| Index
| -1
| +1 |
Martin Andersen Nexø: Soldage (1903), [9]
[9] I Granada
San Antonio
Vi flyttede ind hos Beppa naturligvis. Hun er nu over tres, men
rask og før, som da jeg forlod hende for syv Aar siden efter at have
opholdt mig over et halvt Aar under hendes Tag. Hun er akkurat saa fattig som
dengang, men alligevel langt fattigere - hun har mistet sin Kryhed. Ikke engang
Pensionen efter Manden, som var Kaptejn i Hæren, haaber hun længer
paa, hun er knækket; og det er paa en Maade min Skyld.
Sagen er, at det gik altfor godt med mig, og da jeg rejste, opgav hun sin
betroede Stilling som Mellemmand mellem Granadas Adel og Assistenshuset og
oprettede et Pensionat med elektrisk Lys og 13 Værelser. Hun havde mest
Studenter til Pensionærer, og spanske Studenter har den stygge Vane ikke
at bo længere et Sted end til de kræves. Det endte med, at hun
maatte gaa fra det hele efter fire Aars Forløb - og godt var det, at hun
intet havde at tabe af!
Men det havde hun nu alligevel, for det faldt hende ikke ind at genoptage sin
gamle Beskæftigelse som Mellemhandler; i Stedet gav hun sig til at hutle
sig igennem. Og saadan fandt jeg hende.
Hun boede i en snæver Gyde, i en pudsig lille to-etages
Rønne, som lukkede for Gydens ene Ende. Hele Huset bestod af en Stue
ovenpaa og et Køkken med et lille mørkt Hul bagved forneden. Vi
lejede Stuen ovenpaa af hende og førte selv Husholdning.
Den Dag vi flyttede ind, havde hun hverken at bide eller brænde, og det
var øjensynligt, at hun ikke havde faaet meget at spise den sidste Uge.
Men det første, hun foretog sig næste Dag var at gaa ud og
fæste sig en Tjenestepige - en Kone paa 70, som skulde have Kost og Logi
mod at gøre det grove i Huset. Om Dagen, naar Beppa gik og sjovede i
Køkkenet, sad det gamle Liv, der knap kunde hænge sammen, i en
Halmstol over Kulbækkenet - Natten tilbragte hun paa en Trappegang i
Nabolaget. Hun lod sig sige du til af Beppa og nævne ved Fornavn, selv
kaldte hun Beppa Frue, paa den Maade skete Forholdet Fyldest. Vi havde altsaa
lige fra den første Dag to at forsørge og fik lejlighedsvis
flere. Heldigvis mærkede vi det ikke saa stærkt, da Beppa
besørgede Indkøbene for os; vi syntes blot i al Almindelighed, at
Varerne faldt lovlig dyre.
Beppas ejendommelige Kærlighedshistorie kender Alverden - hvis ikke er
det i al Fald ikke min Skyld. Hun er fremdeles Kærest med Don Pedro,
skønt det har vist sig, at han er ti Aar ældre end vi alle forrige
Gang troede. Da boede de sammen, og Pedro spiste hjemme hos sig selv, hvor fire
Døtre og en Svigersøn gik og snyltede paa hans fattige Gage; nu
bor han her ikke engang men ligger hjemme hos sine Døtre paa Albaicin og
har Slim for Brystet. Sin Gærning i Alhambra kan han ikke passe, men
stundom naar Solen skinner rigtig varmt staar han op og stavrer herned. Saa
dundrer Beppa i Loftet og raaber: »Don Martìn, nu er lille
Pedrico her!« og jeg skynder mig ned. Han sidder sammenkrøben og
hostende over Kulbækkenet, med en slukket Cigaretstump i den ene Mundvig;
den hænger der for et Syns Skyld, for han har ikke Raad til at ryge.
Vissen og skrøbelig er han blevet, snusket i Tøjet og
forsømt; men der lyser en egen Finhed af ham. Han fæster sine
falmede Øjne kærligt paa mig og begynder altid at tale om det
forunderlige i, at vi to skulde ses igen. Engang imellem siger han du til mig,
det virker som et Kærtegn.
Og saa bliver han pludselig levende: »Hvordan kunde du skrive til mig
fra Sevilla - efter min ny Adresse? Saa langt borte kender da ingen Pedro
Rebollo.« Hvergang gør han mig dette Spørgsmaal, og jeg
svarer halv spøgende: »Naturligvis kender man Dem i Sevilla - en
kgl. Embedsmand, det manglede blot.«
»Nej vist ikke!« siger han vrissende, mens hans rynkede Ansigt
misser henrykt, »jeg er en simpel Opsynsmand, ikke andet. Jeg har ganske
vist været Guldsmed engang og haft stor Forretning; men det er mange Aar
siden, og ingen husker det. Nej, men jeg begriber ikke, hvordan De fik min
Adresse.«
»Jeg laante simpelt hen Granadas Vejviser paa et Bibliotek.«
»Dèr staar da kun ansete Folk i, ved jeg!«
»Selvfølgelig gør der kun det, Don Pedro.«
»Jeg forstaar det ikke, nej, nej!« gentager han hovedrystende,
men ser uhyre henrykt ud. Saa kan han ikke mere, han kryber ind i det lille Hul
bag Trappen, som er Beppas Soveværelse, og gaar i Seng. Lidt efter
hører vi dem smaagnave paa hinanden - akkurat som i gamle Dage.
