Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige BibliotekOm / About Hjælp / Help
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 01 - Januar
[3] s. 1-5
Hartvig Frisch: De Intellektuelle
Facsimile
Tidsskriftprojeter
|
DE INTELLEKTUELLE
Kort før Herbert Iversen forlod London i 1918 for at rejse til U. S. A., havde han en Samtale med
Bernhard Shaw, hvori Iversen blandt andet fortalte, at han vilde gaa ind som Motormekaniker. Shaw
fandt Tanken god; - at tjene til Udkommet som Intellektuel var en ussel Lod, hellere være Arbejder,
hvis man kunde! - -
Hvad er de Intellektuelle? Det er forskelligt til de forskellige
Tider. I Slavesamfundene var det en lille, temmelig uensartet Middelstandsgruppe af Skrivere,
Klienter, frigivnes Sønner med gode Anlæg, Forfattere uden Indtægter, Kunstnere, Skuespillere eller
Retorer.
I Middelalderens Feudalsamfund var det de gejstlige Mænd i de lavere Stillinger, Magistre og
Doktorer fra Universiteterne eller belæste Munke fra Klosterskolerne.
I Enevældens Tid byggede man videre paa Kirkens Grund og skabte gennem de latinske
Universiteter en devot og lærd Embedsstand, som kendte sine Pligter, men ogsaa vidste sit eget
Værd.
I Kapitalismens liberale Lømmelalder fik de Intellektuelle en kort Tid en Slags politisk Førerstilling i
de mindre fremskredne Samfund som Murbrækkere mod Enevældens Rudimenter. I
Nationalliberalismen kulminerede dette politiske Førerskab, som efter 1870 havde overlevet sig selv.
I Kapitalismens derpaa følgende imperialistiske Fase synker de Intellektuelle ned til at blive en
Klasse uden Magt, en Stand uden Vilje; deres Idealer er blevet Fordomme, deres aandelige
Førerskab er ophørt med Rotationspressen, den aandelige Frihed er solgt for Mageligheden og den
betryggende Smaakaarsstilling, og det eneste Arvestykke, der endnu staar tilbage, er Dannelsen,
som man klamrer sig til og samler sig om. Saaledes er Stillingen nu! - -
Her i Danmark vil man til de Intellektuelle regne alle dem, der har uddannet sig ved en af de højere
Læreanstalter: Universitetet, Polyteknisk Læreanstalt, Veterinær- og Landbohøjskolen,
Tandlægeskolen, Farmaceutisk Læreanstalt, Seminarierne, Officersskolen, Kunstakademiet,
Handelsskolerne,de tekniske Skoler, Kadetskolen og Navigationsskolerne. Hermed skal ikke være sagt, at ikke andre
kan naa et lignende Standpunkt i Viden og Kundskaber, men deres Tal vil altid være relativt lille.
Det samlede Tal for denne Gruppe i Befolkningen vil variere omkring 100,000 Forsørgere, og selv om
den kun er løst sammensat, fordi der gør sig tydelige Skel gældende indenfor Gruppen, vil man
navnlig efter de senere Aars Lønningslove kunne regne med et vist gennemsnitligt Præg.
Herfra udskiller sig dog en særlig Del, hvis Virksomhed begunstiges af den kapitalistiske økonomi
(Sagførere, Læger, Tandlæger, Apotekere, Kunstnere, som er slaaet igennem, Ingeniører, som er
blevet Chefer, Direktører o. 1.) og disse staar ofte for den øvrige Gruppe som de smukkeste
Eksemplarer af Arten. Resten vil være lønnet med en Gage fra 5 til 10,000 nøje afpasset efter det
sociale Niveau, hvad der betyder, at Lønningen helt medgaar til Dækning af de nødvendige Udgifter.
Formue vil være en Sjældenhed undtagen ved Arv eller Giftermaal. Næsten ingen vil kunne klare sig
1 Maaned uden Gage, og to Maaneder uden Løn vil for alle betyde økonomisk Ruin. Denne store
økonomiske Afhængighed skaber en ejendommelig Tilstand af Bitterhed forbundet med en Følelse
af Afmagt. Man spiser Margarine med en vis Græmmelse over, at det ikke er Smør. Man sender
Børnene i den dyre private Underskole med et Suk over de høje Skolepenge, idet man samtidig føler
Forargelse over de flotte Kommuneskoler og som Protest melder sig ind i Skatteborgerforeningen.
