Knut Hamsuns roman Mysterier
i et tidligt modernistisk perspektiv
af Morten Mandel Refskou
I artiklen læses Knut Hamsuns roman
Mysterier (1892) som et udtryk for en tidlig modernisme. Artiklen er formet af
en afklaring af det anvendte modernismebegreb, en kortfattet analytisk
karakteristik af romanens formsprog og en indplacering af romanen i en
litteraturhistorisk kontekst. Deraf fremgår det, at det som på overfladen kan
synes som en usammenhængende og rodet roman er et forsøg på at bryde med det
moderne gennembruds naturalistiske roman. Ligeledes vises det, at romanen har
inspireret senere, men dog tidlige danske modernister som f.eks. Johannes V. Jensen.
Knut
Hamsuns anden roman Mysterier (1892) er forfatterskabets
mærkeligste og måske også dets bedste værk. Handlingsgangen er kort fortalt
den, at hovedpersonen Nagel gør sin entre i en lille kystby som følge af en
pludselig indskydelse. Nagel udviser stor interesse for et tidligere dødsfald,
samtidig med at han benytter enhver lejlighed til at forarge byens
samfundsstøtter ved udfald mod kunst og politik. Han tager sig af krøblingen Minutten,
forelsker sig i præstedatteren Dagny, men frier til gammeljomfruen Martha,
hvorefter han tilsyneladende ender med at kaste sig i havnen.
Mysterier hører trods denne enkle handlingsgang
alligevel til blandt de romaner, der har delt sine læsere i to lejre, en for og
en imod romanen. En væsentlig grund hertil er dens form. I mødet med forventningerne
til en traditionel roman fremstår Mysterier meget forvirrende og nærmest
formløs. I denne artikel anlægger jeg et alternativt syn på romanen, idet jeg
betragter denne tilsyneladende formløshed som et bevidst opgør med den
traditionelle romanform. I den optik er romanens formløshed et gennemført genreskred,
som udfolder det overordnede tema.
Ved at rette
opmærksomheden imod fremstillingsformen, og dens betydning for udfoldelsen af
romanens tema, undersøger jeg hvilke konsekvenser det får at anskue Mysterier
i en modernistisk optik. Derefter indplaceres romanen i en litteraturhistorisk kontekst,
for at undersøge, om Mysteriers formsprog var et enkeltstående fænomen.
Det er der to gode grunde til, for det første skrev Hamsun oprindeligt på dansk
og udkom i Danmark, dermed er han en del af det, som – specielt i den norske
tradition – benævnes den dansk-norske fælleslitteratur.(1) For det
andet er der klare tegn på, at han har påvirket det skandinaviske, og især det
danske litterære miljø i retning af en tidlig litterær modernisme efter 1890.
Modernisme
er et belastet begreb, fordi det rummer en række forskellige betydninger. Anne
Borup har påvist, hvordan der i danske sammenhænge er tradition for at anvende
et modernismebegreb, som er inspireret af Torben Brostrøms artikel »Det umådelige
mådehold« (1959).(2) Brostrøm definerer modernisme som »En
bestræbelse for at trænge ind og ned i det menneskelige, fremmest i de egne,
som ikke er behandlet af ældre digtere« (Brostrøm 1959 s. 11). Denne meget
brede definition afgrænser han ved at binde bestræbelsen op på ny erkendelse af
videnskabelige indsigter og det ændrede verdensbilledes konsekvenser for
mennesket. For Brostrøm fører denne modernistiske erkendelse til, at digteren
»[…] søger at finde et formsprog, der dækker denne erkendelse« (ibid. s. 11),
fordi form og indhold ikke kan adskilles.
