| Index
| -1
| +1 |
Martin Andersen Nexø: Soldage (1903), [7]
[7] Sol
Oven over Skyerne er Himlen altid blaa, plejer vi at sige i Norden
som Trøst for Graavejret og vore daglige Bekymringer. Og vi henter
Styrke deraf til at møde nyt Graavejr og ny Bekymringer.
Andaluseren vilde sygne hen og dø, om han var henvist til en saadan
Trøst - han har ikke vor udviklede Sans for det abstrakte. Men han
behøver den heller ikke, for Maaneder i Træk staar Solen op og
gaar ned uden et Skyfnug og Himlen hvælver sig saa dybt varmt blaa, som
vi ikke kender det fra selv den smukkeste Sommerdag. Ikke for intet kaldte
Mavrerne Andalusien det jordiske Paradis. I Januar er Fjældtoppene hvide
af Sne, men el sol criador - den skabende Sol - stiger op hver Morgen og
skinner paa Sneen, saa den rinder i Krystalstrømme ned ad
Fjældsiderne og bestrør sin Vej med Blomster: Blaa Iris,
Tusendfryd, store klarøjede Margeriter. Se Skaberen! se Gud! siger
Almuen med tindrende Øjne, naar Solen stiger over Bjærgene. Og
mens Bonden er i Færd med Olivenhøsten, straaler Orangelundene
fremdeles med deres gyldne Frugter og Mandeltrærne er hvide af Blomster -
Høsten og Foraaret rækker hinanden Haanden over det nye Aars
Tærskel.
I Følge Vejrligs-Iagttagelser
fra Provinsen Malaga har det dèr regnet 262 Gange i 9 Aar eller 29 Gange
om Aaret; Nedbøren er rigelig. I Løbet af de samme 9 Aar har det
stormet 3 Gange! Vi gaar saa vidt i vore Modgangsteorier, at vi mener selv
Kornet maa have Blæst, da Straaet ellers ikke bliver stærkt nok til
at bære Aksene; men her gror det prægtigste Korn uden nogensinde at
have en Anledning til at bølge for Vinden. Den velgørende Ro, som
breder sig i og om os en stille Sommeraften hjemme, naar alt er saa
ubevægeligt, at vi ser Græsstraaene rette sig ét for
ét ude i Marken hvor Katten gaar, og saa tyst, at Raab høres fra
Landsby til Landsby - den hersker her Dagen lang og Maaned efter Maaned uden
Afbrydelse. Intet bevæger den ranke højtidelige Cypres, der peger
opad i forstenet Ro; Pinjens mægtige Krone synes at hvile i sig selv der
højt oppe; Røgen fra Hyrdernes Baal stiger lige mod Himlen. Hele
Landskabet ligger som fortryllet og slumrer i tindrende Solsøvn, og over
det hænger dyssende og enstonig Klangen af de græssende Dyrs og
Æselkaravanernes Bjælder. Saa tyst hænger Løvet, at
man skræmmes op, om en Fugl sætter det i Bevægelse; Luften er
saa stille, at man kan lægge en Fjer paa en Klippe og finde den der en
Maaned efter.
De Mennesker, der færdes her, kalder ikke uden Grund Solen Gud og Skaber;
de er dens frejdige Børn. De mangler fuldstændig Nordboens
aandelige Overlegenhed over Klima, Temperatur; som hos de Dyr, der kaldes de
koldblodige, bestemmes deres Blodomløb, deres Temperament af
Omgivelsernes Varmegrad. Paa Regnvejrsdage falder der Mismod over dem, de
sidder og kryber sammen, rystende, med saa haabløst et Udtryk som havde
de lidt Skibbrud for Livet. Men den mindste Rift i Skyen glimter igen i deres
Blik, og saa snart Solen atter titter frem, er det hele glemt - ikke gemt som
vor Modgang i en af Sindets mørke Kroge - men glemt, fejet ud. De
traller og spøger, slider en Dag som Bæster og strækker sig
den næste dasende i Solen; drikker af hver Bæk eller Kilde de
kommer forbi, gnaver en Skorpe til og er glade, sorgløse - uden
Bekymring for den Dag i Morgen.
Det synes som Solen, der udrydder saa mange Bakterier, ogsaa virker
dræbende paa Bekymringerne. Der er i Andaluserens Sind ingen lyssky
Kroge, hvor Modgang og bitre Erfaringer kan samle sig som Skimmel - men ganske
vist heller intet Sted, hvor de i Ro kan bundfælde sig som en gavnlig
Lære for Fremtiden. Taler man til ham om, at Modgang hærder
Mennesket og gør det til Mand, saa ser han højst uforstaaende paa
èn; Begreberne Personlighed og Karakter i vor Forstand er ham - naar han
overhovedet kender dem - kun Udtryk for en besværet Fordøjelse. Og
det at leve sit Liv efter en samlende Ide, at sætte sig et Maal og
taalmodigt arbejde derhen imod under Savn og Fornægtelser - og maaske
slet ikke naa det inden Døden kommer og lukker for alting - vilde
forekomme ham uhyre komisk. Han er et Øjeblikkets Barn, og Nuet er for
ham den eneste virkelige Værdi; han giver ikke gærne Afkald paa
noget i Dag til Fordel for den allerede usikre Dag i Morgen, end sige, at han
skulde bekymre sig om de lange Fremtidsperspektiver.
Som Sæden paa Andaluserens Mark trives fortræffeligt uden
Blæst, trives han selv først ret uden Modgang. Han ligner
Orangetræet, der fylder hans Dale med Vellugt og breder sit Løv
harmonisk og ligeligt til alle Sider, fordi ingen Vind har stækket det og
krænget Kronen over. Dets gyldne Frugter lyser jublende mod Solen; men
kom der et Vindstød, tabte det dem alle, for det er ikke hærdet.
