Knet-logo
Danske Kulturtidsskrifter 1917-45

Red.: Det Kongelige Bibliotek

Om / About  Hjælp / Help

Op
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 04-05 - April-Maj

Forrige Næste
[3] s. 97-98
Sven Trier: 1. Maj 1926

Facsimile

Tidsskriftprojeter

1926:4-5

1. MAJ 1926

Arbejderdag til Minde om, hvad Arbejderklassen har tilkæmpet sig og til Samling om, hvad den vil tilkæmpe sig, har nu faaet Borgerret mellem de kirkelige Helligdage (til Dæmpning af Kritik af jordiske Forhold) og de borgerlige Helligdage (til national, chauvinistisk Opgejling).
    1. Maj er Europas Arbejderdag. Oprindelig knyttet udelukkende til Kampen for den 8 Timers Dag glider den - alt efter som Sejren nærmer sig - over til at symbolisere de Idealer, det sociale Demokratis og Socialismens, som laa bag Kampen for 8 Timers Dagen.
    I selve denne Kamp gemmes det sociale Demokratis Krav om Arbejdernes Medbestemmelsesret paa Arbejdspladsen, en Ret, der én Gang tilkæmpet, ikke kan tabes, og som vundet paa et snævert, om end saare vigtigt Omraade vil medføre Konsekvenser paa langt videre Gebeter.
    8 Timers Dagen er ikke alene en saare betydningsfuld Foranstaltning til Beskyttelse af Arbejdernes Sundhed og Helbred, men den har desuden sin kulturelle og økonomiske Side.
    Det er værd at lægge Mærke til, at den kulturelle Side har de internationale Arbejdskonferencer i Genève viet meget indgaaende Forhandlinger, der er resulteret i en Udtalelse, som gaar ud fra, at den ved 8 Timers Dagen skabte "Frihed vil give Arbejderne Lejlighed til ved fri Beskæftigelse at udvikle deres fysiske, intellektuelle og moralske Kraft." Paa Grundlag heraf henvises der saa til alt muligt, der kan udvikle Arbejderne i hjemme- og Familieliv (Boligpolitik!), Idræt, Biblioteker, Foredrag, Oplysningsforeninger m. v. For at pointere, at det er Fritid, der er Tale om, tages der stærk Afstand fra ved enhver direkte eller indirekte Tvang at paanøde Arbejderne, hvorledes han skal beskæftige sig. - - Der er intet kulturelt Spørgsmaal, som Arbejdskonferencen ikke har kunnet knytte til 8 Timers Dagen, der er intet kulturelt Spørgsmaal, som ikke naturligt behandles 1. Maj.
    Økonomisk betyder 8 Timers Dagen et fast, om end beskedent Skridt henimod "Arbejdets Udbytte til dem, der arbejder." Derfor den voldsomme og Aar for Aar stigende Kamp fra de besiddendes Side for at neutralisere Dagens Virkning. Kampen føres under Slagordet Forøgelse af Produktionen, Billiggørelse af Produktionen, men dens Hensigt er - hvad der for ofte overses - Fordelingen af Produktionen.
    Kulturel og økonomisk Udvikling danner tilsammen den sociale Udvikling: Lønarbejderklassen ligestilles med de øvrige Samfundsklasser og afkaster Lønslavetilværelsen, Arbejdet betragtes, jfr. Versaille-Traktaten, ikke mere som "en blot og bar Handelsvare", men bliver - som det i Rusland er sket m. H. t. Valgret - eneste Menneske-Værdimaaler. Denne Udvikling er ikke tilendebragt, kun begyndt; derfor er 1. Maj en Dag, hvor vi ikke alene mindes, hvad der er naaet, men en Dag, hvor vi først og fremmest samler os til Kamp om det, der skal naas.

Sven Trier.