Men efterhaanden tager Skænderiet til, Beppa skælder og
smælder, Pedro hoster møjsommeligt Ordene ud. Og efter et Par
Timers Forløb smækker Beppa Døren i og gaar i Byen. Saa
hører jeg Pedro kalde ganske sagte og gaar ned til ham.
»Hvad var det nu for en Bog, De talte om før?«
spørger han hviskende. Han fryser, Tænderne klaprer i Munden paa
ham.
»Det var Vejviseren for Granada.«
»Og stod jeg virkelig i den Bog?«
»Ja, med Gadens Navn og Nummer og det hele.«
»Det er dog mærkeligt, at de vèd - du laver vel ikke
Halløj med mig, Søn?«
Det fugtige Hul har intet Vindu, men foran San Antonio brænder en lille
Olievæge med et Blus saa stort som Hovedet paa en Tændstik. Jeg kan
lige skimte Pedros skyggeagtige Skikkelse. »Ak, jeg fryser,«
hvisker han, »der maa være megen Sne oppe paa Bjærgene. Men
gaa nu op til din lille Kone - hvad synes hun om gamle Pedro? har hun sagt
noget? Hun synes vist, jeg er uopdragen; men du kender mig jo og ved, jeg er
syg. Havde jeg været rask saa - - Sig, at jeg er indtaget i hende og
anbringer mig for hendes Fødder! At Pedro ikke er nogen smagløs
Tølper, men vilde hade dig, om han var yngre. Og at - - - kæ,
kæ - - - preciosa - - - kæ - - - alle Dyder - - -
adoraciòn - - -.« Hans gode og galante Hjærte
indgiver ham endnu meget mere, men det sluges af Hosten. Jeg kommer friske
Gløder i Fyrfadet og skubber det atter ind i Sengen til ham inden jeg
gaar.
Næste Formiddag gaar Beppa i Køkkenet og snakker højt med
San Antonio og den hellige Jomfru, skiftevis klynkende og skældende - saa
er det galt fat. Ved Middagstid kommer hun styrtende op til mig:
»Se dog, Don Martìn, nu gaar han sin Vej, og han kan knap staa
paa Benene for Sygdom. Jesus, Maria, hvilken Elendighed!« Jeg kigger ud,
Don Pedro stavrer ned ad Gaden. »Og han har ikke sagt Farvel - ikke
dengang til Dem. Ikke et Ord har han talt til mig hele Dagen, men ligget og
vendt Ryggen ud ad. Og ved De hvorfor - bare fordi jeg ikke vil blive liggende
i Sengen hos ham. Det er den eneste Tid han ikke fryser, siger han, og jeg har
saamænd ligget hele Natten og aandet hans Ryg varm. Og hele Formiddagen
har jeg varmet Mursten til ham og Vand til Varmedunken, og jeg har kommet
Gløder i Bækkenet, saa mine Lagner er helt brændte. Men lige
meget hjælper det. Hvilken Elendighed, hvilken Elendighed! - Siden vi
ifjor opdagede, at han var 81 og ikke 71, gaar det da rent til Agters for ham.
Men jeg kan da ikke ligge i Sengen om Dagen ogsaa - for hans Skyld - naar jeg
selv intet fejler, vel? Hvordan skulde det saa gaa Dem og Huset? Allerede i
Gaar begyndte han, saa snart han kom i Seng. Beppa - laa han - Tøs!
kommer du ikke snart? jeg fryser! - Men Tøs mig her og Tøs mig
dèr; Beppa oppe og Beppa nede; de skriger og galper paa Beppa hvert
Minut saa for èt, saa for andet - og saa vil de tilmed have, man skal
lægge sig i Seng ved højlys Dag.« Hun er helt opbragt.
»Se mig til den gamle Nar!« udbryder hun med ond Latter,
»han er lige ved at snuble over sine egne Ben, saa fornærmet er
han.« Og pludselig giver hun sig til at græde: »Og saa
elsker han mig jo det gamle Liv - som ingen anden vilde elske mig onde
Kvindfolk! Aa Madonna, Smærtens Moder, som han dog holder af mig,
Ay!«
Saa kommer Pedro ikke en hel Uge, og Beppa gaar og taler højt med San
Antonio. Alle Husets Anliggender drøfter hun med ham, men sine almene
Sorger betror hun Madonna. Ofte sidder jeg paa Trappen og lytter i Smug, og jeg
faar Efterhaanden betydelig Indsigt i San Antonios mange Pligter.