Jeg er stort set
enig med Brostrøms modernismedefinition, imidlertid er jeg uenig i hans
tidsfæstelse af modernismen til omkring 1960erne. Det er min opfattelse, at det
er muligt at finde tidlige modernistiske træk i nordisk litteratur langt
tidligere, hvad Brostrøm egentlig også selv er inde på. Med risiko for at forenkle til det misvisende kan man sige, at
modernismen er karakteriseret ved en virkelighedsefterligning og naturalismen
ved en virkelighedsetablering, fordi modernismen i både form og indhold
bestræber sig på at udtrykke den subjektiverede virkelighed, hvorimod
naturalismens bestræbelse snarere går i retning af at tilrettelægge indholdet i
en form afgrænset af en begyndelse og en slutning.
Min brug af
modernismebegrebet er knyttet til to forhold. For det første er det en
konsekvens af det moderne samfunds udvikling, derfor er det knyttet til
slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. For det andet
tillægger jeg begrebet en særlig funktion som æstetisk medium for en
subjektiveret erkendelse.
1889
skrev Hamsun, at Strindberg bl.a. havde forsøgt at reformere teatret. I den
forbindelse fandt han særligt to forhold interessante, Strindbergs afskaffelse
af »Karaktertegningen« og reformation af »Dialogen« (Hamsun 1889
s. 25, 26). Når jeg vælger at fremhæve Hamsuns begejstring for Strindbergs
fornyelse af dramaet, er det, fordi Mysterier trækker på nogle af de
dramatiske elementer, som Hamsun roser Strindberg for at forny.(3)
Hamsun anvender
bl.a. den manglende karaktertegning. Et eksempel herpå er læserens
forventninger til Nagels musikalske evner: umiddelbart tror læseren, at Nagel
kan spille violin, da siger han, at han ikke kan spille, dernæst afsløres
indholdet af violinkassen som vasketøj, hvorefter det alligevel viser sig, at
han udmærket kan spille, endda på en lånt violin. Ved på denne måde at være i
konstant opposition til sig selv fremstår hans karakter uden nogen fast kerne.
Det er et genkommende fænomen, at romanens personer ikke præsenteres som
helstøbte personer, bl.a. fordi læseren forholdes viden om enkelte aspekter af
dem.
Elementerne fra
dramatikken viser, hvorledes menneskene fremstår for hinanden. Det bliver en
nærmest behavioristisk præsentation af karakterernes interaktioner i
socialiteten. Denne teknik gør, at læseren ikke kan etablere deterministiske kausalitetsforbindelser
på grundlag af viden om personernes fortid og sociale baggrund. Karakterernes
psyke præsenteres via deres ageren i socialiteten.
Derfor er
romanens scener snarere en præsentation af den menneskelige psyke end et rum
for skildringer af bylivet. Menneskets sind belyses først og fremmest ved
Nagel, men også ved de få sider af romanens øvrige personer som læseren præsenteres
for. Romanen intenderer således ikke at tegne et komplet billede af personerne,
men derimod netop at vise psykens immanente konflikter og modsætninger.
Fortællerinstansen
i Mysterier benytter en høj grad af synsvinkelskift, også på det
overordnede udsigelsesniveau. Det betyder, at læseren konstant konfronteres med
vekslende vidensniveauer, modstridende holdninger og kommentarer. Den modsætningsfyldte
komposition underminerer forestillingen om en autoritativ og troværdig
fortæller. Derved skuffer romanen forventningerne til en traditionel ikke-dramatiseret,
reflekterende fortæller med en hovedsagelig overpersonal synsvinkel og bryder
således med naturalismens gængse formsprog.(4)
Denne
konsekvente brug af synsvinkelskift og varierende vidensniveauer underminerer
den alvidende autoritative fortællerinstans, hvorved romanen udfolder sin
modsætning til den naturalistiske romans stræben efter at mediere en positivistisk
objektiv erkendelse af virkeligheden. Herved skriver romanen sig ind i
modernismens stræben efter at præsentere den subjektive tolkning som medium for
en almengørelse.