Man lader det ikke mangle paa stærke Ord mod Autoriteterne eller de overordnede, naar man er
mellem Venner, men føler ingensomhelst Tilbøjelighed til at træde modigt frem mod Magthaverne;
det kunde indvirke skadeligt paa Fremtiden, og. det strider ogsaa mod Dannelsen. Inderst inde føler
man en dump Uvilje, som ikke rettes særligt mod Autoriteterne eller mod de bedre stillede
Medborgere, men mod Arbejderne, i hvis opskruede Lønkrav man ser den egentlige Grund til
Misèren.
For rigtig at forstaa denne særlige Mentalitet, maa man tage dens Forudsætninger med i
Betragtning. Hertil hører dels Traditionen, dels den honette Ambition og endelig den intellektuelle
Selvfølelse.
Indenfor næsten alle de intellektuelle Professioner hersker en gammel sejg Tradition, i hvis Kroge
der endnu staar en Luft fra Enevælden. Selv om man skulde synes, at Tjenestemandsnavnet
maatte have rusket disse Lønningsklasser kraftigt op og vækket dem til den ny Tid, de lever i,
mærker man stadig en vis Rest af Rangen i den Glæde, hvormed man smager paa Titulaturen, som
her til Lands synes at være et uafrysteligt Tilbehør til en Mands Navn. Autoritetsdyrkelsen er langt
fra uddød, og Ordner og andet Pjat anses stadig for en smuk Opmærksomhed mod Slutningen af
den intellektuelle Løbebane.
Men dertil kommer, at denne Samfundsgruppe mener at indtage en ganske særlig Stilling til
Samfundsproblemerne, hvad der hænger sammen med Uddannelsens Art. Man mener nemlig at
staa uafhængig i Kraft af sin Viden og sin Dannelse. De Aars Fagstudium, som den intellektuelle i
Ungdommen har gennemgaaet, har den Indvirkning for Livet, at han har dannet sig et frit Syn! Hvad
enten han senere bliver religiøs, Spiritist, Retsstatsmand eller Nationalist, sker dette i Kraft af et
frit og uhildet Syn, som langt fra er paavirket af Interesser eller Aviser eller andet fra Døgnets Sfære,
men skyldes en klar og logisk for ikke at sige videnskabelig Indsigt. At der her gør sig et
psykologisk Bedrag gældende, mærker den Intellektuelle ikke. At han i sine Skøn som oftest følger
en ganske overfladisk Tendens, som nøje svarer til de borgerlige Avisers Skriverier, hvad enten han
fordømmer Lenin eller Nina Bang, er ham slet ikke bevidst. I Virkeligheden vil den gennemsnitlige
Intellektuelle i Danmark være udstyret med et Minimum af Kendskab til de Samfundsproblemer,
han bedømmer glat væk, men denne Lethed i Oppakningen vil desværre netop gøre Gangarten saa
meget lettere. Han mestrer jo Rigssproget smukt, han kan udtale de fremmede Ord rigtigt, han
læser af og til "Illustrated London News" foruden flere Fagskrifter, saa hvem vil nægte, at han kan
danne sig et uafhængigt Syn paa Tilværelsen.
Hvem kender ikke den bedagede Professor eller indflydelsesrige Købstadsborger, som er blevet
beundret af sine Omgivelser gennem en Aarrække? Hans Ord har Vægt; ikke blot Stemmen, men
hans Skjortebryst, hans Støvler, hans Hosten og Synken, ja selv Skægstubbenes Skraben giver
rige og betydningsfulde Lyde, som hypnotiserer Omgivelserne. Han er en dygtig læge maaske, kan skære i en
Mave - det giver Indsigt - og kender meget lidt til Modsigelse - det skaber Selvtillid -; naar det
kommer til Stykket, er han derfor ikke bange for at udtale sig om alt uden at ane, at han røber
Ukyndighed.
Hans "Indfald" er en Gentagelse af de mest overfladiske Perfidier fra Højrebladene, som han nu
starter paa ny i Kredsen under højtidelige hm, hm. Det nye, han føjer til, er gerne løs Sladder om
personlige Oplevelser, som er opfattet uden ringeste sagligt Perspektiv i egne Hændelser. Mest af
alt ligner han en Hane af den Slags, som H. C. Andersen saa fortræffeligt har skildret, dette ganske
kønne Dyr, som ved sin latterlige Højtidelighed er blevet Sindbilledet paa Indbildskhed - og
Dumhed?