Om Eftermiddagen, men især om Aftenen samles Kvarterets Koner i Beppas
Køkken, en og anden ældre Mand kommer ogsaa, og Samtalen gaar. Om
Lotteri og Helgenmirakler, Kærlighed og Millionarv fra Sydamerika, Drager
og onde Væsker.
Dèr var en af Konerne nær blevet syg forleden Nat, fordi hun drak
Vand uden at ryste det vaagent først. For Vandet sover om Natten ligesom
Mennesket, og naar det vaagner i fremmede Omgivelser, vil det søge ud
igen den Vej, det er kommet. - Saa skal heller ingen tage Medicin paa anden Tid
end Kl. 12 Midnat, ved Døgnskiftet - for da vender Naturen sig. Men ved
Aarsskiftet vender alting sig, og da kan man gøre Ting om igen - om man
da ellers forstaar det. For det er meget svært.
Men vil man spille i Lotteriet, skal man først gaa ud paa Landevejen og
se efter de Figurer, Lagarto'en (et stort Firben) tegner i Vejstøvet med
sin Hale - for det er Sedlens Nummer.
»Sludder,« udbryder en gammel Gasværksarbejder,
»dumt Vaas! det er Naturkræfterne som raader, slet og ret. Som nu
Guldet i Genìlflodens Banker her oven for Granada, hvorfor ligger det
paa Overfladen, da det dog er saa tungt? Fordi Solen drager det! Der er
Slægtskab mellem Solen og Guldet, som enhver kan se af deres Glans -
alting er Naturkræfter. Derfor er det med Firbenets Hale noget
Sludder.« Og han vender sig til mig efter Medhold.
»Du sidder altid og vigter dig med din Gas og dine Naturkræfter,
saa én maa holde sig for Næsen, José,« siger en
før Kone under almindelig Latter. »Og hvad saa Slangen, er det
ogsaa Løgn, at den er til? For det ved vi da nok, at oppe i den store
Gaard bag Alhambra boede der for ikke saa forskrækkelig mange Aar siden
en Slange, som holdt til øverst oppe i Taarnet og var 5-6
Alen lang. Den viste sig aldrig, men nu og da gav den sig til Kende ved at
kaste en Unge paa en Alens Længde ned i Gaarden. Og en Dag da nogle
Mænd, som var modigere end bare Fanden, steg op i Taarnet, var den draget
bort, ingen vidste hvorhen. Min egen Søn var imellem dem, saa ingen skal
komme og sige mig Løgn paa om dette her. Og dens Unger er der nok af i
Granada den Dag i Dag! De bliver aldrig større for os at se til, for
saadan nogen bruger 1000 Aar til at vokse sig færdige i. De søger
altid efter Mælk siden Moderen er borte, og gaar om Natten op i Sengen
til Diekvinder, skubber Barnet væk og lægger sig til ved deres
Bryst. For at Barnet ikke skal græde, stikker de Halen i Munden paa det
som Sut - for kloge er de; og græder det alligevel, skynder de sig bort.
Om Dagen holder de sig skjult, men at de kommer kan man se deraf, at Barnet
ikke vil trives og er sort om Munden næste Morgen.«
De snakker videre om Slanger og Snoge, men undgaar stadig at nævne det
rette Navn culebra; »Dyret« siger de stadig eller
»det store Insekt«. Jeg ved at der er Ord, som ikke maa
nævnes, da der saa sker et eller andet frygteligt; maaske er dette et af
dem. »Jeg har endnu aldrig set nogen culebra i Granada,« siger
jeg uskyldigt. Kvinderne glor paa mig med stive Øjne og aaben Mund og
begynder saa at hvine; Beppa jamrer bebrejdende imod mig og tumler op bag
Trappen til San Antonio. »Afvend det! afvend det!« raaber hun
klynkende og giver sig derpaa hastigt til at gentage en Remse, som de andre
Koner istemmer: »Lagarto, lagarto - vedté á comer
esparto,« (Firben, Firben, gaa hen og spis Espartogræs); den
skal være fortrinlig til at mane Utysket ned igen. Men den gamle
Gasværksarbejder mister al Besindelse; han hugger Knoen i Bordet og
brøler mig ind i Ansigtet, at hvis jeg nævner det Ord en Gang til,
vil han ikke svare for sig selv. »Vil De endelig tale om Dyret, kan De
værsgod sige el bicho largo (det store Insekt). Saadan har jeg
gjort, siden jeg krøb af min Moders Vom!« Den Aften er jeg ikke
længer velset i Selskabet og fortrækker; næste Morgen
fortæller Beppa mig, at San Antonio er faldet ned om Natten.