Som Solsikken retter Andaluseren hele sit Væsen mod Solen, og de Rynker,
der tidlig lejrer sig i hans Ansigt, stammer alle fra den; de forgrener sig ud
fra hans missende Øjne som Vidnesbyrd om dens Styrke og Bevaagenhed -
som Lykketegn, der intet har med Modgang at skaffe. Hvad angaar det ham hvad
Solen bestaar af? - den skinner og det er Hovedsagen! Og Himmelrummet,
Jordkloden, andre Landes Sæder og Skikke, - skulde han bryde sit Hoved
med alt det? Han er selv til, og det er dog det egenlige - alt! Og hvorfor er
han vel til, om ikke for at nyde og glæde sig og smutte saa let som
muligt gennem Livets trange Steder.
Leve og lade leve, nyde, glædes! er hans Tilværelses glade
Omkvæd; i sin Livsopfattelse er han da Epikuræer. Men ganske vist
en Epikuræer af en egen Slags, med saa faa Fornødenheder som
selveste Fader Diogenes.
De anglo-germanske
Folk har udviklet Savnet til en hel Lære, og dog har deres
Næringssorger flere Selvmord at opvise end nogen anden Vaade, ulykkelig
Kærlighed iberegnet. Og disse Næringssorger har saare sjælden
noget med Sult at gøre; man skyder sig, naar man mangler de og de Tusend
i at kunne leve standsmæssigt. Men Andaluseren slynger en pjaltet
Sæk om sig med samme Stolthed og Anstand som den fløjlsforede
Kappe, han taber intet hverken i egne eller andres Øjne ved at spise
bart Brød og drikke Vand til, hans Anstand er ikke afhængig af det
Ydre, og Savnet melder sig først, naar Sulten slider hans Tarme. Heller
ikke da vilde han tage Livet af sig, men overlade det til Hungeren. Og
gør den det ikke, ja saa har der jo bevislig ingen Ting været paa
Færde.
Han er ikke Asket. Sætter man en lækker Ret for ham, spiser han den
gærne - hans egne Ønsker gaar blot ikke i den Retning,
Spørgsmaalet er ham ligegyldigt. Dette præger Madlavningen, som
gaar efter bedste Beskub. Naar Frokosten tages af Ilden Kl. 11, sættes
Middagsmaden over - saa er man fri for at tænde op igen - og koger eller
steger saa til Kl. 6, uanset hvad den bestaar af. Kun ved Kogningen af Æg
tager man et vist Hensyn til Tidslængden, saa læser nemlig
Kokkepigen Trosbekendelsen, hurtigere eller langsommere, som de skal være
haarde til. Der spises temmelig ens i de forskellige Lag, og man bliver lidt
overrasket, naar man første Gang besøger Advokat dit eller
Redaktør dat i hans Hjem og træffer ham ved Middagen - en Blanding
af Flæskestumper og Urter - som han elskværdigt indbyder til at
deltage i. Indbudt til at komme til Middag eller Aften bliver man aldrig, da
Maden ikke regnes med til Nydelserne, og Opdækning uden for Maaltiderne
kendes ikke. Der lægges heller ingen Smag for Dagen ved Nydelsen af
Maaltiderne; Spanierne spiser rent ud sagt som nogle Grise. Ved Besøg
bænkes man med Vært og Værtinde om en Karaffel Vand eller en
Flaske Vin - og Sukkerbrød. Selv i de højere Kredse, der mener
sig forpligtede til at gøre Honnør for fransk Levemaade, kommer
man let over Spørgsmaalet om de mange Retter. Man spiser først
Suppen, saa Grøntsagerne den er kogt paa, dernæst de Kød-
eller Flæskestumper, der har givet den Kraft. Fjerde Ret er gærne
Salat, som søbes sammen med koldt Vand, og femte lidt Frugt eller
Gedeost. Der gives rene Tallerkener for hver ny Ret, og Anstanden er sket
rigelig Fyldest.
Hjemme fornærmer man den jævne Mand ved at byde ham Vand til
Middagsmaden; han foragter det som Drik, fordi det intet koster. Her kan man,
hvergang Toget stanser ved en lille Station, se Vinsælgeren komme til
kort over for Vandsælgeren, skønt deres Varer koster det samme - 5
Øre pr. Glas. Over for sin verdensberømte Vin har Andaluseren kun
Betegnelsen »meget ordenlig«, men over for Vandet falder alle
Sprogets rige og kælne Tillægsord ham paa Tungen. Og først
og sidst dvæler han netop ved dette, at det intet koster men
strømmer frit og overdaadigt frem af Jorden - som Guds Gave til den
fattigste.
Paa en af vore Ture op i Bjærgene ved Granada talte jeg med en Husmand,
som da han hørte om vor Rejse udbrød: »Det maa være
herligt at komme saadan omkring i Verden og smage de forskellige Steders
Vand!« Og en Kone fra Granada, der havde været inde i
Bjærgbyen Loja og drukket af Los veinticinco caños (en
Kilde, der rinder af 25 Rør) for at faa sin Mave i Orden, forsikrede
mig, at hun tydelig kunde smage Forskel paa Vandet i hvert af Rørene.
Først pustede det hende op og voldte Oprør i Tarmene, men da det
saa havde faaet Magten over det hjemlige Vand, følte hun sig saa
inderlig vel tilpas, og tilsidst, da hun havde drukket af alle Rørene,
var hun til Mode som under en let Vinrus. Der er noget i denne sagnagtige
Vandglæde, som peger ud over Naturforholdene her og Sydøst paa -
mod Sahara og Arabien.
Denne lykkelige Overlegenhed stiller Almuen paa væsenlig lige Fod med de
besiddende Klasser og meddeler den en Selvfølelse og Værdighed i
Forholdet til dem, som man skal lede forgæves om andet Steds. I dette
»aristokratiske« Land er det den naturligste Ting af Verden, at
Proletaren stanser Ministeren eller Adelsmanden paa Gaden for at bede om Ild -
og faar den; vælter en Sælgekones Trækkevogn, er det en
Selvfølge, at enhver der befinder sig i Nærheden lige til Kongen
hjælper hende at samle Sagerne op; han kommer ikke i den Anledning i
Avisen som Eksempel paa Folkelighed - men han kom der, hvis han ikke gjorde sin
Menneskepligt.
