Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige BibliotekOm / About Hjælp / Help
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 04-05 - April-Maj
[7] s. 139-147
Johs. Nielsen: Septemberforliget
Facsimile
Tidsskriftprojeter
|
SEPTEMBERFORLIGET
Ved Udarbejdelsen af nærværende Redegørelse er foruden "Den permanente" og "Den faste
Voldgiftsret"'s Kendelser anvendt et Materiale om "Septemberforliget i Den faste Voldgiftsrets
Fortolkning", uddraget til Brug for Studiekredse i Dansk Smede- og Maskinarbejderforbunds Afd. 17
af V. Olsen og Johs. Nielsen.
Om Forliget af 5. September 1899 er mangen haard Dravat blevet udkæmpet i Arbejdernes
Organisationer. Det er vel rigtigt, hvad en gammel Fagforeningsleder engang skrev, at mange har
haft saa travlt med at angribe Septemberforliget, at de har glemt at sætte sig ind i det; men lige saa
rigtigt er det, at andre har været saa optaget af at forsvare det, saa de har undladt at bemærke dets
uheldige Sider.
I det følgende vil Septemberforligets Bestemmelser blive gjort til Genstand for en Vurdering, idet de
sammenholdes med "Den føste Voldgiftsret"'s Kendelser i forskellige af de Sager, som har været til
Afgørelse der.
Forinden bør dog gøres et Par Bemærkninger om den Tid i hvilken Forliget blev til.
Før 1899 fandtes ingen generelle Regler for Iværksættelse af Konflikter. Nogle Landsforbund havde
aftalt saadanne, andre ikke. Arbejderne kunne formelt rejse Krav om alt muligt, fra Arbejdets
Ledelse og Fordeling til Protest mod Afskedigelser, - reelt var det naturligvis afhængig af deres
Styrke, om Kravene blev opfyldt.
Denne blev da ofte prøvet; men samtidig med at Kræfterne voksede i de unge Organisationer,
brændte den nydannede Arbejdsgiverforening efter en Lejlighed til at tjene sine Sporer, ved en
Standardisering af Overenskomst- og Arbejdsforhold.
Denne kom med den store Lockout i 1899. Arbejdskøberne ftemsatte under denne deres smukke
Formaal, først i 8 Punkter, senere i 10; men begge disse kønne Samlinger afvistes af Arbejdernes
Organisationer.
Konflikten endte d. 5. September med Underskrivning af den Overenskomst, som af Eftertiden har
faaet Navnet Septemberforliget
Begge Parter tilskrev sig Sejr. Arbejderne havde afslaaet Angrebet paa deres Organisationsret, og
opnaaet Organisationernes Anerkendelse. Arbejdskøberne havde paa deres Side faaet fastsat visse
Grænser for Organisationernes Indblanding, bl. a. den væsentlige om Arbejdets Ledelse og
Fordeling, Formænd og først og fremmest Regler for Iværksættelse af Arbejdsstandsninger; de
havde endvidere faaet disse Bestemmelser ophøjet til en Art faglig Grundlov, i Strid med hvilken
ingen Overenskomst maatte afsluttes, og sluttelig, hvad man vel egentlig først senere blev rigtig klar
over, faaet Ændringer i denne "Grundlov" gjort mindst lige saa vanskelige, som Ændringer i den
danske Stats Forfatning.
I det efterfølgende vil de mindre væsentlige Bestemmelser, og blandt disse saadanne, som
overvejende tager Sigte paa Konfliktens Afslutning i 1899, uden at række herudover, ikke blive
behandlet.
Til disse hører Bestemmelserne i § 1.
§ 2 derimod er Forligets mest betydningsfulde.
Den anerkender Dansk Arbejdsgiver- og Mesterforenings og De samv. Fagforbunds Ret til at
dekretere og godkende Arbejdsstandsning, under Iagttagelse af Regler som fastslaas i samme
Paragraf.
Denne Ret er forsaavidt uindskrænket, og begge Parter vil kunne anvende den til Fremme af alle,
ogsaa politiske, Formaal.
