fasten; [om priserne]. Concerten bliver holdt her i min Gaard Kiøllen, hvortil den store Stue
bliver indrettet til Beqvemmeligheder for Musiquen og Tilhørerne, da jeg forsikrer ved belovet Assistance
og med mine Folk at opføre til Fornøjelse
(Citeret efter Vollsnes 2001 s. 238 og Stakkeland 1990, s. 80).
Den første koncert blev holdt d. 13. november, og med hjælp fra dygtige musikalske amatører i byen
gennemførte han nogle koncerter, som desværre ikke fik det store publikum. Så forsøgte han med at arrangere
bal bagefter og prøvede også at henlægge koncerterne til rådhuset, men det hjalp ikke, så den 19. februar
1781 afholdt Berg til sin store ærgrelse den sidste koncert. Først i 1787 begyndte ”Det Musicalske Selskab”
sin virksomhed i Kristiansand, og først da havde der tilsyneladende dannet sig et motiveret publikum.
Det var for dyrt at trykke noderne, så Berg skulle selv udfylde nodelinierne i sine eksempler, men fik ikke gjort det i alle eksemplarer.
|
|
Musikunderviser og lærebogsudgiver
En anden del af Bergs virksomhed var musikundervisning. Han var selv især en dygtig musiker på
blæseinstrumenter, og selv om han blev betragtet som lidt utilnærmelig, rodet og hård, havde han en lang
række elever blandt borgerskabets musikamatører og musikanterlærlinge. Det er sandsynligvis til dem, at
han i 1782 udgav Den første Prøve for Begyndere udi Instrumental-Kunsten, Eller En kort og tydelig
Underretning om de første Noder at lære, Til Lættelse ved Informationen paa adskillige Musicalske
Instrumenter, I sær paa Claveer, Violin, Alt-Violen, Bas-Violoncel, Citar, og en Deel blæsende Instrumenter.
Han skriver selv i bogens forord, at han andre steder har ”søgt at bekomme et simpel og tydelig Musikalsk
A.B.C, til Lættelse, naar man informerer udi Musiqven”, og denne bog er tænkt som "En Lære-Klud for Begyndere".
Den vigtigste inspiration har nok været en anden norske lærebog, Musicaliske Elementer, af Johann
Daniel Berlin, der udkom i Trondheim 1744, og som Berg selv anbefaler i sit forord. Der er nok ingen tvivl
om, at Bergs bog er blevet
benyttet i Kristiansand-området, men der er ikke belæg for en større udbredelse. Imidlertid er bogen i dag
en fin kilde til spillemåden og anvendelsen af forskellige instrumenter i Norge i 1700-tallet, hvilket den beskriver med morsomme
eksempler, og den giver et fint billede af en musikamatørs eller en musikantersvends kendskab til musik.
Berg udtrykker klart sig sigte med bogen (i afsnittet om trompeten, §11): ”Den eneste Frugt og Belønning
jeg ønsker mit Arbejde, er, at det meget Ukrud maatte blive hemmet i Kraft af Privilegier, og at behagelige
Vexter i den Sted kunde blive opelskede, hvortil jeg sigter med Den Første Prøve”. Bogen omfatter to dele, hvoraf den første især beskriver en
række instrumenter og deres brug, både praktisk med bl.a. grebstabeller og med hensyn til udbredelse og
anvendelse. Det drejer sig om: violin, bratsch, cello, cister, klaver, tværfløjte, obo, klarinet, zink, dulcian,
valdhorn og trompet. Den anden derimod, opdelt i otte "afhandlinger" præsenterer en basal musikteori med tonearter, taktarter og
musikalsk tegn og udtryk i fokus. Til gengæld har man ingen formodning om, at Berg selv har komponeret,
hvad der heller ikke var vanligt for stadsmusikanterne. En pudsighed er, at Berg selv har skullet indskrive
nodeeksemplerne med blæk i hvert eksemplar af bogen, da trykkeriet i Kristiansand ikke kunne skaffe
nodetyper. Det gælder dog ikke Det Kongelige Biblioteks eksemplar, hvor selve noderne mangler i disse eksempler.