- - -
Mon nogen anden Religion vilde passe for disse Mennesker som Katolicismen? Jeg
tvivler om det, og de fremmede Trossamfund, der prøver at bane sig Vej
hernede, frister alle en ynkelig Tilværelse. Med al sin Vilkaarlighed i
Fantasi og Tanke gaar Andaluseren ikke gærne længer, end at
Sanserne kan tænkes bragt i Anvendelse. Han protesterer ikke, hvis man
siger, at man kan se en Flue spasere paa Kirketaarnet en halv Mil borte eller
høre den summe; men tal til ham om et Væsen, der er usynlig og
allestedsnærværende, til fra Evighed til Evighed - om Gud; og han
vil trække paa Skulderen om han da ikke kommer med en blasfemisk
Bemærkning. Han holder ikke af i Luften frit svævende Begreber og
har forlængst fundet Anvendelse for Guddommens Egenskaber i det daglige
Liv - som Superlativer. Usynlig bruger han om noget der er meget lille - en
Dværg; allestedsnærværende om en der er hurtig i Vendingen;
almægtig, alvidende, alvis - om sig selv. Han kan saa udmærket
tiltræde Pavens Ufejlbarlighed - ud fra sin egen.
Og Kirken skaber ikke Kløft mellem sig og ham ved haardnakket at ville
paanøde ham Gudsbegrebet. Den er gladelig med til at plyndre Gud for
hans Egenskaber og anbringe dem paa højst jordiske Ting - paa Pave og
Helgenbilleder og gamle Klude og Ben.
Kristus kan man lidt bedre med; han har dog vandret her paa Jorden, og hans
Lidelseshistorie kan fremstilles aldeles tydeligt af Voksfigurer eller levende
Mennesker. Men hans Betydning overvurderes ikke hverken af Kirken eller Folket,
og man tager meget massivt paa ham. Juleaften gik vi hen i Sevillas store
Domkirke i den Tro, at der skulde afholdes et eller andet til Minde om Jesu
Fødsel. Oppe om Hovedaltret tømrede nogle Folk paa et Stillads,
som skulde anvendes ved en Helgenfest i den kommende Uge. Det var sent paa
Aftenen, men de »arbejdede over« for at blive færdige;
Hammerslagene rungede ud mellem de mørke Hvælvinger. Og nede i
Kirken gik en Kirkekarl med to store Vandspande og hældte Vievand paa
Kummerne; naar det flød over, tørrede han op med en skiden
Gulvklud. Jeg henvendte mig til en Præst, som kom gennem Kirken.
»Kristi Fødsel, nej det har vi ikke noget med at gøre
her,« svarede han adspredt. »Saa maa De henvende Dem i den og den
Kirke.«
Saa ligegyldigt stillede Folket sig nu ikke til Fødselsfesten.
»Halløj, i Dag er det Jul, saa drikker hele Verden sig
fuld!« raabte mine Bekendte til mig paa Gaden; og da Natten kom, fik vi
Syn for Sagn. Gaderne var fulde af berusede, som drev om i Klynger til den
sildige Morgen, skreg og hylede, slog Tamburin og sang Salmer med
Omkvædet Brændevin.
I Granada gik det endnu mere larmende til Juleaften 1895. Paa Alamèdaen
var der Dyrehavsbakke med Gøglertelte, Møllekarruseller og Boder,
hvor der solgtes broget Kram og Skrigeinstrumenter. Om Aftenen var hele
Befolkningen paa Støvlerne og drev op og ned ad Gaderne som en larmende
Flod, hver Mand med sin Zambomba (Brummepotte) eller Chicharra
(en Slags Skralde). Ved Midnat samledes de i Katedralen for at overvære
Midnatsmessen og - overensstemmende med tidligere Aars Skik og Brug - paa
Slaget tolv slaa alle Brummepotterne i Gulvet og snitte Skøderne af
hinanden i den opstaaende Forvirring. Der blev imidlertid ikke noget af
Optøjerne, da den nye Præfekt havde anbragt et Hundrede Gendarmer
rundt om i Kirken.
Andaluseren tillægger Larmen stor Betydning. Han døver sin Sorg
med den og anvender den i sin Barselsstue til at dulme Veerne og fremskynde
Fødslen; derfra bringer han uden videre Forestillingen i Anvendelse paa
Juleaften, uden at skelne smaaligt mellem Fødsel og
Fødselsfest.
Naturligvis er Larm ligefrem nødvendig, naar det gælder
Opstandelsen. I den stille Uge havde al Støj været banlyst fra
Granada, men Paaskemorgen havde Indbyggerne travlt. De fangede de vilde
herreløse Hunde ind og bandt Jærnskrammel i Halen paa dem - gamle
Blikkasseroller og lignende. Klokken seks, da alle Byens Kirker med et gav sig
til at ringe, blev Hundene sluppet løs og fór skramlende og
hylende af Sted; rundt om fra Balkonerne løsnedes Skud - en sand
Helvedeslarm brød ud over Byen.