Andaluseren, som har hele sin Livsglæde ubeskaaren endnu under Forhold,
hvor vi vilde lide, maaske bukke under for Tilværelsens Tryk, vedbliver
ogsaa at være Menneske hvor vi ophører at være det. Hundrede
Tiggere, hundrede tjenende Aander byder sig til overalt, men jeg har aldrig
truffet nogen Lakajsjæl; Hundskheden og dens Reaktion Hovenheden er lige
ukendte. Baggadernes Fattige falder aldrig paa at logre for Betjenten paa
Hjørnet, de kommer ikke til at ryste ved at staa over for en kgl.
Embedsmand. Og baade Øvrigheden og Embedsstanden præges i deres
Optræden af dette Forhold.
De Dyder, en Andaluser har under gode Forhold, vil han som Regel bevare under
slette ogsaa. Er han gavmild, kan Fattigdom ikke kvæle denne Egenskab,
han vil altid have den Udvej at undvære selv; i Granada har jeg mange
Gange set den heldige Tigger optræde som Giver over for den mindre
heldige. Og har han intet at give af, saa har han altid sin Person at stille
til Raadighed. Den praktiske Nordevropæer, der har indrettet hele sin
Tilværelse efter Priskurant, forbløffes undertiden af Andaluserens
ublu Fordringer, men fuldt saa ofte over den Uegennytte, der faar den fattige
til at følge én baade en og to Mil gennem Bjærgene - og
løbe sin Vej, saasnart man griber til Pengepungen. Her kan en fattig
Kone gaa hen paa Torvet og sige til et Bybud: »Jeg skulde have en Kasse
til Stationen, men jeg har ingen Penge; Gud vil betale Dem for det.« Og
han bringer Kassen ud for hende.
I København hedder det: Jo fattigere, des dyrere. De aller
fattigste, som køber for to og fem Øre ad Gangen, betaler indtil
100% mere for Varerne end de velstillede - det betaler sig at spekulere i
Armoden. I Andalusien gives ikke Rabat for større Partier;
Købmanden vil som Regel besvare éns Henstilling med et -: Det
vilde jo være Synd mod de Fattige! Og hvad mere er, der finder ikke det
lumske Fradrag Sted for Skillingssalg, som synes at have vundet Hævd
hjemme, og som indskrænker de Fattiges Mad til det halve. »Det er
slet ikke saa slemt at være fattig,« sagde en fattig Enke i
Granada til mig. »Klokken syv kommer Malkegederne her forbi, saa
køber jeg for 2 Øre Mælk og faar Glasset helt fuldt, som
ellers koster fem - for de ser jeg er fattig. Ved Ottetiden kommer Gud i al sin
Glans og lyser ind i mit Kammer saa rigt, aa saa rigt, at jeg ikke
behøver at tænde Kulbækkenet. Jeg kan høre mit Blod
koge, saadan varmer Solen, og tra, tra - somme Tider danser jeg. Men ved Middag
gaar Solen bag de høje Huse og her bliver koldt; men saa gaar jeg hen
til Kulhandleren og beder om for fem Øre Trækul - og faar lige saa
meget som ellers koster ti, fordi jeg er fattig. Og hos Købmanden
ligedan.«
Og det er sandt nok. Jeg har staaet hos Købmanden og set paa, at den
brunklædte Stodder ved min Side kun betalte halv saa meget for
Æggene som jeg. Ho, ho! tænkte jeg, jeg skal nok trækkes op,
fordi jeg er Udlænding; og jeg paatalte harmfuldt Forholdet, med en
Stemme der bævede af nordisk Retskaffenhed. »Men det er de
Fattiges Priser, Mand!« sagde Købmanden alvorligt. »Saa
forlanger jeg ogsaa at betjenes efter de Fattiges Priser,« sagde jeg,
fast bestemt paa ikke at lade mig trække op under noget Paaskud.
Købmanden trak paa Skuldrene og lod sig nøje; og jeg samlede mine
Varer - let hoverende over min Sejr. Det ærgrede mig lidt, at
Købmanden slet ikke skammede sig over at være greben paa
færsk Gærning i alle Kundernes Paasyn, og at disse nidstirrede mig
som om jeg var Forbryderen; jeg nølede paa Trods. Jeg saa en
tarvelig klædt Mand række Købmanden nogle Penge, veksle et
Blik med ham og gaa. Og idet jeg selv vilde gaa, kom Købmanden hen, gav
mig mine Penge tilbage og sagde: »Værsgod Hr., Æggene skal
intet koste.« Jeg saa forundret paa ham. »Den Herre, der gik,
udbad sig den Begunstigelse at maatte betale for Dem,« sagde han
alvorligt. Var det Haan? jeg saa rundt paa de andre, de fortrak ikke en Mine,
men bifaldt den fremmedes Handling med alvorlige Nik. »Men - men, det
kan jeg ikke tage imod,« protesterede jeg. »Det er jo en
ærlig Sag at være fattig, Mand,« sagde Købmanden og
stak godmodigt Pengene i Lommen paa mig, »eso es,« sagde
de andre alvorligt - »det var et sandt Ord.« De var endelig
kommet til det Resultat, at jeg maatte være ludfattig, paa anden Maade
kunde de ikke forklare sig min Optræden. Og de betragtede mig
medfølende.
»Nej her i Spanien er det gudskelov ingen Skam at være
fattig,« sagde en Kunde medlidende, idet jeg gik. Som om det samme ikke
gjorde sig gældende Nord paa - blot man kan vinde noget ved det. Om denne
Købmand nedsatte sig i København med sit Forretningsprincip,
vilde han maaske træffe meget faa, der ikke med Glæde kaldte sig
fattige for at faa Del i de Fattiges Priser. Det er jo éns simple Pligt
at være praktisk; man skylder Samfundet det - selv om de Fattiges smaa
Fordele skulle gaa i Løbet derved.
Handel og Industri er ikke meget bevendt blandt Andaluserne; selv deres falske
Penge maa de have fra England, naar de skal du noget. Men disse Mennesker
formaar alligevel i mangt og meget at tage Brodden af Tilværelsen for sig
selv og andre - ved deres Fordringsløshed og Menneskelighed.
