Den i nærværende projektfase anvendte metode har vi kaldt "dobbelt digitalisering": teksterne foreligger digitalt både som ASCII-tekst og som grafik-billeder af de originale tekstsider. Brugeren kan skifte let mellem disse to "lag" i den digitale udgave, der tjener hver sit formål ASCII-teksten er en fleksibel, genbrugelig tekst, der kan udskrives praktisk, og som der kan søges frit i; grafik-billedet giver en udtømmende dokumentation af det originale skriftbillede og layout. Tekstens eller værkets tredie "lag" udgøres af indholdsfortegnelser eller oversigter.
I denne projektfase er der blevet eksperimenteret med forskellige former for opsætning: "Clarté" er lagt op som simple HTML-sider, der er linket til hinanden og til oversigter eller indholdsfortegnelser på en sådan måde, at brugeren altid kun ser ét "lag" i teksten; "Kritisk Revy" er lagt op under anvendelse af "frames", således at de tre "lag" i teksten (indholdfortegnelse, ASCII, grafik) fremtræder sideordnet.
For at tilvejebringe et projektresultat, som kunne anvendes umiddelbart på Web - et centralt aspekt af IT-initiativer Kulturnet Danmark - har det været nødvendigt at tage vidtgående hensyn til de problemer, som oversførsel over Internet af store grafik-filer afstedkommer idag. Skønt der er enighed om, at disse problemer er tildsbestemt, er opløsningsgraden af projektets grafik-billeder blevet holdt nede på det lavest mulige niveau, der sikrer formidlingen af materialernes informative indhold (selve teksterne). Trykelementer, der hører til bogfremstillingen, som f.eks. kustoder eller trykker-angivelse på sidste ark af et tidsskrifthæfte, er der sådeles blevet set bort fra. Skulle disse elementer også "dokumenteres digitalt, ville grafik-filerne være blevet meget omfattende og uegnede såvel til oversførsel over net som til fremvisning på skærm. Digital dokumentation på Web af sådanne elementer i trykte materialer må enten gøres til genstand for separate del-projekter eller afvente udviklingen af netbredden og etableringen af standarder for billed-zooming på Web.
Projektet fokuserer altså bevidst på udnyttelsen af digital teknologi til formidlingsformål - med bevaringsaspektet som et meget vigtig, positiv gevinst. Det adskiller sig derved fra digitaliseringsprojekter, der har som primært formål at erstatte en original, inden den går til grunde eller inden den henlægges utilgængeligt for ikke at gå til grunde.
Under den af Kulturnet Danmark støttede fase af projektet i 1996 er der tilvejebragt parallelle sæt (ASCII / grafik) af over 1000 sider tekst eller ca. 250 artikler. Dette materiale kan der herefter eksperimenteres videre med i andre publicerings-"systemer" end HTML-dokumenter - med eller uden "frames". Materialet vil være velegnet til at bearbejde til Web-publicering i forskellige typer af database-systemer eller som SGML-dokumenter til brug med de nu tilgængelige SGML-browsere, der er integreret med de almindelige Web-browsere.
En anden linje i den videre forarbejdning af de oparbejdede materiale vil bestå i at berige ASCII-teksterne med links og yderligere informationer, dvs. tage skrifdt henimod en "genudgivelse", der på markant vis er "bedre" eller mere informativ end de indbundne originaler i bibliotekernes samlinger. Sådanne links m.v., som kan tilføjes til ASCII-laget, fordi grafik-laget leverer dokumentationen for originalen, kan betragtes som et "fjerde lag" i en elektronisk genudgivelse.
Projektet sikrer således dels en umiddelbar tilgængeliggørelse af sjældne kulturhistoriske materialer og et grundlag for videre arbejde med de publicerings- og formidlingsformer, som skal gøre "Det elektroniske Bibliotek" til et konkurrencedygtigt supplement eller alternativ til vore traditionelle biblioteksformer.
Projektet er blevet udført i maj-december 1996 af Henrik Hovgaard Laursen og Ivan Boserup, begge Det Kongelige Biblioteks Projektafdeling for Digitalisering og Dokumentservere, med overbibliotekar Karl Krarup, Det Kongelige Bibliotek, som projektansvarlig.