Et sidste
væsentligt element er de ukommenterede og umedierede passager af indre
monologer som konfronterer læseren. Den meget lange indre monolog i kapitel XVIII
er stort set kun afbrudt af regi som fx »Nagel holdt et Øjeblik Haanden for
Øjenene og vagged frem og tilbage med Hovedet, som om det svirred for ham. Han
stod midt paa Gulvet« (s. 237) og »Pause. I Hæftighed:« (s. 239).(5)
Læseren præsenteres ofte for omverdenens refleksion i hans sind, hvilket betyder,
at det er meget vanskeligt at finde grænsen mellem virkelighed, drøm og forvrængninger.
På denne måde fremstår romanens skildring af sindet meget virkelighedstro. Ved
at præsentere disse uformidlede og ofte selvmodsigende, frit flydende
associative tankerækker manifesterer romanen netop menneskets sjælelige uudgrundelige
mysterier, som kommer til at stå udenfor den logisk positivistiske forklaringshorisont.
Gregory
Nybø har gennemført en omfattende analyse af Mysterier med fokus på
Nagels rolle som detektiv. Der er træk af en detektiv over Nagel.
Imidlertid er jeg enig med Martin Humpál i,
at de fungerer som et led i den blanding af formelle karakteristika, der
gør op med det traditionelle formsprog og forvirrer læseren. Afstanden til Nybø
baserer sig på to forhold.
Det er for det
første uklart, om der foreligger en forbrydelse, og i givet fald, hvilken
forbrydelse Nagel efterforsker, er det Karlsen(selv)mordet eller Minuttens
antydede ugerning mod Martha? Hvis der er tale om efterforskning af en eller
flere forbrydelser, forstyrres billedet af, at detektiven forsvinder uden at
opklare dem. Romanens slutning kan læses som om det lykkedes Nagel at blotte
Minuttens fordækte sider
»Men en
Ting vidste de ikke, »fortsatte Dagny; »Nagel sagde til mig allerede ifjor
Sommer, at Minutten vilde komme til at ende galt. Jeg forstaar ikke, hvorledes
han alt havde set det da. Han sagde det længe, længe før du fortalte mig, hvad
Minutten havde gjort mod dig.« »Gjorde han det?« »Ja.« (s. 284)
Der
er dog det problem ved den udlægning, at Nagel ikke opklarede forbrydelsen, men
intuitivt fornam, at Minutten var på kant med det tilladelige. Der synes derfor
ikke at være belæg for at betragte romanen som en detektivroman, tværtimod.
Ved at forføre
læseren til at fokusere på det kriminelle motiv opnår romanen at så tvivl om
den sidste grund. Når læseren ikke kan forholde sig til noget så
kompleksitetsreducerende som motivet, smuldrer grundlaget for den moderne læsers
forventninger. Motivet kan sandsynligvis forføre en nutidig læser til at
etablere en forbundenhed med krimigenren. Det svækker ikke argumentationen, at
romanen således også sår tvivl om genrevalget, men det gælder dog kun nu, da
krimigenren i 1890erne endnu blot var i sin vorden.
Netop fordi det
ikke lykkedes Nagel at løse kriminalgåderne, manifesterer romanen det menneskelige
sinds uafklarethed. Uvisheden om, hvad Minutten gjorde ved Martha, understreger
denne uafklarethed. Afsløres hans udåd, kan læseren retrospektivt stykke et
fast billede af Minuttens karakter sammen, men det tillader romanen ikke. Den bidrager
derimod til det fragmenterede billede af menneskets indre.
En sidste
tematisk gevinst, ved at romanen spiller på det detektiviske motiv, er det
opgør med modernitetens videnskabeliggørelse, som følger af den mislykkede opklaring.
Det er i denne optik således netop en pointe, at Nagels metode ikke opklarer
noget som helst. Det kriminelle islæt bestyrker altså modsætningsforholdet til
den moderne litteratur.
