Ørnen over hovedindgangen til Københavns Universitet på Frue Plads Indskriften lyder: Coelestem adspicit lucem, Den skuer mod det himmelske lys Kilde: Svend Ellehøj m.fl. (red.): Københavns Universitet 1479-1979, bd. 1. 1991
Ørn. Vignet til Svend Grundtvigs folkevisesamling
Ørn med pige i kløerne Pouchet, F. A.: Naturens Vidundere. Populære Naturskildringer fra det uendelig smaas og det uendelig stores Verden. På dansk udgivet af P. Mariager. Kjøbenhavn 1876
Ørn som attribut for evangelisten Johannes. Kalkmaleri i Budolfi Kirke i Ålborg.
Kilde: www.kalkmalerier.dk
Ørn som attribut for evangelisten Johannes. Kalkmaleri i Smidstrup Kirke
Kilde: www.kalkmalerier.dk
Ørn som attribut for evangelisten Johannes. Kalkmaleri i Jetsmark Kirke
Kilde: www.kalkmalerier.dk |
|
Ørn (gruppe)
Kulturhistorie
Ørnen
Symbolik
Ørnen en en af de fugle, som gennem tiderne er blevet tillagt størst symbolsk
betydning. Den er blevet brugt som våbentegn, evt. i form af en dobbeltørn,
for både adelsslægter og stater, og den var et af de fire livsvæsener (løve,
okse, menneske og ørn), der ifølge Johannes Åbenbaring 4,7 omgiver Guds trone
i himlen. Disse fire livsvæsener blev brugt som attributter for de fire
evangelister, Johannes fik tildelt ørnen.
Ørnen var fuglenes konge og som sådan udstyret med en række særlige
egenskaber. Den var modig, den kunne flyve højere end andre fugle, den havde et
skarpt blik og kunne opnå en høj alder. Ørnen kunne flyve direkte mod solen
og se ind i den. Denne forestilling ligger bag inskriptionen under ørnen over
indgangen til Københavns Universitet på Frue Plads: Coelestem adspicit
lucem (den skuer mod det himmelske lys); her symboliserer ørnen den
videnskabelige forskning.
Ørnen som en stolt fuglenes konge har gamle aner. Selve ordet ørn stammer fra
det græske ord for ørn, órnis, som senere indgår i ordet
ornitologi, fuglekundskab. Ørnen var attribut for hovedguden Zeus/Jupiter i den
græsk/romerske mytologi, og den indgår i flere af de græske myter. Ørnen har
også lagt navn til et stjernebillede.
Nordisk forhistorie & mytologi
Ørnen er gammelkendt i hele Norden, og det må antages, at de før kristningen
af landet har nydt godt af efterladenskaber på offerpladser og slagmarker.
Faktisk efterlod man med vilje en del af de faldne, som var blevet helliget
Odin, til føde for ravne og ørne.
Der sad en ørn i toppen af verdenstræet, YggdrasiI. Den vidste mange ting.
Guder og jætter brugte ofte en ørneham, når de skulle flyv. Ved verdens ende
sad der en jætte i ørneham, Hræsvælgr (ligslugeren), og når det
blæste hed det sig, at jætten baskede med vingerne.
Talemåder
- En ørn kan i overført betydning fx
være en erfaren, dygtig person, en hårdfør person eller en fremragende
kunstner
- Han er ikke nogen ørn til dette eller
hint. Han er ikke særlig dygtig til det
- Ørnens næb har med sin
karakteristiske facon givet navn krumme ting: Ørnenæse og ørnenæb (en
kraftig grensaks)
- Ørneblik. Et skarpt, evt.
gennemborende, blik
- Ørnebregne. Bregne, som har fået
sit navn, fordi der inden i de overskårne stængler ses en figur, som kan
minde om en dobbeltørn
Skadedyr og frygtet fugl - og med god
grund
Ørnen er en rovfugl og tager foruden ådsler også smådyr såsom harer og lam;
på Sjælland fik en bonde ødelagt 25 lam på en uge. Ørnen kunne gøre stor
skade og var et jaget dyr. På Færøerne kunne man for livstid blive fri for at
betale "næbtold" (se ravnen), hvis man afleverede næbbet af en
havørn til landsfogeden. På Sjælland betalte man skydepræmie gennem lange
tider, i 1600-tallet var det fire mark for et sæt ørnekløer og i 1773 fik
skovriderne 24 skilling for et sæt ørnekløer og fire mark for en ødelagt
ørnerede.
Ørnen kunne også tage små børn; der er ganske få beretninger om at en ørn
har bortført et spædbarn eller har angrebet mennesker. Frygten for ørnene var
så udtalt, at det endnu i begyndelsen af 1900-tallet stod at læse i
skolebøger i zoologi: Kongeørnen er den farligste; den tager undertiden
smaa Børn og flyver bort med dem; den er meget sjælden i Danmark. I en
bog fra 1870-erne*, Naturens Vidundere ses et billede af en ørn, som
bortfører en pige på seks år; i teksten er der en dramatisk beretning om
hændelsen. Ser man nærmere på billedet og sammenligner pigens og ørnens
størrelser, kan man kun nå frem til, at det enten må være en meget
stor ørn eller en meget lille pige. De største kongeørne måler ca.
90 cm fra næb til halespids, har et vingefang på ca. 230 cm og vejer 6,7 kg.
Ifølge moderne højde-vægttabeller er 6-årige piger omkring 116 cm høje og
de vejer ca. 20 kg. Hvis man går ud fra ørnen på billedet er barnet ca 60 cm
højt, hvilket i dag svarer til et barn på ca 1 år. Så nogen har forbedret
historien undervejs, men den har bestemt ikke bidraget til at mindske frygten
for ørnene.
* Pouchet, F. A.: Naturens Vidundere.
Populære Naturskildringer fra det uendelig smaas og det uendelig stores Verden.
På dansk udgivet af P. Mariager. Kjøbenhavn 1876
© Copyright 2001 Danmarks Natur- og Lægevidenskabelige Bibliotek
Ordsprog- Det er intet værd, at svanen skal lære ørnens unger at synge, de æde dog hans æg og unger op
- Når ørnen flyver for højt, så brænder han fjerene
Skønlitteratur med fuglen |