|
Realismen
opstod som kunstretning i Frankrig i slutningen af 1840’erne med maleren
Gustave Courbet som den centrale skikkelse. Forudsætningerne for denne
kunstretning var blandt andet Februarrevolutionen i Frankrig i 1848
og opdagelsen af fotografiet. De realistiske maleres mål var at gengive
virkeligheden så objektivt som muligt, og derfor baserede de deres tolkninger
af virkeligheden på nøje iagttagelser af naturen. Kunstnerens valg af
motiver var desuden både påvirket af og beslægtet med fotografier, som
de ofte benyttede enten som direkte forlæg eller på lige fod med malede
og tegnede skitser.
Realismen
tilførte ikke blot malerierne en større grad af virkelighedsgengivelse,
men introducerede også et helt nyt tidsbegreb, der var forankret i fotografiets
fokusering på øjeblikket.
Dannelsen
af nye demokratier i midten af 1800-tallet rundt omkring i Europa førte
gradvist til, at flere grupper end tidligere blev synlige i samfundet.
Det afspejlede sig i kunsten ved, at skildringer af eksempelvis bønder,
arbejdere og tjenestefolk i færd med deres daglige dont blev tillagt
lige så stor betydning som tidligere tiders fremstilling af samfundets
herskende klasser eller vigtige, historiske begivenheder. Når disse
”nye” samfundsgrupper skulle fremstilles i kunsten, gjaldt de samme
høje, objektive krav. Skildringen af dem skulle være sand og troværdig
- ikke idealiseret.
I Danmark
gjorde realismen eller naturalismen, som den også kaldes, sig gældende
fra omkring 1870 til 1900. I løbet af denne periode vendte de mere progressive
repræsentanter for den danske kunstscene sig efter års isolation atter
mod udlandet, især mod Paris. De nationalromantiske emner, som indtil
da havde været fremherskende i kunsten herhjemme, blev nu erstattet
af motiver, der relaterede sig til realismens billedverden. Fiskere,
bønder og arbejdere kom i fokus ligesom i fransk kunst. Dagliglivets
trivielle gøremål tonede også frem, og samtidig blev kunstnernes egne,
private livscirkler en motivkreds i sig selv.
Kendskabet
til kunstlivet i udlandet blev formidlet til det danske publikum gennem
illustrerede blade. Det første betydelige af slagsen var Illustreret
Tidende, der begyndte at udkomme i 1859. Gennem disse blade blev kunstnerne
informeret om den kunst, der blev vist på verdensudstillingerne og andre
store kunstudstillinger i udlandet.
En vigtig
faktor i bestræbelserne på at skabe en mere samtidig litteratur og billedkunst
i Danmark var de debatter, der foregik i kredsen omkring forfatteren
Georg Brandes. Denne kreds, der talte nogle af tidens førende meningsdannere,
etablerede sig i marts 1880 i klubben Bogstavelighed. Den eksisterede
frem til juni 1882 og blev et forum, hvor aktuelle problemstillinger
blev debatteret. Klubbens medlemmer talte blandt andre malerne Michael
Ancher, P. S. Krøyer, Laurits Tuxen og Erik Henningsen.
Tidens
begreber naturalisme og realisme, som blev benyttet i flæng, kaldte
på definitioner, og de udeblev heller ikke. Georg Brandes definerede
naturalismen som ”en Kunst der sætter Problemer under Debat.” Et lidt
andet syn kom til udtryk, da forfatteren Herman Bang i sit skrift Realisme
og Realister fra 1879 definerede realismen som et formsprog, med hvilket
alt kan skildres.
|
|