Alle filosoffer4
er nemlig enige om (og det ligger i selve sagens natur), at der i den
himmelske verdens ætheriske region ikke foregår nogen forandring i
form af tilblivelse eller tilintetgørelse.5
Tværtimod kan himlen og de ætheriske legemer, der findes i den, ikke
øges eller mindskes og ikke ændres i antal, størrelse, lysstyrke6
eller på nogen anden måde. Himlen er og bliver altid den samme, sig
selv lig og i alle henseender upåvirket af tidens tand. Desuden
bevidner alle videnskabsmænds observationer foretaget gennem nogle
tusinde år, at alle stjerner har haft samme antal, position, orden,
bevægelse og mængde, som astronomiens udøvere ved omhyggelige
observationer kan se, at stjernerne stadig har. Vi kan ikke læse, at en
astronom nogensinde har observeret, at der i den himmelske verden er
opstået nogen stjerne - med undtagelse af Hipparch, hvis man skal tro
Plinius.7 Plinius
fortæller nemlig i 2. bog af Naturhistorien, at Hipparch8
opdagede en stjerne, der afveg fra alle andre før sete stjerner, og som
var opstået i hans egen levetid. Plinius' ord er som sædvanlig
fremragende og storslåede, og jeg finder det på sin plads at citere
dem. Han siger: "Samme Hipparch kan aldrig prises nok, fordi han
som ingen anden har lagt vægt på stjernernes slægtskab med mennesket
og på, at vore sjæle er en del af himlen. Han opdagede, at der var
født en ny og for den tid ukendt stjerne, og på grund af dens
bevægelse9 på den dag, da
den lyste, kom han i tvivl om, hvorvidt dette kunne ske flere gange, og
om også de stjerner, som vi regner for faste, skulle kunne bevæge sig.
Han kastede sig ud i en opgave, der selv for en gud måtte synes
voldsom, nemlig til gavn for eftertiden at opregne stjernerne og at
fastsætte |
himmellegemerne i række og
geled med nogle instrumenter, som han opfandt til at angive hver enkelt
stjernes placering og størrelse. Herved kunne det let afgøres, ikke
blot om de forsvandt eller fødtes, men også om de voksede eller
mindskedes. Han gjorde himlen til fælles eje for enhver, der i
fremtiden måtte kunne fatte denne viden." Så vidt Plinius. Ganske
vist bevidner Plinius' ord utvetydigt, at Hipparch havde opdaget en
ægte stjerne i den ætheriske region, født på hans egen tid, og at
han ved den lejlighed med de nødvendige instrumenter havde angivet alle
andre stjerners positioner (hvilket ingen før ham havde præsteret),
således at eftertiden kunne vide, om dette kunne ske flere gange. Ikke
desto mindre har Plinius-kommentatoren Milichius10
ikke betænkt sig på at mistolke dette som en kometforekomst. Han er
snarere kommet til det resultat ud fra det usandsynlige i historien og
som følge af alle filosoffers afvisning end på grund af forfatterens
udsagn. Enhver, der nærlæser Plinius' ord, vil nemlig være enig i, at
Milichius har fortolket dette Plinius-sted som en komet helt forkert.
Ja, det er ligefrem absurd at påstå, at en mand som Hipparch, der var
fremragende i alle videnskaber og var langt foran andre i matematikken,
ikke udmærket skulle kunne kende forskel på ægte stjerner i
ætherregionen og et ildmeteor i luftregionen, som man kalder en komet,
når han ved denne lejlighed kunne overlade eftertiden en fortegnelse
over og positionerne for alle faste himmellegemer, en kraftanstrengelse,
der snarere passer sig for en gud end for et menneske. Jeg skal undlade
at omtale, hvor latterligt det er, at den samme Plinius-kommentator ud
fra citatet frejdigt påstår, at Hipparch ved denne komets bevægelse
har fundet fiksstjernernes placering og bevægelse (han tror nemlig, at
denne stjerne var en komet), |