Men der er Tilskikkelser, ingen kommer udenom, Sygdom, Døden!
Andaluseren kan ikke fordrage Døden. Det kan vi vel egenlig heller ikke,
men nogen stor Meningsløshed forekommer den os ikke at være,
dertil er den for vel forberedt gennem hele vor Tilværelse. Vi indretter
os paa Hat med den allerede som unge og indlemmer den som naturligt afsluttende
Led i Kæden af vore øvrige Genvordigheder; og hvad der ikke
dækkes ad den Vej, laver vi Religion paa. For ham derimod stiller den sig
som en skærende Kontrast til Livet, de to lader sig ikke formæle i
hans Bevidsthed, og han lukker Øjnene for alt, hvad der kan minde om
dens Eksistens. Trænger den sig alligevel inden for hans Omraade, saa
ævner han ikke at tage den som Begreb, og hans Afsky for Døden
bliver ensbetydende med en vis Kulde mod dem, der har bragt den ind i hans
Verden - hans kære Afdøde.
Paa Nordboere gør den Ligegyldighed, hvormed Andaluseren behandler de
jordiske Lævninger af sine nærmeste, et uhyggeligt Indtryk.
Tidligere blev Ligene altid besørgede ud af Byen om Natten; nu
møder man i Kløften bag om Alhambra daglig Ligbærerne, seks
fordrukne, pjaltede Individer, der slæber de Døde fra Granada op
til Kirkegaarden i Bjærgene. De fire bærer Kisten, en
uhøvlet, umalet Kasse lavet af tynde Fyrretræslister, med
tommebrede Aabninger mellem hver Liste for at spare paa Træet; de to
bærer Laaget og er Afløsere. Ved Afløsningen sættes
Kisten ned midt i Hulvejens Søle paa den bare Jord, og Liget ligger der
ubedækket og stirrer koldt op i Himlen. Folk ser i Forbigaaende paa det
og gør en ligegyldig Bemærkning, Snavset fra Æslernes Hove
stænker det i Ansigtet, Solen faar dets kolde Hud til at dampe. Og
Færden gaar atter opad, en skumplende, forsoren Ligfærd af skidne
Pjalter, høje Raab og Aande, der stinker af Sprit og Hvidløg.
Oppe paa Kirkegaarden anbringes Liget igen ubedækket paa Jorden og venter
- ofte timevis - paa de Par Paarørende, der skal give Begravelsen
Højtid. Skulde den Døde ikke have god Tid nu - han har altid haft
det i levende Live.
En Dag vi passerede Kirkegaarden, stod der netop et Lig i Midtergangen. Paa
Afstand lignede det en Kasse Blomster og - ja, det giver jo altid et Sæt
i èn, naar Blomsterne forvandler sig til et lille Barnelig med halvaabne
Øjne, rødsminkede Kinder, og fint pyntet som til Fest. Og ene!
uden andet Selskab end de kaade Drenge, der har baaret Barnet herop og nu
løber og leger med Laaget til dets Kiste. Uden for Kirkegaardsporten
mødte vi to sortklædte Damer, den ene havde rødgrædte
Øjne. Og længere nede paa Vejen, i Nærheden af en lukket
Vogn gik en Herre stundesløst frem og tilbage og læste i en Avis.
Hans forgræmmede Udtryk og hele Situationen røbede, at han var
Faderen og gik her for at adsprede sig - glemme.
Flugt!
Hjemme flytter man sine Døde med sig om man har Raad dertil, bliver
ellers i deres Nærhed. Her flygter den Levende saa vidt gørligt
bort fra den By, der har berøvet ham hans Barn, hans Elskede. Jeg kender
to Damer af god Familie - Søstre. Al deres Slægt er død, og
de klemmer sig ind til hinanden som forladte Fugleunger, Savnet af en Moder er
gaaet dem i Blodet og har gjort dem helt moderlige i deres Omsorg for hinanden;
den ene har afslaaet et godt Parti, for at den anden ikke skulde staa ene i
Verden. Og saa siger de, idet vi taler om Byens smukke Kirkegaard: »Ja,
den er dejlig, og engang kom vi der meget. Men siden Moder døde for
femten Aar siden, har vi aldrig været der.« Aldrig!! De vidste
ikke engang, hvor hun laa!
Disse Mennesker kan elske og bære Omsorg for de Levende trods nogen; man
kan ikke beskylde dem for Hjærteløshed. Troløse mod Mindet
er de heller ikke, ingen kommer lettere end de tilbage til Tanken om deres
hedengangne Kære. Men som de voksede sig inderligt sammen med dem, ikke
gennem fælles Sorg og Modgang men gennem fælles Glæde, maa
Mindet for at være kært være et Minde om fælles glade
Stunder; og dets Vej gaar ikke tungt over Graven men bygger en Regnbuebro let
og hastigt fra hvert Smil, hver Sangstump, hvert Dansekast, der møder
dem paa deres Vej. »Saadan ler min lille Karl ogsaa!« siger
Moderen; »Saadan netop danser min Elskede!« udbryder den unge
Mand. Ikke: »saadan lo - saadan dansede«, skønt Talen er
om Døde men: »saadan ler - saadan danser«. For i Mindet
maa ingen Skygge kastes, allermindst den tungeste af alle - Dødens.
Og saa vidunderligt de formaar at glemme! Gang paa Gang kan man sidde over for
en Moder og høre hende henrykt fortælle om sit Barns
Vidunderligheder - til en eller anden udenoms Ubetydelighed pludselig bringer
èn i Tvivl om, at Barnet lever. Spørger man saa Moderen, brister
hun i uhjælpelig Graad - hun havde glemt den haarde Kendsgærning.
Denne Glemsel, denne Ævne til Flugt er disse Solbørns eneste
Værn mod Sorg og Modgang. De kan ikke kæmpe sig Styrke til gennem
Trængsel, ikke gennem Ulykke hente sig dybere Syn paa Tilværelsen -
men de kan ryste det hele af sig, glemme. Som Blomsten og Fuglen glemmer og
folder sig ud igen i hæftig Jubel, naar Bygen er ovre og Solen atter
skinner.