Stadsmusikantembedet var nok ikke den økonomiske kilde, som Berg havde haft forhåbninger om, selv om han
kunne supplere det med værthusholderi, pantelåneri og salg af strenge og instrumenter. I de sidste år så
det ud, som om han øknomisk var ved at opgive helt, og i 1785 lukkede han sit værtshus. Derefter hørte
man intet til ham gennem avisannoncer, før han på grund af sygdom døde i marts 1787 i Kristiansand. Den
efterfølgende beretning i skifteprotokollen fortæller dog om en ret velhavende mand med en
stor samling af instrumenter, bøger og indbo.
Fingrenes placering på violinens strenge blev fremstillet meget pædagogisk
|
|
100 år senere
Lidt mere end 100 år efter blev bogen præsenteret for en lidt bredere kreds gennem den danske musikskribent, komponist
og forfatter Charles Kjerulfs artikel "En gammel gemytlig Musikskole" fra 1886. Forfatteren havde erhvervet
bogen på auktionen efter komponisten A.P. Berggreen (1801-80), og den er "det morsomste, jeg under min
Afsøgning af skandinavisk Musikliteratur er truffen paa". Læsningen "henregnes til den rene
»Morskab«", hvor man bliver delagtiggjort i "vedkommende Autors snurrige Doceren af Musikens ædle
Kunst". Selv om Kjerulf citerer ivrigt fra bogen, er det med et smil på læben. Det er helt klart, at han
opfatter udgivelsen som primitv og lidt latterlig, for man er på dette tdispunkt ikke nået til at anerkende
dens kildemæssige værdi.
Se hele den originale udgave online
Læs mere
Hans Magne Græsvold: "Lorents Nicolai Berg og hans lærebok ‘Den første prøve for begyndere udi instrumental-
kunsten’", Studia Musicologica Norvegica 2 (1976), s. 97-121
Charles Kjerulf: "En gammel gemytlig Musikskole", Nordisk Musik-Tidende 7 (1886), s. 164-67 og 183-88
Jens Henrik Koudal: For borgere og bønder. Stadsmusikantvæsenet i Danmark ca. 1660-1800, København
2000
Petra Leonards, Edward H. Tarr und Bjarne Volle: „Die Behandlung des Zinken in zwei norwegischen Quellen
des 18. Jahrhunderts: Johann Daniel Berlin, Musikaliske Elementer, Trondheim 1744, und Lorents Nicolaj
Berg, Den første Prøve for Begyndere udi Instrumental-Kunsten, Christiansand 1782", Basler Jahrbuch für
historische Musikpraxis 5 (1981), s. 347-360
Albert R. Rice: ”The Clarinet as Described by Lorents Nicolai Berg (1782)”, Journal of The American
Musical Instrument Society 5-6 (1979-80), s. 42-53
Arne Stakkeland: ”Stadsmusikantene i Kristiansand”, Studia Musicologica Norvegica 10 (1984),
s. 57-76, især s. 66
Arne Stakkeland: Med flyvende faner & klingende spill, Kristiansand 1990, s. 76-88
(Agder musikkonservatoriums publikasjoner 1)
Arvid O. Vollsnes (red.): Norges Musikk Historie. Bind 1: Tiden før 1814: Lurklang og Kirkesang,
red. af Owain Edwards, Idar Karevold og Ola Kai Ledang. Oslo 2001, især s. 238-39.
Instrumentdelene fra bogen er trykt i:
CHM-nyt. Meddelelser fra Center for Historisk Musik / (fra 27/2 med) MUSA-bladet. MUSA – forening for
tidlig musik, årg. 26, nr. 2-8 (2002) og årg. 27, nr. 1ff (2003)
Tilbage til Fokus-oversigten
Tilbage til udgaven online
Kommentar til Musik- og Teaterafdelingen
Opdateret Marts 2004
|
|
Det Kongelige Bibliotek - en del af Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek: www.deff.dk
[Hjem] [English]
[REX - online katalog]
[ELEKTRA - e-ressourcer]
[Faglige websider]
[NetGuide] [Brug biblioteket]
[Om biblioteket] [Kulturaktiviteter]
|
|
|