Det er ogsaa betegnende, at der ikke gives nogen Samfundsgruppe, der lettere lader sig ophidse
nationalistisk. Her er det ogsaa det haneagtige ved den intellektuelle Bedsteborger, der spiller ind.
Ethvert chauvinistisk Gal - omend nok saa svagt og midt i dyb Nat - skal besvares, og naar det
først begynder, saa hellere sprænge Halsen end give efter.
Men ogsaa heri bilder man sig ind at være uafhængig; man føler sig saa langt fra opagiteret og
vildledt af klogere og mere tavse Kræfter, at man netop mener, at det er en selv, der har fundet det
Korn, hvorom der kagles. Thi er der noget, som sagt, den Intellektuelle føler sig vis paa, saa er det,
at han tænker frit og uafhængigt.
Denne samme Uafhængighedsfølelse, hvis Begrænsning udefra set er saa iøjnefaldende, er iøvrigt
et af Typens kønneste Træk paa en vis Maade. Ligesom der ofte er noget elskværdigt ved smaa
Personer med store Hoveder, synes ogsaa smaa Stillinger med høj Uddannelse at frembyde et vist
venligt omend noget vegt Fysiognomi. Der sidder ikke saa faa Filosofer rundt omkring i de faste
Stillinger, og mangen Sokrates hjælper her sin Xantippe med Opvasken. Det er dette, der i
Forbindelse med det fine Skilt paa Dørpladen og de nette Børn giver en vis Blanding af Medlidenhed
og Respekt i Kvarteret, som faar sit Udtryk i den folkelige Benævnelse "de fattigfine".
Det maa indrømmes, at der kan skjule sig baade Frisind,
en vis Dygtighed og en umistelig personlig Kultur bag det venlige Smil hos denne intellektuelle
Type, men alligevel kunde man ønske mindre Ironi og mere Satire, mindre Personlighed, men mere
Styrke, mindre Venlighed maaske, men større Solidaritet og en Uforsonlighed, som ikke blot
drillede og spøgte, men haanede.
Men her er Typens alvorligste Brist, som ligger i selve "Dannelsen", som jo dog, naar alt lægges til
og trækkes fra, kun er en Maner. Denne Dannelse med dens Ambition, og dens Respekt for
Normen og dens Frygt for det upassende lægger en Skal om Karakteren og hindrer dens
Udfoldelse. Nu træder man tilmed frem i Bedemandsstil og præker mod Lasten paa Varieteerne
ikke engang som Profet, men som Snob for de lettest tilgængelige klassiske Mesterværker. Det er
sikkert et tidstypisk Udslag ogsaa for Intelligensen, selvom disse Fagter vel mere er beregnet paa
det Bourgeoisi, der har Pengene, og den senest importerede Similikultur med Pagehaar og
Galoschestøvler. - -
De Intellektuelle staar overfor det Spørgsmaal, om de skal være Klienter eller Frimænd. Den gamle
Rolle som Nationens Ypperste blev spillet ud med 64. - Den smukke Rolle som Folkets Hjælpere
til Frihed og Oplysning blev udspillet med det gamle Studentersamfund og Grundloven af 1915. Den
sidste Rolle spilles nu ikke mere paa Scenen, men i Etagernes bageste Rækker som sure
Tilskuere. Er de Intellektuelle da helt tabt for den ny Tids demokratiske Samfund? Det afhænger af
en Ting, som er kort angivet, deres Stilling for eller imod Kapitalens Ret.
Hvis de trods de beskedne Kaar søger en Plads ved Kapitalens Bord, saa vil de faa Lov at faa de
nederste Pladser, hvor Fadene sidst bliver baaret rundt, og i deres Bitterhed over den magre Kost vil
de føle en voksende Uvilje mod Arbejdernes store Hær udenfor og deres stærke Organisationer,
som de misunder, men ikke tør efterligne.
Men hvis de føler sig som Aandens Arbejdere og slutter sig sammen mod Kapitalen i Arbejdets
store Solidaritet ærligt uden Bagtanker, frygtløst uden at skæve til Kapitalens enkelte Udvalgte, saa
vil de endnu kunne blive en Faktor, der er med til
at præge den ny Tid.
Hartvig Frisch
|