Andaluseren er saa lykkelig ingen Sjæl at have, han ligger ikke under for
den Tvedeling, dette dualistiske System medfører. Hans Naturel er rent
stofligt, det former sig aldrig selvstændigt som en Protest mod
Omgivelserne, men gaar i ét med dem; og den Aand, der udstraaler fra
ham, har ikke taget særskilt Form ved delvis Bekrigelse af Legemet og
kræver ingen særskilt Eksistens ved Siden af eller ud over dette.
Den spejler kun dets lykkelige Ligevægt og strømmer én i
Møde som en Lovsang over det i sig selv hvilende Liv - som
Rytme.
Man træffer maaske ikke saa mange bedaarende skønne Ansigter og
forføreriske Øjne i Andalusien som Sagnet gaar, men man
træffer megen Rytme. Den dvæler over Befolkningen som dens
Sjæl, er bunden til Stede i selve Legemsbygningen og hviler tæmmet
i den Fornemhed og Anstand i Holdning, selv Tiggerne og de Gamle lægger
for Dagen. En ubeskrivelig Ynde er den fattigste Almuepiges naturlige
Vuggegave; Rytmen brydes ikke hverken af den skødesløseste
Stilling eller den voldsomste Sindsbevægelse, den kan ikke brydes, den er
en Lov i Legemet, hvorefter hver enkelt af dets Dele ubrydeligt lejrer sig. Jeg
har set en Tyrefægter, der hang spiddet paa et Horn, løfte sig
selv af og hoppe ned paa Arenaen med det nydeligste Sæt, løbe
nogle Skridt med Haanden paa sit gennemborede Bryst og falde - altsammen saa
rytmisk smukt, som var det en Balletpræstation og ikke blodig
Virkelighed.
Morsomt er det at se timaaneders Diebørn indtage Stillinger ved deres
Moders Bryst, som skulde synes Udslag af voksent, beregnet Koketteri. Eller at
iagttage legende Smaabørn, hvis Bevægelser rummer netop de samme
Tilløb til Dans og Nynnen, som kendetegner forelskede Syttenaarspiger
hjemme. Midt under Legen skrider en Bevægelse pludselig over den svage
Grænse og bliver til et lidenskabeligt Dansekast, der forraader, at baade
Spændingen og Harmonien allerede er til Stede.
I Dansen naar den andalusiske Livssvulmen sit højeste Udtryk, og Rytmen
blomstrer saa overdaadigt, at den dør deraf - som Bjærgets Agave.
Hinsides den hede, hvirvlende Malstrøm af Lidenskabelighed, som Dansen
er, ligger det dyriske; men i dens sitrende Rande leger Livsglæden i
hoppende Ildtunger, og i dens Dyb skælver Livets Begær, hedt,
purpuraandende som den dybe Farve i Kaktusblomstens Bæger. Andalusisk
Dans kan ikke beskrives, den skal ses, ikke paa en hjemlig Scene men her paa
Stedet, helst i Fattigkvarteret, danset af en Almuepige, der ingen Baand
lægger paa sit unge Blod. - - -
Man skal søge lykkelige Væsner blandt disse Mennesker, men ikke
Filosofer. Naar de er alene, har man Indtrykket af, at deres Tankeliv vegeterer
som Børns, flakkende fra Indtryk til Indtryk. De taler højt med
sig selv eller med Blomster, Dyr og Stene - lever med det altsammen. I
Alpujarras' Landsbyer dyrker Almuen Silke, og dèr gaar Kvinderne paa
Regnvejrsdage og slaar Kastanjetter for Silkeormen, for at den skal blive i
godt Humør og faa bedre Appetit. De slutter lige fra sig selv til
Naturen om dem, saa ét føler de sig med den.
De gennemtænker ikke af egen Drift dette eller hint, men forelægger
man dem et Problem, improviserer de paa staaende Fod en Opfattelse, der ofte er
genial, altid radikal, men hvis videre Skæbne er dem i egenligste
Forstand ligegyldig. Da de ikke kan tænke i milelange Tankerækker,
er de ikke Pædagoger og belemres derfor ikke med Fordomme. Ene mellem
fire kolde Vægge kun i Selskab med et nøgent Problem vilde enhver
Andalusers Intelligens synke sammen som en lufttom Blære, men det
letteste Tankeglimt i et Blik lyner igen i hans, og han svinger sig
højere og højere under den ydre aandelige Paavirkning, skiftevis
frugtbargjort og frugtbargørende - til Paavirkningen ophører. Saa
synker han igen ned i den stoflige Verden omkring ham.
Hvordan denne altbeherskende Jordiskhed haandgribeliggør hans
religiøse Forestillinger i det hele taget, skal jeg senere vise. Tilbage
altsaa til Døden.
Det fremgaar af det foregaaende, at Andaluseren ingen indre Trang har til at
skille sig ud i Sjæl og Legeme og følge Sjælen paa dens
Flugt bort fra Legemet. Trods al kirkelig Paavirkning ævner han end ikke
at gøre dette Tankeeksperiment, der for den dummeste blandt os er som
Fod i Hose. Over for Spørgsmaalet om, hvad der skal vederfares ham
hinsides Graven, har han kun en Skuldertrækning eller allerhøjst
en Sætning fra sin Børnelærdom, men intet personligt.
Legemet ser han for sig, glæder sig over dets Skønhed, fornemmer
det som en Jubel. Men Sjælen begriber han ikke; gaar han end aldrig saa
flittig i Kirke, den bliver intet levende Led i hans Bevidsthed. Døden
er da absolut, den dræber Legemet og overgiver det til Opløsning;
den er altings Ophør.
