[1] Generobring af Strejkeretten
Særlig i dette Foraar har der været ført talrige Diskussioner om, hvorvidt
Arbejds- og Forligsnævnet ogsaa efter Krigen bør have Hals- og Haandsret
over de danske Arbejderes Arbejdsvilkaar. I det store og hele har Arbejderne
vel under Besættelsens første Tid "bøjet sig under Nødvendighedens Lov"
og affundet sig med Prisgivelsen af Strejkeretten, men efterhaanden som det
blev mere klart, at Arbejderne blev snydt under den givne Magtfordeling,
greb man rundt omkring til Strejker som Middel til at give en indestængt
Harme Udtryk. Medens Strejkerne i Sommeren 1943 først og fremmest var rettet
mod Besættelsesmagtens overgreb (omend de næppe var kommet til Udbrud uden
den skæve økonomiske Fordeling under Krigen), saa har Strejkerne i Foraaret
1944 mere været Forsøg paa et økonomisk Fremstød.
B. & W.-Strejken, der førte til en delvis Succes, og den Resolutionskampagne,
der fulgte i dens Kølvand, har vist, at der blandt Arbejderne idag er
en aldeles overvejende Stemning for, at Arbejds- og Forligsnævnet skal ophæves
straks ved Krigens Ophør, og den frie Adgang til Strejke genindføres.
Det socialdemokratiske Partis Standpunkt maa utvivlsomt gaa ud paa, at ligesom
det under Krigen har været nødvendigt med Arbejds- og Forligsnævnet,
saaledes maa der ogsaa efter Krigen findes en eller anden Mekanisme til Forhindring
af Strejker. Partiet vil vende tilbage til sin "planøkonomiske"
Linje fra før Krigen, og - hævder man - det viste sig allerede i 30'erne, at
en saadan Politik er uforenelig med fri Strejkeret. De samvirkende Fagforbund
har som bekendt været med til at tage Initiativet til Loven om Arbejds-
og Forligsnævnet, og i de Udtalelser, som i den senere Tid er fremsat af
Eiler Jensen, balanceres der mellem Arbejdernes Standpunkt og Partiets.
Eiler Jensen formulerede saaledes i 1943 den Parole, at der efter Krigen paa
livsvigtige Omraader maatte opretholdes tvungen Voldgift, men efter Februarkendelsen
i Aar sagde han, at Arbejds- og Forligsnævnet maatte afskaffes efter
Krigen.- Vedtagelsen paa Repræsentantskabsmødet d. 19 Maj 1944 gaar ud
paa, at Loven bør afskaffes snarest muligt, men det tilføjes:"...saaledes
at de faglige Spørgsmaal atter kan behandles paa den i Overenskomsterne og
den tidligere Lovgivning forudsatte Maade." Det vil altsaa sige at D.s.F.
med Kravet om Ophævelse af Loven om Arbejdsforhold ikke mener Tilbagevenden
til fri Strejkeret, idet "den tidligere Lovgivning" maa indbefatte de lejlighedsvis
gennemførte Love om tvungen Voldgift. Det fremgaar ogsaa af Eiler
Jensens Udtalelser paa Mødet, at det kun er permanent tvungen Voldgift,
D.s.F. er Modstander af. Eiler Jensens Understregning af, at "Aktionsfriheden
ikke betyder Arbejdskamp", viser ligeledes, at der er langt fra Arbejdernes
Krav om Strejkeret til de samvirkendes Standpunkt.
Der er saaledes ikke Overensstemmelse mellem Anskuelserne i de forskellige
Lejre, og der er derfor Grund til at søge at klargøre Spørgsmaalet : Bør
Strejkeretten generobres, og bør dette ske under alle Omstændigheder, eller
er det maaske saaledes, at det kun bør ske under bestemte Forudsætninger ?
Der har jo under Diskussionerne været Røster fremme om, at Strejkeretten kun
bør forfægtes, naar Arbejderpartiet er i Opposition, medens den maa skydes
tilside, naar Partiet har Regeringsmagten.