Romanen
trækker altså på forskellige genrer som dramaet og den naturalistiske roman,
den spiller på et detektivisk motiv og kombinerer disse genrebrud med en meget
konsekvent gennemført grænseoverskridende fortælleteknik. Derved pointerer denne
tilsyneladende formløshed romanens tema. Temaet, den subjektive erkendelse og
den menneskelige psykes flertydighed som et grundvilkår, præsenteres således
gennem en opløsning af naturalismens tidsbegreber og virkelighedsopfattelser.
Herved forekommer det rimeligt at
betragte Mysterier som en bevist bestræbelse for at trænge ind og ned i det
menneskelige. Romanen forsøger tillige at udtrykke ny erkendelse og de
menneskelige konsekvenser af det ændrede verdensbillede. Samtidig synes det,
som om digteren søger at finde et dækkende formsprog i en forening af form og
indhold. Der er altså et tydeligt sammenfald mellem form og tema i Mysterier
og den modernismedefinition Brostrøm anvender.
Formmæssigt er det er muligt at betragte Mysterier
som en videreudvikling af Hamsuns debut Sult (1890), som også var et
fremstød mod det traditionelle formsprog. I Sult sker en sammensmeltning
af verden og hovedpersonens synsvinkel på verden. Fordi også han er uden for
socialiteten opløses skellet mellem fantasi og virkelighed. I modsætning til Mysterier
er synsvinklen dog fast, ligesom der åbnes for en mulighed for, at fortælleren
integreres i socialiteten og ender som andre mennesker.
En formanalytisk karakteristik peger
således på nogle modernistiske træk ved Mysterier, spørgsmålet er nu, om
disse træk er så generelle, at der kan etableres en sandsynlighed for, at Mysterier
er en del af en litterær strømning, eller om den blot er det enlige værk, som ingen
isme gør.
Udtrykket
’det moderne gennembrud’ introducerede Georg Brandes i Det moderne Gjennembruds Mænd fra 1883. I sin indledningsforelæsning til forelæsningsrækken Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes
Litteratur udtrykte Brandes den indholdsæstetik, som var en væsentlig del
af gennembrudslitteraturen. Det moderne gennembrud regnes sædvanligvis fra 1870
og frem til århundredeskiftet. Mod slutningen af perioden var dog gryende modernistiske tiltag.
Perioden var
nærmest karakteriseret ved at være et ungdomsoprør og var således præget af
mødet mellem unge skarpsynet intellektuelle og en gammel magtelite. Samtidig
undergik det danske samfund en forandring fra agrarsamfund til spirende industrisamfund,
heraf fulgte en begyndende urbanisering. Tematisk var det moderne gennembrud
knyttet til Brandes’ ønske om, at dansk litteratur skulle have et virkelighedsnært
indhold »Det at en litteratur lever viser sig i at den sætter under Debat. […]
At Litteratur finder Alting godt som det er, er et Tegn paa dens Betydningsløshed«
(Fenger 1956 s. 266 – 267).
En af periodens
fremherskende ideologier var utilitarismen, som med sin tanke om frihed for den
enkelte og afvisningen af en absolut etik og moral var på direkte
konfrontationskurs med kristendommen. Perioden var især præget af dels
Comtes Cour de philosophie positive (1830-42), dels Darwins On the origin of species by means of natural
selection (1859). Disse
to værker var endnu en kilde til kritik af kristendommen pga. dels konflikten
mellem Darwinismen og skabelsesberetningen, dels den følgende stræben efter objektiv
erkendelse.
Brandes’
ord dannede skole i en sådan grad, at han selv var ked af udviklingen. I 1889
begrunder han således sin introduktion til Nietzsches værker med følgende ord:
»Jeg har
villet henvise til ham især, fordi det forekommer mig, som om Nordens
Skønlitteratur nu vel længe har tæret paa Tanker, der bleve fremsatte og
drøftede i det forrige Aarti. Det ser ud som om Ævnen til at undfange geniale
Ideer var taget af, ja som Modtageligheden for dem var ved at svinde; man
tumler stadigt med de samme Lærdomme, visse Arvelighedsteorier, lidt Darwinisme,
lidt Kvinde-Emancipation, lidt Lykkemoral, lidt Fritænkeri, lidt Kultus af
Folket osv.« (Brandes 1889 s. 612).