Den øvrige Del af Aaret forbeholder Andaluseren sig sin Stilling. Der er
alligevel for megen Højtidelighed om Guds Søn, for meget Alvor;
man er ikke rigtig fri i hans Nærhed, han vilde ikke forstaa en
Spøg. Andaluseren henvender sig aldrig i Bøn til Kristus. Grunden
er ikke overvættes Ydmyghed; Guds Søn staar ham ikke for
højt, men for fjærnt.
Har han noget paa Hjærte, henvender han sig til Madonna, eller hvis det
er Smaating til en eller anden Helgen. Med Madonna begynder egenlig hans
Gudeverden og bevæger sig nedad gennem Helgener og mangehaande Relikvier.
Over for hende bliver hans Religion til et personligt Tillidsforhold; han
udstyrer hende med alle Guds Egenskaber og hengiver sig trygt - for til syvende
og sidst er hun et Menneske lige som han selv, kan som Kvinde forstaa alle hans
Sorger, og som den Andaluserinde hun er være med til en saftig Spas.
Men idet Madonna underlægger sig Verden, fylder alle Hjærter og kan
raade Bod paa alt, bliver hun ham for vag, for udflydende - han maa have noget
bestemt at holde sig til. Madonna har gjort dette eller hint Mirakel - men
hvilken Madonna? For der er tæt ved tredve. »Er det Druens
Madonna eller kanske Den hvide Madonna?« (to Vingudinder),
spørger Bonden langt ude fra Bjærgene. »Er det
Smærtens Madonna eller Madonna hin Gamle?« (Granadas
Favoriter) spørger Beppa og de andre. »I skal se, det er
Smærtens Madonna,« føjer Beppa, som har denne til
Skytspatron, vigtigt til.
»Nej det er Madonna del Pilar,« siger jeg, der har bragt
Nyheden.
»Æv - altid Sevilla!« vrisser de. »Og hvad har hun
saa gjort - gaaet igen vel. For andet dur hun jo ikke til«, føjer
en foragteligt til. Det maa ikke undre, at Beppa gaar op paa mit Værelse,
hvor Smærtens Madonna hænger, og holder et lille Opgør med
hende, som dog munder ud i godmodige Trøstegrunde: »ja, ja, du
skal ikke være altfor ked af det, næste Gang bliver det nok
dig.« Det er hvad enhver Fader eller Moder vilde gøre, hvis Barn
er kommet slet fra en Kappestrid.
Naturligvis kan Smærtens Madonna ogsaa vise sig. Konerne nævner
mange Eksempler, og jeg erindrer selv et fra mit forrige Ophold her, hvor hun
viste sig for en Forsamling på 5000 Mennesker. Det var en sen
Foraarsaften, Beppa kom ind og sagde, at der maatte være noget paa
Færde, der løb saa mange Folk gennem Gaden. Jeg skyndte mig ned og
fulgte Strømmen til en stor Plads, der var helt sort af Mennesker. De
stirrede op mod Rygningen af et Hus, hvor Madonna havde vist sig; paa Taget var
der en hvid Skorsten, bagved stod Maanen og skinnede. Maaske steg der med
Mellemrum Vanddampe op af Skorstenen; Maanelyset brødes i al Fald nu og
da og dannede en lys Krans om den hvide Skorsten - Glorien. Næste Dag
stod Kendsgærningen i Bladene.
Men dette var kun Indledningen, hun vilde paakalde Folks Opmærksomhed. Og
kort Tid efter gjorde hun et positivt Mirakel.
Det var i Cubakrigens Dage, og i Smærtens Madonnas Kirke, som er den mest
søgte i Granada, var der en Dag stor Gudstjeneste for nogle Frivillige,
som skulde afgaa til Cuba næste Morgen. Der var mange Fakler og Lys i
Anvendelse, og oppe ved Højalteret tronede Smærtens Madonna,
iført sin kostbareste Kaabe, som er besat med ægte Stene. Dagen
efter viste det sig, at der var brændt et stort Hul i Ryggen paa Kaaben.
Det var et stort Tab, men Præsterne afgav straks den Erklæring, at
Skaden ikke kunde være opstaaet ved Uforsigtighed med en Vokskærte,
for en saadan sved Tingene fra neden opad, men dette gik paa tværs. Og en
af dem udlagde det i guddommelig Indgivelse saaledes, at Madonna havde
været paa Cuba om Natten og kæmpet mod Oprørerne; Ilden fra
Oprørernes Kanoner eller maaske en Dynamitbombe - Gud alene vidste det -
havde brændt hende det Hul i Ryggen. Naturligvis kunde hun baade beskytte
sig selv og sin Kaabe, men hun behøvede det Hul som Tegn - for de
Vantros Skyld. I de følgende Dage besøgte efter Sigende over
10,000 Mennesker Kirken; Ofret faldt rigeligt, og Madonna fik sig en ny Kaabe,
endnu prægtigere end den forrige.