Ævner han ikke at følge sig selv længer end til
Dødens Port, hvordan da andre? Kirkegaarden kan ikke drage, den er
Livets store Losseplads, hvor det i Smug kaster sit Affald og skynder sig bort
fra. For ti Aar siden var han maaske nødtvungent henne og saa sin Faders
Kiste blive skubbet ind i en af Kirkegaardsmurens mange Skuffeaabninger. I Dag
staar han her igen, mens Graverne tager Pladen fra og skubber hans Moders Kiste
ind som en Skuffe i det snævre Gemme. Faderens halvfortærede Rester
mases mod Muren, idet den ny Kiste presses ind mellem dem, de dobler sig
knasende sammen, rejser sig paa Kant og kommer strittende frem ved begge Sider.
Og rundt om ligger Gravene øde og vanskøttede, stundom
hærgede af vilde Hunde, der graver dem af de Døde op igen, hvis
Armod ikke tillod dem at komme ret dybt i Jorden. Hans Pietet ligger ikke
her.
Og hvis den gjorde, kunde det hænde, at det gik ham lige som Beppa. Hende
havde Livet, siden jeg sidst saa hende, faret saa haardt med, at hun vilde
søge Trøst ved sin Mands Grav - »men det skal man aldrig
gøre«. For skønt hun havde købt og betalt
Gravstedet i dyre Domme, viste det sig ved hendes Besøg, at Kommunen i
Mellemtiden havde solgt det til en anden Familie og kastet hendes Mands
Lævninger i Knokkelbunken. »Og dèr har jeg ligget og
beklaget mig for et fremmed Mandfolk i den Tro, at det var min Mand«,
sluttede hun leende.
Andaluseren har ingen Ævner i Retning af en Dødens eller Gravens
Kultus; men Livet forstaar han at dyrke til Gavns. Udover saa langt Øjet
naar flagrer det i Solen paa gyldne Sommerfuglevinger, lige op til
Kirkegaardsmuren - og stundom ind over den ogsaa - i sorgløs Leg. Ikke
altid skyr Solens Barn de Dødes Opholdssted; stundom samler han alle
sine Paarørende og de gaar op paa Kirkegaarden med Vin, Mad og
Kastanjetter og fejrer et lille Bakkanal paa deres Kæres Grav. Flere
Steder har Øvrigheden maattet nedlægge skarpt Forbud mod denne
Brug af Kirkegaarden.
Det var da kun rigtigt, naar den unge Pige, Beppa en Dag var med til at
klæde, fik Dansesko, Pudder og Kastanjetter - Livsglædens
Attributer - med sig i Graven.
Hvor er vi Nordevropæere rige over for Døden! De fleste af os har
sejret over den gennem Forvisningen om et evigt Liv; andre har i det mindste
taget Brodden af den ved at lade Mennesket leve videre i sin Gærning fra
Slægt til Slægt; faa af os er saa fattige slet intet at kunne
imødese den med.
Saa fattig er Andaluseren, men hvor er han til Gengæld ikke rig over for
Livet! Selv den fattigste Proletar kan sige: jeg har
levet! og pege paa sin Naturglæde, sin Menneskelighed, sin personlige
Overlegenhed over for Smaatterier. Man kan gøre Hundreder af
Almuesmennesker opmærksomme paa den smukke Natur omkring dem, og alle vil
de føje deres Glæde til éns egen i rige, malende Udtryk.
Ingen menneskelig Glæde bliver dem fremmed, fordi de er fattige.
Deraf den menneskelige Fylde i deres Sind. Og da de ikke har ødt deres
Tilværelse ved at gøre sig til sure Slaver for en uoverkommelig
Mængde Smaafornødenheder, kan Døden ikke komme en
skønne Dag og snyde dem for deres Lykke - den nød de fra Dag til
Dag.
Maaske noget derfor er Døden ikke dem saa paatrængende et
Spørgsmaal som os, hvem den tvinger til en Løsning. I al Fald -
de vinder en let Sejr over den ved deres glade sorgløse Sind og deres
uforlignelige Glemsomhed.
Dumas har sagt, at Afrika begynder ved Pyrenæerne. Det er
rigtigt, men lige saa rigtigt vil det være at paastaa, at Evropa begynder
ved Gibraltarstrædet.
Anglo-germansk
Kultur har sat sig for at erobre Sydevropa med dets rige Hjælpekilder og
udmærkede Aagreplads for Kapitalen. Og saa lidt denne Kultur hidtil har
gjort sig fortjent af de mange - Folket, trænger den rask Syd paa; man
forbavses over, hvor meget af det ejendommelig sydlandske der blot paa seks Aar
har veget Pladsen for evropæisk Industri-Tankegang.
Og man forbavses over, at denne Kultur, der bunder i Kulden og Taagen og
bestaar af tusend Surrogater for Sol og Varme, tør tage det op med Solen
selv i dens eget Land.
Men Industrien sejrer. Den kaster sine besnærende Frembringelser foran
sig ind mellem Masserne, indfiltrer dem langsomt men sikkert i utallige
Smaafornødenheder og Luksusfrembringelser, fanger dem ind og
lægger Selen paa dem - som den har indfanget og lagt Selen paa de
hjemlige Masser og spændt dem fastere og fastere i Aaget ved jævnt
at øge deres udenoms Fornødenheder.
Vi sætter uden videre Lykken i Antallet af rygende Fabriksskorstene; de
Folkeslag, der hidser sig frem i Produktionsfeber, anser vi som en
Selvfølge for Verdens første, der har Fremskridtet og altsaa
Fremtiden inde. Er vi ikke saa indpiskede af Kapitalens Doktriner, at vi mod
vor Vilje gaar dens Ærinde alle sammen? Er den Dansker, der
pligtmæssig passer en Maskine ti Timer om Dagen Aar ud Aar ind, i og for
sig mere værd end den Andaluser, der ikke gør det og alligevel
faar Føden? ja for Kapitalen! Saa har den første maaske hjemme en
pæn Stue fuld af Nips, hvor han aldrig har Tid at opholde sig, han har
høj Hat og to Par Søndagssko - og bliver aandssløv, saa
snart han forlader sin Maskine. Det pligtmæssige Arbejde har
fortæret hans Intelligens, for at udføre det har han maattet
indlemme sig i sin Maskine, blive et Led af den, og han gaar i Staa, naar den
stanser ved Fyraften. Den anden har usle Klæder og faar spartansk
Føde, han ejer lidet eller intet inden for fire Vægge, men hele
Verden uden om ham er hans, han har sin Intelligens, sine Sanser ubeskaaret til
at tage den i Besiddelse med. Hvem er bedst, hvem lykkeligst?