Hvorfor Strejkeret?
Saa længe der hersker Kapitalisme, vil de, der ejer Produktionsmidlerne,
derved være i Besiddelse af en økonomisk Magtposition, der sikrer
dem den afgørende Indflydelse i Samfundet. Arbejderklassen kan ad politisk
Vej under visse Betingelser opnaa Fordele, men Strejken er til
syvende og sidst Arbejdernes afgørende Magtmiddel, fordi den rammer direkte
ind i Grundlaget for Kapitalisternes Magt. Derfor bør Arbejderklassen,
saa længe Samfundet ikke er radikalt omdannet, ikke fraskrive
sig Retten til Strejke.
Udviklingen under Besættelsen herhjemme beviser Rigtigheden heraf.
Det turde være ubestrideligt, at hvis ikke den tyske Besættelse i det
væsentlige havde ophævet Muligheden for legale Strejker, saa kunde den
økonomiske Fordeling ikke være blevet, som den er. Det er imidlertid
ikke blot Spørgsmaalet om den formelle Adgang til ar strejke, der afgør
Sagen; det er nok saa meget Viljen til i givet Fald at sætte Trumf paa
sine Krav, det kommer an paa. Denne Vilje var før Krigen blevet trængt
saa stærkt tilbage, at Arbejdernes Modstandere ikke havde større Anledning
til at frygte en aggressiv Holdning hos Arbejderne. Kun paa denne
Baggrund forstaar man, at Udviklingen fra Krigens Begyndelse til Besættelsen
forløb, som den gjorde: Efter en forholdsvis gunstig Optakt i
Form af Oktober-Overenskomsten om Lønregulering sker der en gradvis
Svingning i Stemningen, indtil der i Marts 1940 - altsaa før Besættelsen
- af den samme Regering, som har været ved Magten siden 1929, gøres
Brud paa Lønreguleringsaftalen. En saadan Udvikling, hvor Arbejdernes
egne Repræsentanter medvirker til Ophævelse af den beskedne Garanti,
som Lønreguleringen indebar, vilde ikke have været mulig uden den bestemte
Indstilling, som gennem Socialdemokratiet prægede Arbejderklassen,
og hvis fundamentale Træk var den manglende Vilje til at vise Tænder
og eventuelt ved Strejkeaktioner sætte sine Krav igennem.
Men det er heller ikke nok at sige, at det er Viljen til Strejke,
der er afgørende for Arbejderklassens Magt. Man maa snarere formulere
det saaledes, at Hovedproblemet er, om Arbejderklassen i sin Kamp lægger
Vægten paa Magtudøvelsen gennem Strejker samt paa politiske Aktioner
paa tværs af det parlamentariske Spil - eller om Stemmesedlerne, Rigsdagsmandaterne
og Ministertaburetterne anses for det vigtigste. Udviklingen
fra Krigsudbruddet til Besættelsen har vist de uheldige Konsekvenser
af at stirre sig blind paa Parlamentarismen. I Perioden 1929/39
kunde man ganske vist ved Hjælp af Stemmesedlen opnaa parlamentariske
Gevinster, der muliggjorde, at man tuskede sig ganske hæderligt igennem,
selv om der paa den anden Side ikke var Udsigt til ad denne Vej at opnaa
radikale Reformer. Men det viste sig, at der kun var Tale om en
forbigaaende Konjunktur for parlamentarisk Reformpolitik. Da Krigen
gjorde Ende derpaa, blev Spillet væltet over Ende, og det viste sig da,
at der i Virkeligheden gennem den foregaaende Periodes Politik var sket
en Afvæbning af Arbejderne, saa de stod forsvarsløse, da det virkelig
gjaldt.
Kravet om "Generobring af Strejkeretten" har derfor ingen Mening,
hvis det ikke ledsages af et Krav om, at hele Arbejderbevægelsens politiske
Kurs bliver taget op til Revision i Lys af Erfaringerne før og
under Krigen.
"Planøkonomi" eller Strejkeret?
