[3] Socialisering af Boligvæsenet
Maaned for Maaned vokser Antallet af Personer, der maa have Husly ved
det offentliges Hjælp, foruden at der foregaar en ukontrolleret Sammenklumpning
i Lejlighederne for de brede Lag. Før Mørklægningsgardinet gik
ned for Beskrivelsen af "Bolig"forholdene i Provinsbyerne, skildredes i
Aviserne Familieindkvartering paa Bagerilofter, Staldlofter o.l. foruden
den mere standsmæssige Indkvartering i Gymnastiksale, Ungdomshjem og andre
offentlige Bygninger. Boligbehovet er selvfølgelig ikke indskrænket til
Dækningen af disse Egentlige husvilde Familiers Behov. Mange unge Mennesker
har udskudt Stiftelsen af Hjem, og det samme gælder mange enlige, der naturligt
burde bo i egen Lejlighed.
Den øjeblikkelige Bolignød maa for en Del tilskrives den af Krigsforholdene
bevirkede Indskrænkning af Boligbyggeriet (Materialemangelen). For den
første Del af Besættelsesaarene er der dog ingen Tvivl om, at en mere hensigtsmæssig
Anvendelse af de forhaandenværende Materialer vilde have muliggjort
et større og rimeligere Byggeri end der faktisk var. Værnemagtens Overtagelse
af en Række Bygninger har ogsaa lagt Beslag paa et betydeligt Antal
Lejligheder til Kontor el. lign., og i Jylland har Nazisternes Befæstningsarbejder
medført en stærk Tilstrømning af Arbejdskraft og dermed skærpet Bolignøden
i disse Omraader.
Boligproblemet bestaar dels i at faa den bedst mulige Udnyttelse af den
forhaandenværende Mængde Lejligheder, dels i at gøre sig klart, efter hvilke
Linjer Fremtidens Bygge- og Boligpolitik bør føres.
I den sidste Tids offentlige Debat omkring Bolignøden er det med al ønskelig
Tydelighed blevet præciseret af Grundejerne, at de ikke ser det som
deres Opgave at sikre en retfærdig Fordeling af de ledige Lejligheder til
Befolkningen. Grundejerne vil ikke have Familier med Børn i deres Ejendomme
og hævder endda - et farligt Standpunkt for Grundejere! - at det maa
være en Opgave for det offentlige at sikre disse Befolkningsgruppers Boligbehov.
For at værne nogle snævre kapitalistiske Interesser og for at opretholde
den bestaaende Deling i sociale Kvarterer, saa at de børnerige Familier
ikke kommer til at bo i Ejendom med Direktører, Sagførere, Entreprenører
o.l. opgiver man altsaa den eneste Ordning, som nogenlunde kunde lempe
den nuværende Bolignød, nemlig at det offentlige overtager al Anvisning af
ledige Lejligheder. Naar det er muligt for en lille Klat Personer at opretholde
denne ganske asociale Holdning, er det fordi de i denne Sag betragtes
som den ukrænkelige Ejendomsrets Forpost, hvorfor de ogsaa let kan opnaa
Beskyttelse hos de øvrige Kapitalistgrupper.
Foruden en saadan offentlig Boligansvisning kunde der ogsaa ved en stærk
Beskatning af store Lejligheder med et ringe Antal Beboere gøres et Forsøg
paa at faa de velhavende til at indskrænke deres Boligforbrug. De ledigblevne
Værelser og Lejligheder vilde i Forbindelse med offentlig Anvisning være
et ærligt Forsøg paa at mildne Bolignøden i Dag. De store Lejligheder kunde
saa ombygges og deles for de Midler, Skatten i alle Tilfælde vilde indbringe.
Men disse Foranstaltninger vil dog kun forslaa som Skrædderen i Helvede,
fordi en væsentlig Aarsag til den store Bolignød maa søges i det offentliges
Byggepolitik i Trediverne. Medens Byggeriet tidligere stort set alene
var Spekulationsobjekt for det private Initiativ, er der i Trediverne tillige
kommet en offentlig Spekulation i Byggeriet paa Grund af dets beskæftigelsesmæssige
Betydning. Naar det offentligt erklæredes, at Byggeriet var
den vigtigste Faktor i den indenlandske Konjunkturpolitik - samtidig med at
man ikke turde foretage de nødvendige Restriktioner for en fortsat jævn
Byggepolitik, hvorved dette kom til at foregaa i Stød - og at Byggeriet i
Hovedsagen skulde udføres af det lovpriste private Initiativ, saa er det
klart, at dette Initiativ ogsaa tog Initiativet til at sætte sine Profitkrav
i Vejret. Blev disse ikke honoreret, kom der intet Byggeri igang.
