[5] "Vansittartismen" - en ny Form for Nazisme
Nazismens Forbrydelser har Verden over fremkaldt en Bølge af fanatisk Had.
Disse Følelser og Stemninger er paa den ene Side Udtryk for Afsky overfor
Nazismens Voldsregime og barbariske Metoder og er saaledes baseret paa demokratiske
og humanitære Synspunkter. Paa den anden Side udspringer Harmen for
en væsentlig Del af rent nationale Følelser og Instinkter. Disse forskellige
Former for Reaktion mod Nazismen er i høj Grad vævet sammen og flyder over i
hinanden, men man kan kortelig sige, at medens der indenfor Tysklands Grænser
udelukkende er Tale om en egentlig antinazistisk Stemning, uden nationalt
Islæt, saa er i de besatte Lande det nationale Moment ganske overvejende.
I de mod Tyskland krigsførende (borgerlige) Lande er det nationale, antityske
Moment vel nærmest jævnbyrdigt med det antinazistiske.
Selv om de nationale Lidenskaber har haft en uhyre positiv Betydning ved
at medvirke til Skabelsen af en stærk Barriere mod Nazismen i alle de besatte
Lande, er det dog samtidig af den største Vigtighed at pege paa de Farer,
som denne nationale Rus indebærer. Farerne truer baade ved Krigsafslutningen
og i Tiden efter Krigen. Ved Krigens Afslutning vil der utvivlsomt i alle de
Lande, som har været besat af Hitler, foreligge en kompakt Stemning for Gennemførelse
af de haardest mulige Forholdsregler overfor det besejrede Tyskland,
ikke blot overfor de tyske Nazister, men overfor den tyske Befolkning
som Helhed. En af demokratiske og humanitære Synspunkter bestemt antinazistisk
Indstilling kan aldrig give sin Tilslutning til, at Nazismens Uhyrligheder
saaledes skal hævnes paa det tyske Folk, der selv har lidt frygteligt
under Naziaaget. Problemet maa være: Hvordan kan man etablere en saadan Tilstand
i Tyskland og Europa, at Nazismens Rødder fjernes, og det turde være
indlysende, at en saadan Tilstand kun kan opnaas i Samarbejde og Forstaaelse
med det tyske Folks store antinazistiske Flertal, og ikke gennem Underkuelse.
Nøgterne antinazistiske Overvejelser staar imidlertid i Fare for at blive
trængt tilside af den blinde nationale Lidenskab, der i sin Hævntørst vil
kræve Slavebinding af det tyske Folk. De folkelige Stemninger giver de herskende
Klasser i England og U.S.A. betydelige Chancer for at gennemføre brutale
Vilkaar overfor det besejrede Tyskland, hvis det skønnes at være hensigtsmæssigt.
En direkte kontrarevolutionær Rolle kan disse nationale Lidenskaber
mod besatte Lande komme til at spille i Tilfælde af en Arbejderrevolution
i Tyskland. I dette Tilfælde vil nemlig de herskende Klasser i England og
U.S.A. uden Tvivl søge at intervenere til Fordel for den tyske Kapitalisme,
dersom de er i Stand til det. De vil da paaberaabe sig, at de har Ansvaret
for Opretholdelse af "Ro og Orden" i Europa, og de vil paaberaabe sig, at
det tyske Folk ikke er modent til selv at ordne sine egne Affærer. I saadanne
Forsøg paa at knuse en tysk Revolution vil Churchill og Roosevelt kunne
regne med Støtte og Sympati hos de nationalt ophidsede Kredse i de besatte
Lande.
Det er derfor en af de vigtigste Opgaver for Arbejderbevægelsen herhjemme
saavel som i andre Lande at sætte et skarpt Skel mellem Antinazisme og Antityskhed
og hindre, at Arbejderne lader sig bruge til nationale Udskejelser
efter Krigen. Uanset hvordan Krigens Afslutning og Fredsordningen kommer til
at se ud, vil det under Krigen opstaaede nationale Had kaste sin skadelige
Virkning langt ud i Fremtiden; der foreligger tilstrækkelige Erfaringer om,
hvilke reaktionære Formaal, Nationalhadet kan udnyttes til, og der er saaledes
ogsaa ud fra dette Synspunkt al Grund til allerede nu at søge at dæmme
op for det rent nationale Had.
Der er særlig Grund til at advare mod den saakaldte "Vansittartisme".
Lord Vansittart er en konservativ engelsk Politiker, der i England har gjort
sig bemærket som den ivrigste Forkæmper for yderliggaaende antityske Synspunkter.
Hans Opfattelse gaar kort fortalt ud paa, at det tyske Folk i Kraft
særlige nationale Karakteregenskaber er en Fare for Verdensfreden og Verdenskulturen.
Hvis Tyskland efter den nuværende Krig faar sin Selvbestemmelsesret
tilbage, vil det tyske Folks Nationalkarakter dog bevirke, at
Folket vil misbruge sin Frihed til at skabe ny Nazisme og forberede nye
Krige o.s.v.. Tyskland maa derfor økonomisk, kulturelt og militært stilles
under varigt Formynderskab. Denne Opfattelse er at betragte som et Forsøg
paa at give de tyskhadende, folkelige Stemninger en tilsyneladende Fornuftsbegrundet
Form. Karakteristisk for den letfærdige Maade, den engelske
Lord behandler Problemerne paa, er hans Forklaring af Nazismen som et Udslag
af den tyske "Folkekarakter". Dette er en meget bekvem og simpel Teori, men
han overser blot, at de virkelige Aarsager til Nazismen maa søges i den
økonomiske, politiske og sociale Udvikling i Tyskland, særlig i Perioden
1918-33. Den tyske "Folkekarakter" er selv et Produkt af den samfundsmæssige
Udvikling i Landet, og den kan i hvert Fald ikke gøres mindre krigerisk
ved Undertrykkelse!
Lord Vansittart hører til den reaktionære, antidemokratiske Fløj i England.
Han har i en længere Aarrække tilhørt Chamberlain-Kredsen og har udenrigspolitisk
været orienteret i Retning af Eftergivenhed overfor Nazismen,
Støtte til Mussolini og Franco og Fjendtlighed overfor Sovjetunionen. Vansittartismen
er blevet betegnet som en ny Form for Nazisme, dels fordi
Vansittart selv tilhører et socialt Lag, der svarer til de tyske Junkere,
der var en af den nazistiske Bevægelses Støtter, dels fordi der i Vansittarts
Agitation er Træk af den samme Demagogi som i Nazismens. Saaledes kan man
sige, at naar Nazisterne gør Jøderne til Syndebuk, saa svarer dette til en
vis Grad til Vansittarts Bestræbelser for at gøre "Tyskerne" til Aarsag
til alt ondt.
De, der ønsker at bekæmpe Nazismen, skulde nødig falde som Offer for
Tendenser, der i Demagogi og Barbari minder saa uhyggeligt stærkt om Nazismen
som Vansittarts Program om for stedse at slavebinde det tyske Folk paa
Grund af dets slette Karakter og onde Egenskaber.