[3] Menneskeædere, Præster, Grosserere og Bønder
Kannibalen bemægtiger sig sin Fjende, slaar ham ihjel og spiser
lidt af ham. Saa er det forbi. Saa lever han igen sit sædvanlige
Liv, indtil atter Vildskaben griber ham.
Anderledes med Præsterne.
For Kristendommen led dens Stifter ikke blot Døden paa Korset,
men hele hans Liv var fra først til sidst Lidelse; for den led
Apostlene, for den Sandhedsvidnet. Præsterne derimod, disse kjoleklædte
Hyklere, de udnytter denne Lærer, den lidende Sandheds
Lærer, til at leve af, til at gifte sig paa og avle Børn, til at
avancere og nyde Livet. Som der i Husholdningerne i Slagtetiden
nedsaltes Forraad til Vinteren, saaledes har Præsten Jesus Kristus
og alle Apostlene, disse Hellige, som maatte lide for Sandheden,
i Saltmadstønden.
Dette er Menneskeæderi og paa den afskyeligste Maade.
Med et saadant Raseri faldt Søren Kirkegaard i Midten af forrige Aarhundrede
over den Tids officielle Ideologer. Siden er Præsternes Hykleri ikke
blevet mindre, men til Gengæld er deres alt dominerende Indflydelse borte.
Vor Tids Samfundsstøtte, den humane og oplyste Driftsleder, har forlængst
indset, at en utilfreds Arbejdsmand kun undtagelsesvis kan beroliges ved
Udstedelse af en dækningsløs Check paa Evigheden.
Kampen om Magten i Samfundet afgøres til syvende og sidst af hvem der
kan bilde hvem hvad ind. Selv det hitlerske Barbari hviler og kan kun hvile
paa, at en Del af den tyske Befolkning - omend en stadig mindre Del - anser
den hysteriske Malersvend for en ny Slags Messias.
Den tilsyneladende saa fredsommelige og demokratiske Ideologi, som Hovedparten
af vort hjemlige Borgerskab daglig prædiker, er i Virkeligheden paa
ingen Maade mindre afskyelig og mindre hyklerisk end den gamle Præsteideologi.
Om Mandagen sættes der Maksimalpriser paa Ribs. Om Tirsdagen kan Husmødrene
ikke opdrive et eneste Ribs, og Aviserne raaber op. Ejendommeligt nok
er det dog ikke Frugtavlerne, det gaar ud over. Tværtimod. Stort Interview
med Branchens Førstemand, der med dyb Patos beretter for de taalmodige Læsere,
hvordan det gaar, naar Statsmagten og specielt Priskontrolraadet griber
ind i det fri Erhvervsliv. Nu har Frugtavlerne i over 4 Aar forsynet Forbrugerne
paa den bedst mulige Maade, og Priserne er da ikke steget saa meget
som for visse andre Varer, de er kun 3 doblede; og saa kommer disse uvidende
Kontorfolk og vil ordne det hele. Se blot, hvordan det gaar: Ikke et Ribs
paa Torvet i Dag.
Om Onsdagen er det Formanden for Landboforeningerne, der optræder. Tænk,
hvor Landbruget har ofret sig her under Besættelsen. Vi tager ikke Frihandelskornsprisen
for alt det Korn, vi sælger. Daglig yder vi det øvrige Samfund
et Tilskud paa Gud ved hvor mange Millioner Kroner. Hvilket Samfundssind.
Om Torsdagen er Aviserne endelig forargede og med dem hele Borgerskabet.
Nu er der ogsaa Tale om en virkelig Strejke. Typograferne forlanger 10 Øre
mere i Timen. Men om Fredagen er Freden igen oprettet. Med stor Sympati refereres
en Generalforsamling i en Restauratørsammenslutning hvor et halvt
hundrede svulmende Ølaftappere har besluttet at lukke deres Forretninger.
Hvis de ikke faar Lov at tage 1,25 Kr. for hver Øl, de sælger.
Om Lørdagen er der Møde i Handels- og Kontoristforeningen. En Hattegrosserer
og konservativ Folketingsmand berettet under Forsamlingens udelte Tilslutning,
om hvordan Handelen er Samfundets Rygrad, et Mysterium, der kun
kan vogtes af Handelens egne Folk. Bagefter spreder Forsamlingen sig i den
tilstødende Restauration, og selv den mindste Grønttorvsgrosserer beretter
aabenlyst pralende til enhver, der vil høre det, om den sidste Knap, han har
drejet Prismyndighederne og om de 25 Kr., han i Aar har spist Skattevæsenet af med.
Endelig om Søndagen er det den store Jubeldag. I en Vælgerforening paa
Østerbro optræder en adstadig Gentleman, der er mere kendt som forhenværende
Minister end som Direktør for en større Fiskekonservesfabrik. Temaet er den
nationale Enhed og de fælles Ofre for den gode Sag. Alle de gamle konservative
Tanter nikker begejstret, og de er sikkert ogsaa i god Tro. Han ser jo
saa pæn ud.
Medens Præsternes Menneskeæderi til syvende og sidst indskrænkede sig til
Levningerne af en forlængst afdød Religionsstifter og dennes Apostle, er det
Menneskeæderi, som vore humane og oplyste Kapitalister skal dække over ved
deres Hykleri, af en langt alvorligere Karakter. Her drejer det sig nemlig
om danske Borgere af rigtigt Kød og Blod. Kun foregaar Menneskeæderiet ikke
direkte ved at Kapitalisterne kaster sig over deres Medmennesker og giver
sig til at gnave i dem, men indirekte ved at disse - vor Tids Menneskeædere -
groft og ublufærdigt rager til sig af Samfundets Goder uden at bekymre sig
om, hvordan den øvrige Del af Befolkningen saa klarer sig.