De forskellige Madonnaer har intet med hinanden at skaffe. For hundrede Aar
siden leverede deres Tilhængere hinanden Gadekampe, og den Dag i Dag
hersker der skarpt Nid mellem dem selv. At skifte Madonna eller Helgen
betragtes som rent og skært Frafald, og sjælden har jeg set Beppa
saa opbragt som en Dag, da en Slægtning fra Sevilla vilde have hende til
at prøve San Espiritu, der indtager en lignende Stilling i
Sevilla som San Antonio i Granada. Man kunde lige saa godt have foreslaaet
hende at gaa over til Muhamedanismen.
Men Smærtens Madonna har mange Kirker foruden den i Granada, rundt om i
Landet er der mange Altre med hendes Billede i Træ, mer eller mindre rigt
paaklædt. Alle disse har heller intet med hinanden at skaffe; hun i
Malaga var ikke med paa Cuba, lige saa lidt som Smærtens Madonna i Cadiz
eller hun i Còrdoba - den sidste er der i det hele ikke meget ved. Det
var hende i Granada, Træbilledet med Kaabe og det hele, der kæmpede
med Oprørerne den Nat; og Vegaens Bønder, som selv har
Smærtens Madonna i deres Landsby, kommer ind for at tilbede denne - fordi
hun er langt den bedste.
Indsnævringen arbejder videre, Træbilledet bliver den virkelige
Bærer af de guddommelige Egenskaber; bag det er der Taage, aller
højst nogle vagt udflydende Omrids. Dette bliver endnu tydeligere over
for Helgenerne.
Der er nok af Helgener i Andalusien, en for hver Elendighed. De er Folkets
Tilflugt i svære Tider, under Sygdom, Misvækst, Jordskælv
o.s.v., saa bæres de om i Procession, og Sagen lægges i deres
Hænder. Det medfører store Besparelser i Retning af Hospitaler,
Desinfektion, Læger, Gaderenhold - i hele det moderne og kostbare
hygiejniske Apparat. Oppe i Albaicins stejle Gader traf jeg en Dag la tia
Lorenza, Beppas 90-aarige
Faster, der humpede møjsommeligt opad Bjærget. Hun havde skaaret
sig slemt i Foden, da hun skulde skære sine Negle, og var nu paa Vej op
til San Nicolà højt oppe for at blive helbredet.
Helgenerne er nemlig ikke Kvaksalvere, der kurerer for alt muligt; de har i
høj Grad fulgt Udviklingen i Retning af Fagdeling. Lige som San
Nicolà har Ligtorne, Knyster og Benskade under sig, helbreder Sta.
Lucia bendita syge Øjne og Bryster; rundt om hendes Altre
hænger der mange Par Øjne og Bryster i Gibs og Metal til Minde om
hendes Kure; mange betrængte Diemødre knæler for hendes
Billede hver Dag. Madonna hin Gamle har sin egen Messe i Katedralen hver
Lørdag Morgen Kl. 8. Da møder de frugtsommelige Kvinder og beder
om en hurtig og lind Forløsning, eller de sender en anden i deres Sted.
Saa længe Messen varer vil Veerne ogsaa vare, og der er da al Anledning
for Præsterne til at gøre det af i en Fart. San José
(Josef, Marias Mand) har intet med Helbreden at skaffe; men han kan sige
daarlige Lejere ud, der ikke vil betale eller har for mange Unger. Politiet
gør det samme, men tager 20 Frank for det; hos San José slipper
man med et Vokslys. San Medardus afvender Tørke, og Sta.
Barbara, den skønne Jomfru fra Nikomedia, afleder Lynet og
dæmper den rullende Torden. Hun er Artilleriets Skytshelgen, og paa
hendes Dag afskyder man Fyrværkeri. Dette er kun en Mundsmag, hele Aaret
er én stor Allehelgensdag i Andalusien.
En morsom Stilling indtager San Antonio. Han hører særlig
Granada til og er en Blanding af Husgud og Husnisse; hvert Hjem har sin San
Antonio af brændt Ler med et Barn paa Armen. Han er Genstand for en
underlig Dobbeltbehandling, til Tider vises der ham stor Ærefrygt, til
andre Tider maa han være Genstand for Almuens Vittigheder og Spot. Alle
kedelige Ting i Hjemmet læsses over paa ham, han skal afværge
Rotter og Mus, holde Tyve ude, sørge for at man husker at laase
Dørene. Sker noget galt, loves der ham Olie til hans Lampe for nogle
Øre - tres cuartos - om han retter det. Men gør han det
ikke, bliver han straffet. Mildere Mennesker nøjes med at sætte
ham under Sengen eller i en mørk Krog, og jeg har ofte set La Conchas
Helgen staa i Skammekrog bag den mørke Port, naar der var rigtig
Smalhans hos hende. Men de skrappe slaar en Strikke om ham og firer ham ned i
den kolde Brønd; der maa han saa hænge i Vand til Halsen, til han
falder til Føje. Barnet San Antonio har paa Armen, er løst
forbundet med Helgenbilledet ved en Tap; og betegnende saavel for Andaluserens
Kærlighed til Børn som for den Alvor han lægger i Straffen
er det, at Barnet altid fjærnes før Straffen finder Sted. Billedet
er en levende Virkelighed og kan følgelig lide; der skal endogsaa i
Granadas bedre Kredse være Damer, som ikke tør forære deres
Fotografi bort, fordi de tror, at hvad ondt der mulig overgaar Billedet ogsaa
vil ske med dem selv.