En tilsvarende Opskruning af Profitkravene har fundet Sted i de Industrier
der leverer Materialer til Byggeriet. Indenfor disse Industrier har Prisaftaler
forlængst sikret høje Profitter, men med den voksende offentlige Interesse
for Byggeriet er disse naturligvis forøget, da Risikoen for Afsætningsvanskeligheder
bortfaldt. I Stedet for at fortsætte med Prisaftaler og
Kartelsammenslutninger er man i Cementindustrien gaaet den mere konsekvente
Vej at sammenslutte Virksomhederne i en Trust og nedlægge de dyrest arbejdende
Fabrikker. Fordelen herved tilfalder selvfølgelig kun private
Personer, der ved at indskrænke Produktionen kan holde de høje Priser.
Resultatet af det offentliges Indgreb i Byggeriet i Trediverne har naturligvis
været en Forøgelse af Byggeriet, men Profitkravene er stadig
blevet skruet ivejret, og i Stedet for at benytte Byggeriet til en konjunkturudjævnende
Politik er det ved at blive Interessesfære for to Parter
kommet til at foregaa i Stød, der snarere har forstærket Konjunkturudsvingene.
Endelig vil der være en Enhedsfront mellem Grundejere og Bygherrer.
For at Bygherrerne kan være sikre paa Afsætning af Produktionen maa det
være muligt for Grundejerne at opnaa Profit ved Udlejningen. Byggeriet
maa derfor ikke tage et saadant Omfang, at der bliver Mulighed for hyppigt
Lejlighedsskifte. Derfor vil der ved privatkapitalistisk Boligproduktion
altid være Spekulation i en vis Begrænsning af Byggeriet af Hensyn
til Rentabiliteten i de ældre Ejendomme.
Den særlige Finansieringsform har endvidere bidraget til at gøre Byggeriet
til et behageligt Spekulationsobjekt for den private Kapital. Gennem
Huslejen skal jo den i Ejendommen anbragte Kapital forrentes og afskrives,
og dette regnes at tage ca. 40 Aar. Da man imidlertid endnu aldrig
har set en Ejendom blive slidt op paa 40 Aar, betyder det, at hele
Ejendommen er betalt efter 40 Aars Forløb. Da Lejen ikke gaar ned, tilfalder
der Ejeren en betydelig Profit, fordi han af Lejen nu kun skal afholde
Reparationer. Hertil kommer, at Prisen for Ejendommen i Løbet af de
40 Aar med Sikkerhed vil undergaa en betydelig Stigning, saa at den kan
afhændes med stor Fortjeneste. Disse to Profitmomenter kamufleres i Regelen
paa den Maade, at Ejendommen skifter Ejer. Den gamle Ejer faar sin
Del af Prisstigningen og den af Lejerne betalte, afskrevne Kapital. Den
ny Ejer finansierer Ejendommen op til Købesummen og kan herefter med
frejdig Mine kræve denne Kapital afskrevet og forrentet af Lejerne. Den
samlede Opførelsessum bliver paa denne Maade tilbagebetalt nogle Gange.
Ved at udelukke Muligheden af, at private konfiskerer de samfundsskabte og
de af Lejerne afbetalte Kapitalværdier vilde man faa betydelige Midler til
Lejenedsættelse alene paa Grund af, at kun de faktiske Omkostninger da
skal betales.
Selv om der tilsyneladende skal et ret stort Apparat til at ordne det,
kan det dog nok gøres uden for store Bekostninger, fordi Lejlighedstyperne
er saa lidet differentierede og Behovet relativt ensartet. Ved en passende
Prispolitik kan Efterspørgslen efter gamle og ny Lejligheder ogsaa
udjævnes.
Ved en Socialisering af Byggeriet og Boligforsyningen er der saaledes
betydelige forsyningsmæssige, beskæftigelsesmæssige og finansielle Fordele.
Efterkrigstidens Problemstilling for Arbejderklassen kan derfor ikke
være socialt contra privat Byggeri, men Spørgsmaalet om Samfundets endelige
Overtagelse af Befolkningens Boligforsyning i Stedet for at denne
fortsat varetages ved halv- og helprivate, delvis kontrollerede Foretagender.
Der kan ikke være Tvivl om de økonomiske Muligheder for en Socialisering
af denne Erhvervsgren her i Landet. De udenlandske Interesser, der
rammes, er kun smaa, og vil iøvrigt faa Kompensation ved et mere stabilt
Byggeri. Iøvrigt vil den politiske Situation lang Tid fremover maaske ikke
komme til at ligge saa gunstigt for en Socialisering af Byggeriet som netop
umiddelbart efter Krigens Ophør, fordi Befolkningen under Krigen har faaet
et frisk Eksempel paa Kapitalens amoralske og antidemokratiske Holdning præsteret
af Cementindustrien og andre Finansgrupper tilknyttet Byggeriet, der
forsøgte at skabe Profitmuligheder i de brændte Illusioners Østrum.
De af Ejler Jensen fremsatte, men hurtigt dementerede, Udtalelser om
Socialisering af Byggeriet maa trækkes frem i Lyset igen. Det er ikke nok
med de faa og uldne Bemærkninger, som Socialdemokratiets Efterkrigsprogram
indeholder, og som tyder paa manglende Interesse og Forstaaelse for dette i
Sandhed brændende Problem.