Erik Bøgh og dansk populærmusik for 150 år siden
|
|
I 1852 udgav forfatteren, komponisten, tegneren og udgiveren Erik Bøgh fire bind viser og sangspillet
Huldrebakken som begge er typiske udtryk for samtidens interesse for det overnaturlige, det skandinaviske og
det sangbare.
Erik Bøgh blev født i København i 1822 og voksede op i et musik- og teaterinteresseret hjem hos sin morfar. I
1839 kom han på Jonstrup Seminarium, og efter endt eksamen blev han først ansat som huslærer i Farum, derefter
fra 1842 som lærer og kirkesanger i Fuglebjerg på Sydvestsjælland. Arbejdsforholdene var ikke for gode, og
Bøgh besluttede i 1844 at rejse med et teaterselskab til Sverige. Truppen gik imidlertid fallit, og nu ernærede
Bøgh sig i over tre år som portrættegner, men han skrev også til stadighed mange digte. På en tur til det
sydlige Norge kom han i kontakt med teatret i Kristiania (Oslo) og skrev et par vaudeviller til denne scene.
Nyskabende blev Nytaarsaften 1848-49, som i satiriske vendinger omhandlede årets aktuelle begivenheder og
derved må betegnes som den første norske revy.
Portræt af Erik Bøgh
|
|
Året efter flyttede Bøgh atter til Danmark med sin norske kone, og inspireret af succesen i Norge skrev han
efter samme mønster Nytaarsaften 1850, der blev opført på Casino i København og opnåede stor popularitet.
Bøgh opfattes således med rette også som den danske revys grundlægger. De næste år leverede Bøgh en lang række
vaudeviller til Casino, hvor han dels selv skrev melodierne, dels lånte fra andre.
En af de vaudeviller, han selv var godt tilfreds med, var netop Huldrebakken, som kom op på Casino i
december
1852. Et forsøg på også at få den opført på Det Kongelige Teater lykkedes imidlertid ikke, men en oversættelse
til svensk førte til opførelse i Stockholm i 1859. Stykket er en folkelivsscene fra Dalarne i Sverige med den
violinspillende sagnfigur Nøkken, der er en brik i et indviklet intrigespil om kærlighed og penge. Det
er skrevet på rimede vers, og der optræder en lang række sange - næsten alle til svenske melodier, f.eks.
en polskdans fra Småland, en värmlandsk bondevise, Flyttfåglarne af Bernhard Crusell eller Dalkullavisa
af A.F. Lindblad. To af melodierne skyldes dog den danske komponist Carl Malmqvist, som også har instrumenteret alle sangene for orkester.
Bøgh gør sig i efterskriftet tanker om brugen af nøkken bl.a. i Sverige, hvor den egentlig hedder necken.
Han kommenterer også, at denne overtro kan synes lidt gammeldags. Imidlertid var der flere nordiske forfattere,
der omkring 1850 lod sig inspirere af "Huldreromantikken", deriblandt M.A. Goldschmidt og Henrik Ibsen.
En større musikalsk udgivelse kom også fra Erik Bøgh i 1852, nemlig fire bind med hans egne viser til
forskellige melodier. Hvert bind indeholder 8-10 viser tilsyneladende fra hele hans daværende produktion.
Adskillige er taget fra hans vaudeviller, men der er også enkeltstående digte fra ungdommen. Det gælder både
kærlighedssange, naturlyrik, komiske viser og handlingsmættede ballader. I første hæfte angiver han selv at
have valgt melodierne, som stammer fra Sverige, Norge, Frankrig og Tyskland, og det er nok også typisk for
de følgende bind, hvor bl.a. en Bellman-melodi er angivet. Endelig har Carl Malmqvist bidraget med tre
melodier i 3. bind. Den eneste kendte sang i nutiden fra samlingerne er En lillebitte Mand, "Lad andre
kun synge", fra bind tre, som i samlingen angives som værende en af Malmqvists melodier. Digtet stammer fra
Bøghs tid i Fuglebjerg først i 1840erne, og i de fleste senere sangsamlinger er han da også selv angivet som
komponist.
Indtil sin død i 1899 bidrog Bøgh fortsat med digte, vaudeviller, revyer, melodier og en stor
skribentvirksomhed til det lettere danske kulturliv. Men 1840erne og 1850erne var ikke hans mindst nyskabende
tid.
Læs mere:
Annie Foss: Erik Bøgh og Københavnerliv paa hans Tid, København 1920
Dansk Biografisk Leksikon, 3. udgave redigeret af Svend Cedergreen Bech, København 1979-84
Erik Hvidt: Politikens revyhistorie fra Erik Bøgh til Jesper Klein. København 1981
Både den trykte udgave af Huldrebakken og de fire visesamlinger findes på Det Kongelige Bibliotek.
Derudover har biblioteket en håndskrevet sufflørbog fra opsætningen på Casino af Huldrebakken.
Derudover kan man se noderne til flere af sangene til Huldrebakken samt andre stykker af Erik Bøgh i
samlingen af
elektroniske noder til 1700- og 1800-tallets teatermusik
Tilbage til Fokus-oversigten
Kommentar til Musik- og Teaterafdelingen
Opdateret Januar 2004
|
|
Det Kongelige Bibliotek - en del af Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek: www.deff.dk
[Hjem] [English]
[REX - online katalog]
[ELEKTRA - e-ressourcer]
[Faglige websider]
[NetGuide] [Brug biblioteket]
[Om biblioteket] [Kulturaktiviteter]
|
|
|