En Dag var nogle Papirer blevet borte for mig; jeg henvendte mig til Beppa, som
lige havde gjort i Stand paa mit Værelse. Hun gav sig slet ikke til at
søge efter dem, men røg straks i Haarene paa San Antonio og
skældte ham Huden fuld: »San Antonio, saadan noget kan vi ikke
ha'! Du maa behandle vore Logerende ordenligt, hører du! Ved du hvad, du
har et Ansigt som en Drukkenbolt, har du!« Hun var smækvred, og
Papirerne kom til Veje. Jeg havde selv forlagt dem og maatte gøre ham
Afbigt i Form af en Pægl Olie - »for ellers hjælper han os
ikke en anden Gang.«
Det maa være haardt nok for en Helgen at blive udskældt for en
Drukkenbolt og lignende, men San Antonio finder sig i det med
beundringsværdig Ydmyghed. Men Sandheden er - hvis da det enstemmige
Udsagn fra alle Kvarterets Koner vejer noget -, at han ikke altid har rent
Brød i Posen. Hans Moral er mere menneskelig end egenlig ophøjet,
og undertiden naar han længe har savnet Olie paa sin Lampe, lader han
Ting blive borte for at have Fortjenesten af at skaffe dem til Veje igen.
For Resten er San Antonio ikke ene om at blive revset; Andaluseren regner med
menneskelige Skrøbeligheder, ogsaa hvor det gælder Guderne. I
Foraaret 1896 blev ved en vis Lejlighed Jomfru Maria taget fra Josefs Side og
sat op til San Christobal oppe bag Albaicin - for at gøre Josef skinsyg
og derigennem tvinge ham til at gøre sin Pligt; saadan opfattedes denne
besynderlige Handling i al Fald af Folket. - Paa den ene Side af Los
Campos, et Torv i Granada, ligger et Hospital; ude paa Torvet foran
Hospitalet staar der et Stenkors med den korsfæstede Kristus paa.
Hospitalet er stillet under hans særlige Beskyttelse, og tidligere vendte
han Ansigtet til det, som sig hør og bør. Men under den store
Kolera 1885 døde alle Patienterne, og til Straf, fordi Kristus
røgtede sin Dont saa slet, vendte man ham om. Den Dag i Dag hænger
han med Bagen til Hospitalet. - -
San Antonio skal helst stjæles for at du noget. Beppa fik sin stjaalet
for fire Aar siden, og fra den Dag var det, det begyndte at gaa skidt med
Pensionatet; men de, der stjal ham fra hende, har nu Bunker af Sedler. Han gik
saa meget igennem her paa Jorden, derfor blev han en Helgen; han var bedst og
kærligst mod dem, der var værst mod ham, derfor bringer han mest
Lykke til dem, der stjæler ham og behandler ham ondt. La Incarnacion
puttede ham i Ovnen og sved ham - og hun vandt i Lotteriet. Men det kan Beppa
ikke faa over sit Hjærte, saa vil hun hellere være fattig.
Det kan dog ogsaa gaa an at faa sin San Antonio til Foræring - af en
Mand, hvis man er Kvinde, og omvendt. Og her staar vi overfor hans indgribende
Betydning for Forholdet mellem de to Køn.
San Antonio har under sig den vigtigste og vanskeligste af alle Livets
Foreteelser - Kærligheden. I Andalusien, hvor de unge Piger er saa skarpt
sondrede fra det andet Køn, er en Midler uundgaaelig nødvendig,
og Helgenen optræder som saadan efter en større Maalestok; han er
en skinbarlig Kirsten Giftekniv. Han har sin egen Kirke i Granada med Messe
hver Tirsdag Kl. 12 Middag. Ligefrem er han maaske ikke noget for
Mændene, de kommer i al Fald ikke til hans Messe; men Resultatet maa
blive det samme, da der kommer des flere Kvinder, i alle Aldre og Stillinger.