I Hovedorganisationernes Ret til at godkende Arbejdsstandsning, er der i Forlig ved Den faste
Voldgiftsret af 20. Decbr. 1914, Sag Nr. 108 foretaget en betydningsfuld Fortolkning.
Det fastslaas heri, at et Landsforbund har Ret til at varsle Sympatistrejke, for sine egne
Medlemmer, i den Industri (f. Eks. Jern- og Metalindustrien), hvor der er Konflikt. Men det kan ikke
udvide Konflikten udover det konfliktberørte Overenskomstomraade (Jernsammenslutningen), ved f.
Eks. at dekretere Sympatistrejke af Forbundets Medlemmer overfor andre
Arbejdsgiverorganisationer (f. Eks. Cementindustrien).
Ønskes noget saadant, skal det godkendes af D. s. F. og andet Varsel udsendes af disse.
Reglerne, som i alle Tilfælde skal iagttages ved Etablering af Arbejdsstandsning, er at den skal
være vedtaget med 3/4
Stemmers Majoritet af en dertil kompetent Forsamling, at Forslag om Arbejdsstandsning vil blive
forelagt skal meddeles den anden Part 14 Dage forud for Arbejdsstandsningens Begyndelse, og
endelig at Meddelelse om Forslagets Vedtagelse skal være den modstaaende Organisation i
Hænde senest 7 Dage før Arbejdsstandsningens Ikrafttræden.
Disse Bestemmelser er de saakaldte "Varselsregler", og ingen Konflikt, som er etableret i Strid
med dem, maa støttes af nogen af Hovedorganisationerne.
"Affolkning" af Arbejdspladser, ved at Arbejderne efterhaanden forlader dem, eller efterhaanden
afskediges, er at betragte som Strejke eller Lockout.
Denne Afgørelse er tilsyneladende lige retfærdig mod begge Parter; men i Praksis virker den ikke
saaledes. En Virksomhed kan naar som helst affolke sine Værksteder, under Paaskud af Mangel
paa Arbejde, økonomiske Vanskeligheder, Materialemangel o. s. v., uden det er Arbejderne muligt
at bevise, at det ikke forholder sig rigtigt, idet der jo ikke for nogen Pris indrømmes dem Adgang til
Kontrol med disse Ting. I den omfattende Arbejdsløshed, som fortsat hærger her i Landet, er der
utvivlsomt et Moment af denne Karakter, med det Formaal at knuge Lønningerne yderligere ned.
I andre Tilfælde kan rent lokale Formaal paa denne Maade forfølges, uden det vil være muligt for
Arbejderne at bevise, at der sker Brud paa Septemberforliget.
Arbejderne derimod vil i ingen Tilfælde kunne omgaa Bestemmelsen i § 2. Affolker de systematisk
Værkstedet, vil det omgaaende kunne paavises, og de vil ikke kunne undgaa Dom.
§ 2 bestemmer sluttelig, at det betragtes som Brud paa Septemberforliget om Organisationer, der
er forpligtet af dette, understøtter udenforstaaende, som er i Strid med nogen af
Hovedorganisationerne eller deres Medlemmer.
Dette vil sige, at ingen Organisationer under "De samv. Fagforbund" maa understøtte f. Eks. de
københavnske Byggefag under en eventuel Konflikt med Arbejdsgiverforeningen eller dens
Medlemmer, og omvendt er det naturligvis ogsaa Arbejdsgiverforeningens og dens Medlemmer
forbudt, at understøtte udenforstaaende Arbejdsgiverorganisationer, der befinder sig i Strid med De
samv. Fagforbund.
§ 4 fastslaar "Arbejdsgivernes Ret til at lede og fordele Arbejdet, og anvende den efter deres Skøn
til enhver Tid passende Arbejdskraft."
Denne Bestemmelse gør en Række yderst betydningsfulde Forhold paa Arbejdspladserne til
Arbejdsgiverens private Anliggender, og er i sin nuværende Form bl. a. en Hindring for Indførelse af
Bedriftsraad; forudsat naturligvis at disse skal have blot den ringeste Indflydelse. Den kom
oprindelig ind, hvilket fremgaar af Protokollen over Forhandlingerne i 1899, for at sikre
Arbejdsgiverne Ret til at anvende uorganiseret Arbejdskraft. En Række Kendelser af "Den faste
Voldgiftsret" understreger dette, bl. a. Sag Nr. 58.