Men nu Spørgsmaalet om, hvorvidt Kravet om Strejkeret bør opretholdes
under alle Omstændigheder. Er det rigtigt, at Planøkonomi udelukker
Strejkeret?
Det siger sig selv, at en konsekvent centraliseret Økonomi ikke lader
sig forene med, at Lønnen fastsættes gennem fri Kamp mellem Arbejdere
og Arbejdsgivere uden Hensyn til den øvrige økonomiske Politik.
For saa vidt er Spørgsmaalet altsaa ganske lige til. Men den socialdemokratiske
Paastand, at Planøkonomi er uforeneligt med Strejkeret, indebærer
noget helt andet end dette rent praktiske. I Virkeligheden siger
man, at Arbejderne bør vælge Planøkonomien frem for Strejkeretten, og
det er dette som ikke kan staa uimodsagt. Thi hvis der med Planøkonomi
menes en Politik som den, Socialdemokratiet drev før Krigen, og som Partiet
antagelig vil søge at vende tilbage til efter Krigen, saa er der
ikke Gevinst, men Tab ved at ofre Strejkeretten til Fordel for Planøkonomien.
Og det er paa ingen Maade rigtigt, at den Form for "Planøkonomi"
der blev drevet i 30erne som en teknisk-økonomisk Nødvendighed maatte
medføre Prisgivelse af Strejkeretten.
Realiteten bag den socialdemokratiske Paastand, at Strejkeret er uforenelig
med Planøkonomi, er simpelt hen den Erkendelse, at det politisk
var og er en Forudsætning for Socialdemokratiets Deltagelse i Regeringsmagten
sammen med en borgerlig Partner, at Socialdemokratiet til Gengæld
garanterer "Ro og Orden", d.v.s. forhindrer i hvert Fald omfattende og
effektive Strejkebevægelser.
Regeringsdeltagelse eller Strejkeret?
Naar det hævdes, at man kun skal forlange fri Strejkeret, saa længe
Socialdemokratiet er i Opposition paa Rigsdagen, men ikke naar "vi har
Magten", saa bliver det afgørende, hvad der skal forstaas ved at have
Magten. Man kan ikke med nogen Berettigelse sige, at Arbejderne havde
Magten i Aarene 1929/39. Højst kan der blive tale om, at Socialdemokratiet
som deltager i Regeringskoalitionen var Medindehaver af den politiske
Magt. Selv denne begrænsede Position kunde kun købes ved at undertrykke
Aktioner uden for Rigsdagen, derunder Strejkeaktioner, og naar
det virkelig gjaldt - som under Krigens første Fase frem til Besættelsen
viste det sig, hvor ringe Betydning Andelen i den formelle Regeringsmagt
havde.
Erfaringen har saaledes vist det skæbnesvangre ved at forveksle det
Skin af Magt, som er knyttet til Deltagelse i Regeringskoalitioner med
borgerlige Partier, med den reale Magt, der bestaar i Udfoldelse af den
organisationsmæssige Styrke. Hvis man ved at "have Magten" kun forstaar
en Fortsættelse af Førkrigstidens Politik, vil det derfor ikke lønne sig
at ofre Strejkeretten til Fordel for denne "Magt". Paa den anden Side er
det klart, at naar Kapitalisternes økonomiske Magt er afgørende brudt,
og Arbejderne har erobret den virkelige Magt i Samfundet, saa vil der
under en socialistisk Planøkonomi ikke længere være noget at opnaa ved
Strejker; Problemet om Strejker og Strejkeret vil da af sig selv falde
bort. Men denne Tilstand kan ikke naas, før Arbejderne er gaaet over
til at sætte Hensynet til deres direkte økonomiske og politiske Magtudfoldelse
over Hensynet til Rigsdagspositionen.
Ud fra denne Erkendelse bør Parolen om Generobring af Strejkeretten
sættes paa Dagsordenen, og denne Parole bør følges uden Indskrænkninger,
indtil Arbejderne har overtaget hele Magten.