Brandes
blev atter igangsætter af en ny retning i dansk litteratur, for efter Nietzsche
var intet mere det samme.
Digteren Helge
Rode har i 1928 meget præcist karakteriseret 1890erne som det sjælelige
gennembrud. Herved forstod han et skred bort fra den naturvidenskabelige
betragtningsmåde i retning af en større fokusering på det religiøse. Rode
pointerer, at der ikke er tale om en dogmatisk religiøsitet, men snarere om
»…Trangen til et nyt Livsgrundlag eller ialtfald en ny Livsbelysning, og det
som er fælles for dem alle er Mystiken« (Rode 1928 s. 22).
Allerede i 1890
gav Hamsun udtryk for, at han ville dreje fokus i retning af de ubevidste
sjælstilstande, »som raa og enkle Høkerhjærner ikke kan fatte« (Hamsun 1890 s.
41). Til disse ofte aldeles uforklarlige sansetilstande hører »et Stum
aarsagsløs Henrykkelse; et Pust af psykisk Smærte; en Fornemmelse af at blive
talt til fra det fjærne, fra Luften, fra Havet […] De er ofte for flygtige til
at gribes og holdes fast, de varer et Sekund, et Minut, de kommer og gaar som
farende Blinklys; men de har trykket et Mærke, afsat en Fornemmelse, før de forsvandt«
(ibid. s. 41)
Mysterier viser, at Hamsun ikke kun polemiserede,
han skrev, som han ville, at andre skulle gøre det. Således er der fin
overensstemmelse mellem Hamsuns poetik og Nagels oplevelser i
præstegårdsskoven, hvor han tilsyneladende hører nogen kalde på sig. Han var i
en nærmest ekstatisk tilstand, hvor han »følte sig beslægtet med Naturen […]
kendte sig omsuset af sin egen Jegfølelse fra Træer og Tuer og Straa« (s. 55)
og fornemmede, at hans sjæl blev som et stort og fuldtonende orgel.
Jeg tolker
Hamsuns rehabilitering af en metafysisk værdi som dels en kritik af
positivismen og naturalismen, dels et udtryk for en generel tendens i tiden.
Hamsuns sjælelige gennembrud gik således ikke ubemærket hen. I tidsskriftet Taarnet
skrev Johannes Jørgensen den unge digteravantgardes programskrift. Heri
fastslår han, at den reaktion, som nu gør sig gældende mod naturalismen, først
og fremmest er et udslag af menneskets metafysiske trang. Han slutter af med
fynd »Verden er dyb. Og kun flade Aander fatter det ikke (Jørgensen 1893 s.
165).(6) Ligeledes skriver Jørgensen sig meget tæt op ad Hamsun:
Disse
Sjælstilstande er de kunstneriske Øjeblikke, dem, enhver ægte Begavelse kender.
Det er de Øjeblikke, da den evige Virkelighed bag Tingene synes paa Nippet til
at sprænge den illusoriske Realitets Ham […] Disse extatiske Øjeblikkes Syner
er det, Kunsten søger at gengive. Den […] vil udsige det Evige. (Jørgensen 1893
s. 164-65)
Her
manifesterer tidens metafysiske vakuum og de åndsaristokratiske tanker sig, der
er ikke langt fra Hamsun og Jørgensen til romantikkens geni.
Det kan virke
besynderligt, at symbolisterne citerer det værk, som vel nu er mest kendt for
passagen: »Skulle det virkelig være muligt? Denne hellige olding har i sin
skovensomhed endnu ikke hørt det, at Gud er død!« (Nietzsche 1996 s. 9)
Når både Brandes og Jørgensen kunne bruge Nietzsche var det fordi hans tænkning
peger i vidt forskellige retninger. Han talte fx både om det eviges genkomst,
om Guds død og en omvurdering af alle værdier. Sin mangetydige tænkning til
trods var Nietzsche så ubestridt den største kilde til inspiration for mange af
periodens skandinaviske digtere. Særligt værdinihilismen og hans påpegning af
den subjektive erkendelse gør ham til modernismens filosof.