Det virkelige Liv har jo imidlertid berøvet Arbejdsgiverne enhver Glæde af denne "Ret".
Mere alvorlige er ogsaa Bestemmelsens øvrige Virkninger, som gør Forhold af vital Betydning for
Arbejderne til Arbejdsgiverens private Anliggender, og det vil derfor i den Diskussion om Revision af
Septemberforliget, som maa komme, blive et af de Punkter, hvor Kravene maa sættes ind.
Det øvrige Indhold i Paragraf 4 er nogle Bestemmelser om Akkordforholdet, som er af ret stor
økonomisk Værdi for Arbejderne.
§ 5 er den saakaldte "Formandsparagraf". Den fastslaar fastlønnede Formænds og Arbejdslederes
Ret til at staa udenfor Arbejderorganisationerne.
Dens Bestemmelser har medført en lang Række Sager for "Den faste Voldgiftsret", idet det
selvfølgelig altid er Arbejdsgivere, som ser deres Fordel i at ansætte saa mange "Formænd" som
muligt, bl. a. for at kunne disponere over deres Arbejdskraft under Konflikter.
Gennem en Række Kendelser har D. f. V. saaledes haft Lejlighed til at understrege, hvad der
kræves af en "Formand i Septemberforligets Forstand", og der er her tilvejebragt betydelig Klarhed,
saaledes at Omgaaelse vanskeligt kan lykkes. Virkelige Formænd ønsker Arbejdernes
Organisationer selvfølgelig ikke at have som Medlemmer.
Men selv disse har ikke under Konflikter Lov til at optage den Virksomhed som Arbejderne har
forladt. "Den faste Voldgiftsret" har i Sag Nr. 98 udtalt, "at hvis en Formand under Konflikter har
paataget sig andet Arbejde end at være Fabrikanten behjælpelig med at forebygge, at Værdier gik
til Spilde under Arhejdsstandsningen, saaledes at han har medvirket ved det almindelige Arbejde
for at holde Bedriften i Gang, har han gjort sin Formandsstilling ulovlig i Septemberforligets
Forstand".
Der vil saaledes være et vist Grundlag for at rejse Sag mod en Arbejdsgiver, som paa denne Maade
har omgaaet Septemberforliget.
§ 6 fastsætter Opsigelsesfristen for Overenskomster angaaende Priskuranter og øvrige
Arbejdsforhold til 3 Maaneder. - Ifølge D. f. V.s Kendelser i Sager om denne Paragraf er mundtlige
Overenskomster og gennem længere Tids Kotume fastslaaede Arbejdsforhold at betragte som
Overenskomster, hvis Forandring ogsaa forudsætter 3 Maaneders Opsigelse.
§ 7 vender sig mod enhver Art af Boycotting overfor saavel Arbejdere som Arbejdsgivere.
Som Tilfældet var med Affolkningen af Arbejdspladser i Paragraf 2, vil en Vurdering af denne
Paragraf i Praksis vise, at den ikke stiller Parterne lige.
Enhver Arbejder véd, at rankryggede Kammerater, som stod paa Ret, gode Tillidsmænd, der djærvt
talte Kammeraternes Sag, og andre, som kom for Skade at støde Arbejdsgiverne lidt haardt paa
Manchetterne, haardt har maattet bøde for deres Forsyndelser. De har kunnet gaa fra Arbejdsplads
til Arbejdsplads og overalt konstateret, at for dem var der intet; kom de endelig ind, blev de
afskediget faa Timer eller Dage efter. Alle maa være klar over, at der ofte foreligger Boykotting; men
hvorledes bevise det?