Svaret er for saa vidt ligegyldigt, som Kendsgærningen bliver den samme.
Maskinkulturen breder sig med sit Trit, sin Dressur, sit efter moderne Forhold
tillæmpede Slavehold. Af hver Million beskedne, selvtænkende
Mennesker skaber den èn stor Mand og gør Resten til mer eller
mindre velfodrede Arbejdsdyr. Italien er allerede erobret lige ned til Neapel,
i hvis Indbyggere Begæret er vakt, men Mulighederne for en
Tilfredsstillelse endnu ikke til Stede, saa man ser en halv Million Menneskervælte sig rundt i umættet Nyttedrift og Erhværvsfeber, lave
sig hver sit lille snurrige Aag og spænde sig i det, mens de venter paa
det store. Nordspanien og da navnlig Katalonien med Barcelona er helt
evropæiseret; her findes store Industricentre, og Handelen drives efter
moderne Principer. Der er dog allerede her en Tilbøjlighed for det
Godtkøbs, og længere Syd paa trives endnu kun Humbugsindustrien,
begunstiget af Klimaet. Mage til, hvad Madrid kan præstere i Retning af
at fabrikere og sælge Forfalskninger og Efterligninger af
Fødevarer og Stoffer træffer man vanskelig i nogen anden
evropæisk By. Denne By, der ligger midt paa en stor nøgen
Højslette og kun er Hovedstad af Navn, har maattet kuldlyse al Evropas
Svindel for at kunne svare til de kosmopolitiske Fordringer. De af dens 500,000
Indbyggere, der ikke ernærer sig af Hoffet eller ved at administrere,
lever af at lave Fødemidler af Kridt, Kaserner af Hulrum og
Pindeværk, og bedaarende Stoffer af Papmachè, festligt opstillede
i Pragtbutiker med Forgyldning og elektrisk Lys.
Andaluseren har Humbug nok i sine Butiker, de bestaar saa at sige ikke af
andet. Men han fabrikerer den ikke selv og er baade som Handelsmand og
Forbruger for uerfaren til at kunne skelne.
Han er vanskelig at erobre for den nye Kultur, alle hans Egenskaber, gode og
daarlige, beskytter ham mod den.
Har en andalusisk Udskiber sendt et Parti Vin til en Købmand Nord paa,
saa kan denne om han vil gøre sig en Fordel af Andaluserens Mangel paa
Forretningssnuhed. Han telegraferer omgaaende, at Vinen ikke svarer til den
opgivne Godhed, og Andaluseren undersøger ikke Sagen, men tror Manden
paa hans Ord og sender et nyt Parti som Erstatning. Opdager han, at der er
Snyderi bag, saa protesterer han ikke og søger ikke Domstolene; han
viser Manden sin Haan ved at lade ham faa Held til sit Snyderi, og
trækker sig saa tilbage - maaske fra al Forbindelse med Udlandet.
Der er i Sevilla ret anselige Butiker, hvor man ikke faar Papir om sine Varer
uden man beder om det. Andre har Færten af, hvordan det skal være
og giver Papir men kun gammelt, brugt. Der er store moderne indrettede Butiker
med Toiletrum og magelige Sæder til Kundernes Bekvemmelighed. Men beder
man om Cheviot til en Mandsdragt, hænder det, at den Handlende kommer med
en Damejaket - fordi den er nærmere ved Haanden eller han har sat sig i
Hovedet, at den skal afhændes. Han begriber ikke den fanatiske
Paastaalighed, der stadig fører èn tilbage til dette dumme
Cheviot, som befinder sig nede i Bagbutiken eller maaske oppe paa første
Sal; han forsikrer, at han solgte det sidste i Gaar, og har ondt ved at skjule
sin Glæde, idet han følger èn over Gaden hen til en
Konkurrent. Disse Handlende spørger endogsaa med et Buk, om de ikke skal
lade Budet bringe Pakken hjem til èn - og saa bliver den rolig liggende,
til man selv henter den.
Købmanden her er ikke mere forhippet paa at sælge end den
marokkanske. Hyppig maa man søge ham op i Nabolaget, han svarer, at han
kommer straks, og gaar saa videre i sin Passiar. Eller han sidder i sin Butik
og spiser, og man maa vente til han bliver færdig; kanske er han ogsaa
midt i sin Avis - Taalmodighed. Ytrer man Utaalmodighed, bliver han stejl - man
kan jo gaa. Naar det falder ham ind, lukker han Butiken og gaar ud at
spasere.
Tyske Fabrikledere i Sevilla har sagt mig, at det næsten er umuligt at
drive en Fabrik med andalusiske Arbejdere. De er for selvstændige, for
egenraadige til at lade sig foreskrive en bestemt Arbejdstid; de er ikke dovne
og kan godt arbejde Nat og Dag, denne Iver bestemmes blot ikke af Forretningens
Travlhed, men af et Lune hos dem selv. Naar det stikker dem, holder de blaa
Mandag og kan ikke med Guld købes til at lade være.
Lidt Forandring er der dog. For nogle Aar siden maatte Andalusien tage alt sit
Tyende fra Nordspanien, nu søges Pladserne for en Del af den andalusiske
Almue. Men den medbringer sine Selvstændighedsbegreber og udgør en
besynderlig Stab af tjenende Aander.
Kommer Herskabet og siger til Pigen: »Nu maa De passe godt paa Huset og
Børnene, for vi skal ud i Eftermiddag,« kan det godt hænde
hun svarer: »Jamen jeg skal selv ud, Frue.« Lige som det sker, at
hun midt om Dagen forlader sine Gryder og gaar ud at spasere.