Der kommer bedagede Enker som søger en Forsørger for deres gamle
Dage, og yngre Enker som ikke har noget imod at leve Ægteskabets
Genvordigheder om igen for disses egen Skyld; gifte Koner, som anraaber
Helgenen om lidt mere Troskab fra deres Mands Side og nedkalder hans
Fortørnelse over de lykkeligere Rivalinder. Unge Piger kommer der, som
fra Balkonen har kastet deres Øjne paa en eller anden Yngling og beder
Helgenen vende hans Sind mod dem igen - blot lige gøre ham
opmærksom paa dem, saa skal de nok selv klare Resten; og pur unge, som
endnu ingen Genstand har fundet, men staar for Oprykning. Og dèr staar
San Antonio i overnaturlig Størrelse og lytter til deres Bønner -
med Barnet som et sødt lille Symbol paa Armen. Barnet har rigtigt, hvidt
Tøj paa; og de helt unge, de for hvem Kærligheden endnu
dæmrer som en sød Anelse, overtaler Præsterne til at give
dem Barnets hvide Kniplingsdragt til Vask og Strygning. De kappes om, hvem der
kan gøre det finest, for ogsaa om San Antonio maa det jo gælde, at
Vejen til den Voksnes Hjærte gaar gennem Børnene.
Man kan gaa i San Antonios Kirke - skønt man ikke er velsét
dèr - og finde den fuld af bedende Kvinder Tirsdag efter Tirsdag. Og man
hører uformodede Udraab, smaa, bristende Udbrud -: »San Antonio,
skynd dig!« - »Lidt færre Børn, San Antonio!«
- »Lille San Antonio, mit Hjærte bløder!« - Eller
hør en forlovet Pige, hvis Kærest rimeligvis er draget over
Vandet: »San Antonio, hvis der er Brev fra Juan, saa pas endelig paa,
det ikke bliver borte!« Thi han, der tilpasser Børnenes Antal for
de gifte, er postillon de amour for de adskilte Elskende.
Naar San Antonio alligevel skal gaa Vejen, kan han lige saa godt tage flere Bud
med! Og saa faar han da paa sin Samvittighed alle de Breve Kvinder afsender,
enten de handler om Kærlighed eller ikke.
Den, der har saa mange Jærn i Ilden som San Antonio, brænder altid
nogle. Oversidderne og de Bedragne hejser ham uden Skaansel i Brønden.
Han er da den lovhjemlede Kærligheds Tilflugt. Men ogsaa for de Kvinder,
der lever af deres Legemer, er han den store Forsørger. De kommer ikke
gærne i hans Kirke, men hjemme har hver af dem et lille Alter, hvor
Lampen brænder foran hans Billede Dag og Nat. Forrige Gang boede Beppa
paa Hjørnet af en berygtet Gade, og naar vi om Aftenen sad paa Balkonen,
kunde vi se Gadens Piger knæle for Helgenen i Genbohusene og stundom
høre dem anraabe ham i følgende Udtryk: »San Antonio,
que vengan cabrones!« (San Antonio, lad der komme Bukke). Skete det
saa, at der sneg sig en Præst frem nede langs Murene og bankede paa
Porten derovre, saa slog Beppa Hænderne sammen og udbrød med
virkelig Beundring i Stemmen: »Nej, det er da en Helgen den San Antonio!
Han sender en Præst, en rigtig Præst!«
Ingen kan være nærmere til at gaa Kirkens Ærinde end dens
egne Tjenere, og hvem hænger sig vel smaaligt i Cølibatet. Af
Granadas Hundreder Præster kan Befolkningen ikke pege paa én, som
ingen Børn har, men vel paa en, som har ni. Og Folket lægger
spøgende Præsten følgende Suk i Munden:
Forbarmende Gud, du, som alting forlader!
Hvorfor skal mine
Børn dog kalde mig Onkel,
skønt hele Folket kalder mig
Fader?
Guder, Helgener og Præster - de er i Andaluserens
Øjne store Børn. Og som Børnene kan de blive uvorne nu og
da, men er i Grunden gode; man maa blot ikke kræve for meget af dem, men
forstaa at tage dem med Humør. Saa bliver de ligesom de velsignede
Børn, som alle kysser, fordi de er Legemliggørelsen af
Andaluserens frodige Livsglæde.
En from Andaluser sparede i flere Aar sammen til en Pilgrimsfærd. Han
rejste ikke til den hellige Grav, men til Laterankirken i Rom for at se Kristi
Forhud, som skal opbevares dér. Saa livsglad er Andaluserens Religion.
Dette er blot en Mundsmag. Jeg kunde blive ved længe endnu, og jeg kunde
staa paa ét Ben og gale og blunde med begge Øjne i moralsk Harme
over dette gudsforgaaene Folk. Men det vilde aldrig gavne en Kæft andre
end mig selv - og saa gider jeg ikke.
Nu banker desuden Beppa i Loftet, og saa er Pedro kommet igen - rimeligvis for
at spørge mig, om han virkelig stod nævnt i den Bog.
Og det gjorde han virkelig.
[Hjem]
[English]
[Det Danske Sprog- og Litteraturselskab]
© Det Kongelige Bibliotek