I denne Henseende er Sag Nr. 468 ved "Den faste Volågiftsret" betegnende. Elektrikerforbundet
klagede over formentlig Boycot af et af dets Medlemmer. Vedkommende kunde, efter Afskedigelse
fra Kabelfabriken, ikke erholde Arbejde hos Medlemmer af "Sammenslutningen af Arbejdsgivere i
Jern- og Metalmdustrien". Efter at have været paa tre Arbejdspladser udenfor
"Sammenslutningen", faar han endelig Arbejde paa en Virksomhed under denne. Han blev kort Tid
efter afskediget, formentlig fordi der fra Arbejdsgiverforeningen var kommet Paalæg herom. Under
Retsforhandlingen oplystes, at Henvendelsen fra Arbejdsgiverforeningen var den sædvanlige
Meddelelse fra "Industrifagenes Oplysningsbureau". [[Note Et Kontor, bl. a. med Kartothek over Arbejderne. Ved Afskedigelse tilsender Arbejdsgiveren
Kontoret Besked om Afskedigelsesgrund sammen med andre Oplysninger af Interesse; disse
paaføres Arbejderens Kort. Ved Antagelse andetsteds tilstiller Kontoret den nye Arbejdsgiver disse
Oplysninger.]] Det var heri angivet, at han var afskediget fra fem Arbejdspladser, henholdsvis fordi han "lavede Uro", "ikke udførte nok Arbejde" o. a. l. Grunde.
Retten fandt det ikke oplyst, at der havde foreligget Blokade, men var dog klar over, at dette
System rummede Fare for Misbrug.
Det vil sikkert ikke falde nogen vanskeligt at se, at det med de Beviser, som D. f. V. forlanger, vil
være saa temmeligt umuligt at opnaa Dom over Arbejdsgiverne for Boycotting af en Arbejder.
Overfor Arbejdsgiverne derimod vil Boycotting ikke kunne iværksættes, uden at Beviserne straks
kan skaffes tilveje, og Dommens Udfald er paa Forhaand sikker.
§ 9's Hovedindhold er en Samling Løfter om Samarbejde for at "sikre rolige og stabile
Arbejdsforhold". Den indeholder endvidere Bestemmelse om Hovedorganisationernes Vilje til at
samvirke om en Løsning m. H. t. Opsigelsesfrist, Betaling for Overarbejde, Lærlingenes
Lønningsforhold under Akkordarbejde og Oprettelse af nogenlunde ensartede Voldgiftsregler i alle
Fag for Afgørelse af faglig Strid.
Af disse venter Spørgsmaalene om Opsigelsesfrist og Lærlingenes Lønningsforhold endnu paa
deres Løsning. - Navnlig Lærlingeforholdene var det vel paa Tide at tage op. En Ordning af
Overtidsbetalingen er forlængst gennemført, og med en "Norm for Regler for Behandling af faglig
Strid", som aftaltes 1908 og efterhaanden er antaget i omtrent alle Fag, er der gennemført
nogenlunde ensartede Regler for Mægling og eventuelt Voldgift i alle paa Arbejdspladserne
opkommende Stridigheder.
§§ 10 og 11 henviser formentlige Brud paa Septemberforliget, begaaede af Hovedorganisationerne eller deres Medlemmer, til Behandling af "Københavns
Landsover- samt Hof- og Stadsret". Denne afløstes senere som "vedtaget Værneting" af "Den
permanente Voldgiftsret", og fra 1910 har "Den faste Voldgiftsret" haft bl. a. ogsaa denne Funktion.
§12 bestemmer, at Septemberforliget underskrives af Hovedorganisationerne med bindende Virkning
for samtlige under dem hørende Organisationer og Medlemmer. De samv. Fagforbund skal dog
ogsaa underskrive paa de eventuelt udenfor dette staaende Organisationers Vegne.
Denne sidste Bestemmelse er vistnok kommet ind af Hensyn til Bygningssnedkernes Fagforening i
København, som udmeldte sig af Snedkerforbundet ved Lockoutens Begyndelse i 1899 .- Deres
Underskrift findes iøvrigt, trods dette, paa Forliget.