På trods af, at
Øystein Rottem har sandsynliggjort, at Hamsun ikke har læst Nietzsche, og at
kendskabet til ham hovedsagelig skyldes Strindberg og Brandes, er inspirationen
tydelig.(7) Fx minder Nagels hårrejsende udtalelser og hans stadige
modsætningsfyldte adfærd om Nietzsches Zarathustra. At det sikkert skyldes,
at Hamsun havde et særligt talent for at opfange tidens strømninger ændrer ikke
ved, at Mysterier er skrevet i modernismens ånd. En ånd der rækker langt
ind i det 20. århundrede til fx en roman som Tom Kristensens Hærværk
(1930).
Mysterier er udpræget scenisk, den fremstillingsform
opfandt Hamsun ikke. Tværtimod har han kunnet iagttage den hos fx J.P. Jacobsen
og Herman Bang. Her fremstår således nogle træk, der ofte henregnes til
naturalismen som forbundet med modernismens formsprog. Det er derfor misvisende
at stille modernismen op mod naturalismen og impressionismen. Det synes snarere
rimeligt at udspalte formsproget i den før nævnte sondring mellem præsentation
og repræsentation. I den forstand har Bang en række karakteristika, som
placerer ham i en modernistisk kontekst. Det er i fin overensstemmelse med
Bangs sene poetik, hvis en sådan kan udledes, hvor det blandt andet hedder
Som al
Kunst vil ogsaa den impressionistiske Fortællekunst gøre Rede for de
menneskelige Følelser og for Menneskers Tankeliv. Men den skyr al direkte
Udredning og viser os kun Menneskenes Følelser i en Række af Spejle – deres
Gerninger (Bang 1890 s. 693).
Bangs
litterære forbilleder var med stor sandsynlighed franske forfattere som Balzac,
Zola og Guy de Moupassant og danske Topsøe, som Bang skrev litteraturhistoriske
karakteristikker af.(8) Det væsentligste forbillede var dog Jonas
Lie, som Bang beskrev som sin lærer og vejviser. (Bang 1908 s. 666)
Omvendt skal det
tilføjes, at både Jacobsen og Bang var fast forankret i naturalismen, fx er
Bangs forfaldsromaner præget af en udtalt socialdarwinisme. Det er altså
tydeligt, at det modernistiske formsprog ikke udelukkende var helt nye
teknikker, men snarere var en videreudvikling og radikalisering af allerede
anvendte tiltag.
Hamsuns tidlige modernisme skal ikke kun
ses som modsætning til det moderne gennembruds litteratur, den peger også
fremad. Som vist trækker Mysterier på Strindbergs dramafornyelse, men
inspirationen kan også være gået den anden vej. Fem år efter udgivelsen af Mysterier
udgav Strindberg den selviscenesættende roman Inferno (1897).
Temaet i Inferno er jegets konstante kredsen om og søgen efter religionen,
og i sidste instans sin plads i universet. Den endegyldige virkelighed mister
sin realitet, en ny religion står hele tiden for døren med det ene formål at
overtage den udtjentes plads. Strindberg understreger tidens metafysiske
meningstab, og indlader hovedpersonen i et langt opgør med positivismens
aflivning af metafysikken.
Hele denne følelse af universets
foranderlighed og et metafysik vakuum udtrykker fortælleren i et formsprog, som
har klare paralleller til Mysterier. Således omformes også her de tilbageblevne
fragmenter af en objektiv virkelighed til en subjektiv virkelighed, hvor
visioner og realiteter ikke kan skilles ad. Både de lange rækker af ubrudte
associationskæder og den delvise fælles tematik er med til at placere Inferno
i den samme tidlige modernisme som Mysterier.
