Mellemkrigstidens sorte satiriker

 

Om tegneren Anton Hansen

 

Af Hanne Abildgaard

 

 

Historien om Anton Hansen er et eksempel på, hvor let det er at gå i glemmebogen, hvis man ikke tilhører de tendenser, der fremstår som ”vindere” i eftertidens kunsthistorieskrivning.” Således skriver kunsthistorikeren Hanne Abildgaard i denne artikel, der bringes i anledning af Arbejdermuseets store udstilling af omkring 400 af tegnerens værker, hovedsagelig fra museets egen samling, men suppleret med lån fra museer og private i ind- og udland. Udstillingen ”ANTON HANSEN – Mellemkrigstidens sorte satiriker”, der kan ses frem til d. 5. juni 2001, er redigeret af Hanne Abildgaard, der samtidig og med samme titel har udgivet en omfattende monografi om tegneren på Arbejdermuseets forlag.

 

 

Emilie Hansen, enke efter tegneren Anton Hansen (1891-1960), truede i slutningen af 1960erne med at køre hele tegnerens efterladte værk på lossepladsen og få det destrueret, da hun ikke kunne holde ud at se det langsomt gå til grunde i den elendige, sodplagede lejlighed, hun boede i. Anton Hansen, der i mellemkrigstiden blev han betragtet som en af periodens betydeligste danske kunstnere, ja af nogle endda som en af tidens store europæiske tegnere, var nu glemt af de fleste, og med hans efterladte tegninger kunne det være gået rent galt. Det er på ingen måde en selvfølge, at et livsværk overlever en 2-3 årtiers glemsel. Med svigtende interesse og dalende markedsværdi har værkerne det med at havne først på pulterkamre, siden på loppemarkeder og herfra spredes for alle vinde.

Historien om Anton Hansen er et eksempel på, hvor let det er at gå i glemmebogen, hvis man ikke tilhører de tendenser, der fremstår som ”vindere” i eftertidens kunsthistorieskrivning. Måske er den også et eksempel på en særlig kort historisk hukommelse, når det gælder arbejderbevægelsens kultur og andre kulturelle foreteelser knyttet til stærke politiske bevægelser.

Anton Hansens eksempel rummer imidlertid også en solstrålehistorie. Takket være held og enkelte gode viljer er hans værk i dag både temmelig intakt og tilgængeligt. Da ingen museer eller andre offentlige instanser i slutningen af 1960erne var indstillet på at erhverve hans efterladte samling, købte den unge læge Jens Mathiesen de omkring 6000 værker, som han opbevarede under betryggende forhold, indtil Arbejdermuseet overtog dem i 1997. Her har samlingen nu været genstand for et forskningsprojekt, støttet fra mange sider, som har dannet basis for både en udstilling og en biografi.

Den kunstner, der er dukket frem af bunkerne, er ikke blot helt unik i sit udtryk, men samtidig særdeles centralt placeret i arbejderbevægelsens kulturelle projekt. Anton Hansens værk og løbebane kan ligefrem tjene som indgang til de faser, dette projekt gennemløb fra Første Verdenskrig til 1950erne, og hans livshistorie rummer samtidig stof til eftertanke, hvad angår forholdet mellem kunst og arbejderbevægelse og mellem kunst og politik i det hele taget.

Anton Hansen blev født i 1891 som søn af en ugift svensk tjenestepige, som var indvandret til Danmark. Han voksede op i en sidegade til Istedgade på Vesterbro i et københavnsk arbejdermiljø, der ikke tidligere havde leveret mange medlemmer til kunstnernes rækker. Efter skoleårene kom han i malerlære, men i 1910 startede han på det virkefelt, som skulle blive hans vigtigste: Den satiriske tegning. Kun 19 år gammel fik han sin første tegning optaget i Ekstra-Bladet.

Hans første tegninger var ikke opsigtsvækkende, men under Første Verdenskrig fik han for alvor sin egen profil, da han introducerede et billedsprog, der trak på samtidens modernistiske malerkunst. Samtidig havde hans satirer en i dansk sammenhæng uhørt skarp og militant tone, og hans brod rettede sig fortrinsvis mod militarisme, kapitalisme og spekulation. Medvirkende til hans politiske radikalisering var den sociale polarisering under krigen, hvor han oplevede, at formuerne voksede hos bønder og borgerskab, mens prisstigninger og bolignød trykkede de ubemidlede stadig længere ned i fattigdom. I samme periode vandt den selvlærte tegner for alvor herredømmet over sine kunstneriske udtryksmidler. Hans streg var helt speciel - løssluppen, elastisk, vekslende i tykkelse - og han forholdt sig meget frit til den anerkendte anatomi, når han fremstillede gullaschbaroner og andre nyrige og deres uskønne udfoldelser. Et andet særkende var hans arbejde med at kombinere den præcise tusch-streg med det kornede sortkridt, som gav tyngde og dybde til tegningerne. Snart fik han status som Ekstra-Bladets hovedtegner, og den norske, internationalt kendte tegner Ragnvald Blix fik øje på ham. I slutningen af 1918 henvendte Blix sig for at overtale ham til at komme til Norge.