Organisationer, som aldrig har været Medlemmer af "De samvirkende Fagforbund" er ikke
underkastet Septemberforliget. Det gælder saaledes Handels- og Kontormedhjælperne [[Note. I 1924 er der dog mellem Dansk Principalforening og Dansk Handels- og Kontormedhjælperforb.
afsluttet Overenskomst, der principielt indeholder Septemberforligets Bestemmelser, men kan
opsiges med 1 Aars Varsel, tidligst 1. Jan. 1927.]], men
derudover ingen betydende Organisationer, idet saa godt som alle paa et eller andet Tidspunkt, i
kortere eller længere Tid, har været Medlem af D. s. F., og dermed er kommet ind under
Septemberforligets Omraade uden at kunne frigøre sig for det, saaledes som vi skal se det under §
13.
Denne bestemmer nemlig, at ingen under Hovedorganisationerne staaende Foreninger eller Virksomheder ved Udmeldelse kan frigøre sig for de Forpligtelser, som Septemberforliget fører med
sig.
Der er hermed sat en forsvarlig Bom for alle Opsigelseslyster, og alle Forsøg herpaa er naturligvis
mislykkedes. Mest interessant er Bygningssnedkernes i 1907.
Bygningssnedkernes Fagforening i København opsagde da Septemberforliget med 3 Maaneders
Varsel til 1. April. Fagforeningen havde under Lockouten i 1899 udmeldt sig af Forbundet og dermed
af D. s. F. 1. Maj nedlagdes Arbejdet uvarslet. Arbejdsgiverne klagede til "Den permanente
Voldgiftsret" (Sag Nr. 18), og Kendelsen gik ud paa, "... at Septemberforliget vel ikke er uopsigeligt, dog er det
muligt, at der maa stilles visse Vilkaar rn. H. t. Motiver, forudgaaende Forhandlinger, Varsel o. s. v.,
men paa dette vilde Retten ikke komme yderligere ind, ... men da Septemberforliget er indgaaet af
D. s. F. og Bygningssnedkernes Fagforening i Fællesskab paa den ene Side, kan det ikke bringes
til Ophør for Bygningssnedkernes Fagforening ved dennes ensidige Opsigelse."
Efter denne Afgørelse vil man se, at Opsigelse af Septemberforliget er en kompliceret Sag, som i
hvert Fald kun løses ved, at Underskriverne paa den ene Side (eventuelt endog med Tilslutning fra
de udtraadte Organisationer) i Fællesskab opsiger det.
Selv i saa Tilfælde vilde man, i Henhold til ovenstaaende Kendelse, være i Tvivl om, hvilke "Vilkaar
m. H. t. Motiver, forudgaaende Forhandlinger, Varsel osv.", der mulig skulde stilles. En Afgørelse
heraf vilde have været meget betydningsfuld.
At Septemberforliget uantastet har kunnet bestaa i et kvart Aarhundrede skyldes vel udelukkende
denne Paragraf. Det har ikke været Brist paa Vilje, som har medført, at Forsøgene paa, ved
Opsigelse eller Ignorering at frigøre sig for dets Bestemmelser, har haft saa krank en Skæbne;
Forligets § 13, og det Retsmaskineri, der staar bagved, har indtil nu været de stærkeste.
For den, for hvem Septemberforliget synes tilfredsstillende, er dette Forhold selvsagt i sin Orden;
men de, som ønsker dets forældede Paragraffer afløst af mere tidssvarende Bestemmelser, maa
dyrt beklage, at Adgangen til Opsigelse og gradvis Forbedring i den Udstrækning er vanskeliggjort.
Der er Gang paa Gang rejst politisk Grundlovskamp; men den faglige Grundlov bestaar fortsat
uændret, og ingen rejser Kamp for Ændringer i den. Overenskomster opsiges, forandres og
forbedres; men ingen kræver Udviklingen overført ogsaa paa Overenskomsten af 5. September 1899.
Det maa dog komme dertil engang. Kan denne Artikel bidrage til at udbrede Kendskabet til
Septemberforligets Mangler og sætte dets Revision under Debat, er Formaalet med dens
Fremkomst opnaaet.
Johs. Nielsen.
|