Johannes V. Jensen er ofte betegnet som
dansk litteraturs første egentlige modernist. I 1896 skrev han romanen Einar
Elkær om bondestudenten, som rejser til hovedstaden. Elkær lider af svækkede
nerver og hyperfølsomhed, som plager ham igennem hele fremstillingen. Efter at
have gennemlevet gentagne erotiske og materielle kriser ender Elkær på et
sindssygehospital, hvor virkelighed og drøm løber sammen for både ham og læseren.
Inspirationen fra fx Mysterier er til at få øje på, således skriver Lars
Handesten i sin Jensen-biografi
Einar Elkær og den psykologi, som han
præsenterer, er i nogen grad et ekko af Knut Hamsuns hysteriske og nervøse
romanhelte tilføjet en nærmest klinisk beskrivelse af heltens sjæleliv (Handesten
2000 s. 55).
Det er ikke kun i Einar Elkær, at
Jensen var inspireret af Hamsun. I Kongens Fald genfinder man meget af
legen med fortællerinstansen fra Mysterier. Fortælleteknisk gør romanen
op med den episke klassiske roman, hvor en alvidende fortæller overordnet
beskuer det opbyggede univers. Således undermineres også her den autoritative
fortællerinstans, så romanen udfolder sin modsætning til den naturalistiske romans
stræben efter at mediere en positivistisk objektiv erkendelse af virkeligheden.
I denne åbenlyst modernistiske roman præsenterer både formen og indholdet en
fragmentarisk, uhierarkisk og Gudløs moderne verden.
Det sjælelige gennembrud er ofte sat i
forbindelse med Johannes Jørgensens symbolismeartikel fra 1893, men allerede i
1890 fremlagde Hamsun lignende synspunkter. Mysterier er altså i nogen
udstrækning et vidnesbyrd om den metafysikkrise, som fulgte positivismen og naturalismen.
Mysterier øger læserens fortolkningsmuligheder ved at blande stilistiske
træk. Samtidig opløses naturalismens tidsbegreb og virkelighedsopfattelse for
at accentuere sjælens uudgrundelighed og den subjektive erkendelse som et
menneskeligt grundvilkår. Romanen passer i vidt omfang ind i Brostrøms modernismedefinition,
den er blot skrevet små 60 år tidligere.
Det formmæssige nybrud i Mysterier
var ikke en ny opfindelse, men snarere en videreudvikling og radikalisering af
allerede eksisterende tiltag. Ligeledes er den fortælletekniske ekvilibrisme
både er rundet af, og et opgør med den naturalistiske roman. Det formsprog og
de tematikker, som Hamsun præsenterede i Mysterier vandt hurtigt
fodfæste i andre værker. Der er således formelle og tematiske paralleller i
Strindbergs og ikke mindst i den tidlige Johannes V. Jensens forfatterskab.
Det er væsentligt at understrege, at jeg
her kun har fokuseret snævert på ganske få af de formelle og tematiske aspekter
ved en tidlig modernisme og Mysterier. Alligevel er det min vurdering,
at Mysterier er et tidligt udtryk for en række forskellige strømninger i
tiden omkring 1890. Det er følgelig min påstand, at det er frugtbart og
rimeligt at betragte Mysterier som et udtryk for en tidlig modernisme.
Aarned, Sigurd (red.) (1994): Laserne. Studier i den dansk-norske felleslitteratur
etter 1814 Oslo
Bang, Herman (1890): »Impressionisme« s.
692 – 694 i Tilskueren. Maanedsskrift for
litteratur, kunst samfundsspørgsmaal og almenfattelige videnskabelige
Skildringer Kbh.
Bang, Herman (1908): »Jonas Lie« s. 666 –
681 i Tilskueren. Maanedsskrift for
litteratur, kunst samfundsspørgsmaal og almenfattelige videnskabelige
Skildringer Kbh.