Det vilde være ørkesløst at gaa i Rette med hende. Er hun
maaske ikke lige saa meget som andre, fordi de har flere Penge? og har Vorherre
ikke skabt den smukke Dag, for at Menneskene skal nyde den? Et Forbud vilde
intet nytte, da Andaluseren ikke anerkender noget som helst Herredømme
over sig, ikke engang bøjer sig for de Forpligtelser, han frivillig er
gaaet ind paa. Straf vilde blot forhærde. - Hun gaar simpelt hen, og
protesteres der, ryster hun det urimelige Herskab af sig. Men finder man sig i
det, saa er man et godt Herskab, og der stilles ikke store Fordringer til Mad
eller Løn.
Der er i Andalusien mange gamle Adelsfamilier, som hverken har at bide eller
brænde. Alligevel holder de baade Tjener og Pige, som bliver hos dem Aar
efter Aar, skønt de aldrig ser noget til Løn og maa kapre
Føden ude omkring. Det omvendte indtræffer, at de
forstrækker Herskabet af deres smaa Skillinger, opstøver Kredit
for det, lyver, tigger, smaasnyder paa dets Vegne - kort sagt forsørger
det. Til Gengæld forlanger de hele deres Menneskeværdighed
overholdt - og den kan være stor.
Tjenestepigen sætter sig ved sin Ankomst i Pladsen omhyggeligt ind i alle
Husets Hemmeligheder; men hun bærer dem kun videre, dersom Herskabet
fornemt søger at holde hende ude af dets Affærer. Hun synger hvor
i Huset og naar hun vil, blander sig i Samtalen naar der er Fremmede, tager
Ordet af Munden paa Fruen for at give Herren over Næsen med det, er de
voksne Døtres Forbundsfælle mod Forældrene i deres
Hjærteanliggender og Fruens Fortrolige i de hemmelige Forbindelser, der
findes bag næsten ethvert Ægteskab i de højere Samfundslag.
Hun afhenter Fruens hemmelige Brevveksling paa Posthuset, og hvis hun kan
læse, aabner hun den under Vejs - saa ivrig er hun for sin Madmoders
Anliggender.
Som Pigen er Fruens Fortrolige, er Tjeneren Herrens og tager sig af ham paa
lignende Maade. Ogsaa han har store Friheder, ryger sin Cigaret mens han
serverer Maden, bander i Salonen, ligger bred i sin Herres Vindu og spytter ned
paa Fortovet.
Tyendet, der trofast deler sit Herskabs Fattigdom, tager ogsaa for sig af
Rigdommen; og heller ikke i dette Tilfælde gør det gode Herskab
Vrøvl. Som Eksempel paa Tolerancen i de øvre Lag kan
nævnes, at andalusisk Tyende har det Lov paa sig fremfor det
øvrige spanske: at være tro som Guld i Pengesager. Denne Troskab
viser sig ved nærmere Drøftelse at bestaa deri, at Tyendet ikke
plukker sit Herskab til Fordel for sig selv, men kun til Fordel for
Forældre, et Barn, en Kærest - eller alle tre. Da alle Mennesker
har en eller anden, der staar dem nær, er denne Beskatning ret sikker, og
den kan blive ganske følelig, da i Andalusien ligesom i Grønland
hele Slægten slaar sig ned og snylter paa det Medlem, der har faaet fat i
en Smule Fortjeneste.
Den Indfødte finder sig som sagt i det - med den ubegribelige
Overbærenhed, som faar Andaluseren til at se forstaaende ud ogsaa hvor
hans Pengepung er stærkest i Fare, og som gør, at han aldrig jager
nogen Tigger fra sin Dør med haarde Ord, skønt det ofte
hænder, at hundrede Tiggere banker paa hos ham paa samme Dag.
Udlændingen har vanskeligere ved at finde sig til Rette i det; navnlig
kæmper den fremmede Husmoder en fortvivlet Kamp mod alle disse Tyendets
Paarørende, der hænger i hendes Køkken Dagen igennem,
spiser hendes Mad og gaar i hendes Kjoler. Men hun overgiver sig til sidst og
bliver baaret paa Hænderne af disse letlevende Væsner, der
græder højt, blot hun er lidt nedslaaet, synger naar hun smiler,
nedbeder alle Himlens og Jordens gode Gaver over hende og selv er rede til at
gøre alt for hende. Ganske vist tager de uden Forlov Forskud paa deres
Part af de gode Gaver, og ny Godvilje faar dem ofte til at glemme at
omsætte den gamle i Handling. Men det er ene og alene en Fejl i det
formelle - og kun set fra et evropæisk Synspunkt.
Andaluseren er en dygtig Arbejder i fri Luft, Jorden hernede bærer Vidne
om det til Overflod. Giv ham en nøgen stejl Klippeskraaning, og han vil
hugge den ud i Hylder, bære Jord derop paa sin Ryg og plante i den.
Milevidt borte vil han hente den spinkle Straale af en Kilde, lede den over
Bjærgene i enkle, men snildt anlagte Kanaler og overrisle sin Skraaning
med den; og lige som Kineseren samler han omhyggeligt Landevejens
Gødning op. Hans Teknik er primitiv, Redskaber og Fremgangsmaade minder
ofte om det gamle Testamente - Ploven er en spids Stang, Vinen presses med
Fødderne. Men hans utrættelige Slid og hans Hænders
Nænsomhed lokker Rigdom op af Jorden. Staten tager Udbyttet i de faa
Tilfælde, hvor Jorden er hans egen, ellers gaar det i Godsbesidderens
Lomme. Men han bliver ved alligevel - han elsker Jorden.
Han egner sig blot ikke til at lukkes inde paa en Fabrik og indlemmes som Led i
Maskineriet; han vil gaa sin egen skæve Gang og lave Kludder i
Værket. Han mangler den Tugt, som Modgang og haardt Vejrlig giver.
Og han hader Tugt og Underkuelse. Han gør villig Plads for de elendigste
af sine Medmennesker, benytter sig aldrig af sin Stilling til at plante Foden
paa Nakken af nogen. Sine Børn opdrager han med Kys og Kærtegn og
Kys igen til at blive lige saa egensindige og uefterrettelige men i Grunden
gode som han selv er.
[Hjem]
[English]
[Det Danske Sprog- og Litteraturselskab]
© Det Kongelige Bibliotek