Bill Brandt er ubetinget det 20. århundredes mest fremtrædende
britiske fotograf. I sin levetid blev hans værk beundret og udstillet
af Edward Steichen, John Szarkowski og Cornell Capa. Blandt de mange
fotografer, der lod sig fortrylle af hans arbejde finder man navne
som Robert Frank, Eikoh Hosoe og Ralph Gibson - så vel som flere
generationer af britiske fotografer fra Roger Mayne til Chris Killip.
Og Brandts ekstraordinære betydning for fotografiets historie og
udvikling fascinerer den dag i dag publikum over hele verden og
indbyder konstant til nye fortolkninger.
Brandt var rundet af en kosmopolitisk baggrund. Han blev født i
Hamburg ind i en engelsk/tysk familie, og gik i skole i Tyskland
under Første Verdenskrig. Skoletiden var en traumatisk oplevelse,
der sandsynligvis var med til at forværre hans tuberkulose og den
deraf følgende behandling på et schweizisk sanatorium i hans teenageår.
Skoletiden var nok også medvirkende til at forme Brandts indadvendte
natur - og hans senere lidenskabelige engagement i alt engelsk.
Før han kom så vidt, lærte han dog fotografiet at kende i et portræt-studie
i Wien sidst i 20'erne. Derefter arbejdede han i et par måneder
som assistent for Man Ray i Paris, en tid, der skulle få afgørende
betydning for Brandts udvikling som kunstner. Han bevidnede her
den overstadige frigørelse, der knyttede sig til surrealismens opkomst
så vel som fotojournalistikkens fødsel i skikkelse af de unge emigranter
som André Kertesz.
Opfyldt af disse nyopdagede muligheder slog Brandt sig ned i London.
Denne høje, blonde humoristiske mand - med sine blå øjne, vidunderlige
smil og en stemme 'så kraftig som et møl' som én vens karakteristik
lød - skulle blive engelsk kultur- og samfundslivs største dokumentarist
og digter. Han fotograferede for de nye magasiner - Weekly Illustrated,
Lilliput, Picture Post - og skabte en række skelsættende fotografiske
bogværker: The English at Home (1936), A Night in London (1938),
Camera in London (1948) og Literary Britain (1951). Han fotograferede
de markante sociale modsætninger, imperiets rige hovedstads glitrende
overflade stillet overfor samme bys mere ydmyge East End; de kulsorte
bygninger i industriområderne mod nord og de køligt månebeskinnede
gader i det mørklagte London i den sælsomt rolige tid ved begyndelsen
af Anden Verdenskrig. Han fotograferede beskyttelsesrummene i The
Underground så vel som Englands unge digtere. Under krigen drog
han ud på langsommelige togrejser til de mest magiske af Englands
litterære landskaber, og skabte dér nogle af sine hovedværker, fotografier
af Thomas Hardys West Country og Brontë søstrenes Yorkshire Moors.
Efter krigen tog hans værk en ny drejning. Han anskaffede et Kodak-kamera
med vidvinkel linse, der egentlig var beregnet for politiarbejde.
Med det begyndte han at arbejde med nøgenstudiet - først i truende
viktorianske interiørs, senere udendørs på England og Frankrigs
strande. Han ønskede en kameralinse, der kunne frigøre ham fra de
normale visuelle begrænsninger, en linse, der kunne lade ham se
'som en mus, en fisk eller en flue'. Dette langvarige eksperiment,
der ikke altid blev forstået eller værdsat af hans samtid, blev
først offentliggjort i 1961 i bogen Perspective of Nudes. I disse
år arbejdede han også for Harper's Bazaar med den dynamiske amerikanske
redaktør Carmel Snow, og skabte mange af sine fantastiske portrætter
af kunstnere og digtere. Alle de forskellige faser i Brandts karriere
smeltede sammen i bogen Shadow of Light fra 1966, en titel, der
antyder et magisk paradoks ved kernen af Brandts værk - en inderlighed,
der konstant tiltrækker nye beundrere.
I denne udstilling kan man opleve Brandts egne fine sølv-gelatine
aftryk, det sort/hvide fotografis klassiske medie i perioden fra
ca. 1900-1975. De fleste aftryk er 'vintage', hvilket vil sige,
at de er fremstillet af fotografen selv nogenlunde samtidig med
negativet.
Mark Haworth-Booth
Senior Curator of Photographs
Victoria and Albert Museum, London
Bill Brandt: A Retrospective, curated by John-Paul Kernot, is
organized by the Bill Brandt Archive and is circulated by Curatorial
Assistance Traveling Exhibitions (CATE), Los Angeles, California.
Udstillingen er realiseret med støtte fra GEC Gad og British
Council
|