Borup, Anne (2000): »Den danske
modernismekonstruktion«. s. 1-18 i Kritik
147 Kbh.
Busk-Jensen, Lise et al. (1985): Dansk litteraturhistorie bd. 6. Dannelse,
folkelighed, individualisme 1848 – 1901 Kbh.
Brandes, Georg (1889): »Aristokratisk
Radikalisme« s. 565-613 i Tilskueren. Maanedsskrift for litteratur, kunst samfundsspørgsmaal og
almenfattelige videnskabelige Skildringer Kbh.
Fenger, Henning (1956): »Georg Brandes’
indledningsforelæsning til Hovedstrømningerne 1871. Et forsøg på en rekonstruktion«
s. 256 – 268 i Henning Fenger (red.) Festskrift til Paul Rubow Kbh.
Hamsun, Knut (1889): »Lidt om Strindberg«
s. 14-32 i Artikler 1889 – 1928 udgivet ved Francis Bull Oslo 1966
Hamsun, Knut (1890): »Fra det ubevidste
Sjæleliv« s. 33-44 i Artikler 1889 – 1928 udgivet ved Francis Bull Oslo
1966
Hamsun, Knut (1995 [1890]): Sult
Kbh.
Hamsun, Knut (1967 [1892]): Mysterier
Kbh.
Handesten, Lars (2000): Johannes V.
Jensen. Liv og værk Kbh.
Humpál, Martin
(1998): The roots of modernist narrative: Knut Hamsun’s novels Hunger, Mysteries,
and Pan Oslo, Solum
Jensen, Johannes V. (1956 [1900-01]): Kongens
fald Kbh.
Johannes
Jørgensen (1893): "Symbolisme" gengivet s. 162-65 i Samlerens
Antologi af nordisk litteratur bind VIII Kbh. 1973
Kierkegaard, Peter (1975): Knut Hamsun
som modernist Kbh.
Nietzsche, Friedrich
(1996 [1883-85]): Således talte Zarathustra Kbh.
Nybø, Gregory
(1969): Knut Hamsuns Mysterier Oslo
Rode, Helge (1928): Det sjælelige
Gennembrud. Udvalgte Kritiker II Kbh.
Rottem, Øystein (1995): »Humbug det også,
bare humbug« i Bogens Verden 1995 nr. 2 Kbh.
Rottem, Øystein
(1997): »Nirvanas bulder. Schopenhauer,
Hamsun og viljens selvophævelse.« s. 42-49 i Kritik 71 Kbh.
Strindberg, August (1999 [1897]): Inferno
Stokholm
Tøjner, Poul Erik (1987): »Forførelsens
figurer. Om Knut Hamsuns Mysterier« s. 315–32 i Edda Nordisk
Tidsskrift for litteraturforskning Bergen
(1)
Se fx
Aarned 1994
(2)
Se Borup
2000
(3)
Tøjner 1987
er en analyse af romanens lighed med dramaet.
(4)
Jeg tager
således afstand fra både Nybø og Kierkegaards hhv. organiske harmonisering af
fortællerinstansens modsætninger og subjektive »Jeg mener, at ”Mysterier” er en
temmelig mislykket bog« (Kierkegaard 1975 s. 197) afvisning af romanens
æstetiske kvaliteter.
(5)
Der citeres
fra og henvises i det følgende til Mysterier Gyldendals Bekkasinbøger
1967, alle henvisninger til sidetal uden angivelse af forfatternavn er således
hertil.
(6)
Femte vers
i Zarathustras midnatssang lyder: verden er dyb (Nietzsche 1996 s. 269).
(7)
For en
uddybning heraf se Rottem 1995 og 1997.
(8)
Busk-Jensen
et al. 1985 s. 367 – 393
MORTEN MANDEL REFSKOU
er stud.mag. i historie og nordisk ved SDU-Odense og Aalborg Universitet.