 

Exlex

Anledningen var Exlex, et nyt satirisk tidsskrift, som Blix skulle starte. Tidsskriftet havde ambitioner om samme høje kvalitet som tidens førende europæiske satireblad, det tyske Simplicissimus, som Blix tidligere havde været knyttet til. Exlex levede kun i to år,

men i den periode var Anton Hansen den eneste fastansatte ved siden af Blix, og han havde fra starten sit særpræg. Hans satire rettede sig sjældent mod kendte personer, men gerne mod noget alment ved tiden eller samfundsforholdene, og hans tegninger havde en karakteristisk mørk tone. Den havde dels noget at gøre med hans brug af de mange nuancer i det sorte, der fortabte sig helt ned i det dybeste mørke. Men den særlige tone hang også sammen med en forkærlighed for at tegne billeder af de steder, hvor ludere og lommetyve færdes, eller af de farlige, proletariske masser, der er kommet i skred og nok kan få hårene til at rejse sig på hovedet af mangen en god borger.

I Norge blev Anton Hansen grebet af revolutionær begejstring og tilsluttede sig Det Norske Arbeiderparti, som stod på den revolutionære linie. Han blev ansat ved partiets avis, hvor han bl.a. tegnede serien Samfundets Støtter, som skulle blive en af hans mest kendte og hyppigst benyttede. Her fremstillede han de angivelige samfundsstøtter som hyklere og snyltere eller skrupelløse bødler. De er ofte deformeret helt ud i det groteske, og det er tydeligt, at de står uden for menneskenes samfund, som udgøres af arbejderne og børnene. Han tegnede også stribevis af billeder af Kristiania og omegn, som hører til noget af det bedste i hans produktion. Han fangede ofte husene ind fra skæve vinkler og tegnede dem med overdrevet, dramatisk perspektiv. Der er en dobbelthed i mange af hans tegninger af industrisamfundets byer og bygninger, en flerstemmig tone med både positive og negative elementer, som hæver billederne over meget andet fra samtiden. I de bedste billeder formår han samtidig at udtrykke en fascination af byens huse og en fornemmelse af tomhed, som han bl.a. får frem ved manipulationer med rummet, der får veje, pladser og himmel til at gabe udtryksfuldt mod beskueren.

I sin Norges-periode havde Anton Hansen også forbindelse med den venstreradikale akademikerorganisation Mot Dag. Han var i et årstid medredaktør af gruppens tidsskrift, hvis visuelle fremtræden han dominerede fuldstændig. Samtidig stillede han også sine tegninger til rådighed for den revolutionære bevægelse i Danmark, og hans satirer var jævnligt at se både i Arbejder-Bladet og i den kommunistiske studenterfraktions blad Pressen. Han fik således i starten af 1920rne slået sit navn fast som arbejdertegner i begge lande. Sideløbende sendte han tegninger til Simplicissimus i München, som optog en række af hans bidrag, og han kunne formentlig have valgt en europæisk karriere. Simplicissimus’ redaktion var særdeles tilfreds med hans bidrag, efterlyste flere og opfordrede ham til at komme til München. Han prøvede det et par uger, men uden sprogkundskaber følte han sig ikke godt tilpas i det fremmede. Han var ingen verdensmand, og et tilbud fra Marinus Kristensen, den nye redaktør af den danske Social-Demokraten, lokkede ham tilbage til Danmark, hvor resten af hans løbebane kom til at foregå.

Anton Hansen forlod Norge, bl.a. fordi han var kørt træt i de interne stridigheder i arbejderbevægelsen. Han var, som f.eks. også Martin Andersen Nexø på samme tid,  desillusioneret over revolutionens udeblivelse og de revolutionære kræfters vanskeligheder med at forene sig. Når han ved sin tilbagevenden til Danmark ret uproblematisk kunne skifte fra den revolutionære bevægelse til Social-Demokraten, skyldtes det også, at Marinus Kristensen var opsat på at gøre avisen til en kulturel faktor og var åben over for talentfulde folk uden for partiet.

Som Social-Demokratens faste tegner 1925-40 var Anton Hansen virksom over et meget bredt felt. Han tegnede fortsat satirer, men en stor del af hans indsats bestod nu af illustrationer til digtere som Johs. V. Jensen og Martin Andersen Nexø og til videnskabsformidlere som zoologen J.O. Bøving-Petersen. Og det varede ikke længe, før han også tegnede vignetter til avisens faste rubrikker om vejret og dagliglivets små begivenheder samt egentlige partitegninger, der opreklamerede socialdemokratiske initiativer.

Han havde imidlertid i andre sammenhænge lejlighed til at lufte den krasse samfundssatire og det klassehad, som han ikke fandt megen anvendelse for i de daglige tegninger til Social-Demokraten. I en del af mellemkrigstiden var han aktiv i de bevægelser, der søgte at samle venstrefløjen på tværs af partiskel. I 1926 var han således den første formand for dansk Clarté og samtidig redaktør af bevægelsens blad. Arbejdet i Clarté og beslægtede organisationer bragte imidlertid Anton Hansen i konflikt med partitoppen, og der blev lagt et solidt pres på ham for at stoppe, men også i det lidt senere og beslægtede Monde bidrog han med tegninger og havde tætte kontakter med inderkredsen.

I løbet af 1920rne blev Anton Hansen en kendt person i offentligheden, ofte interviewet og omtalt, og i de allerfleste sammenhænge spillede hans oprindelse i proletariatets mørke en stor rolle i formidlingen af hans kunst. Han fik status som billedkunstens Martin Andersen Nexø, d.v.s. den der i billeder skulle anskueliggøre arbejderklassens erfaringer og håb.

 

Forfattervenner

Gennem hele sit virke havde Anton Hansen en særlig tiltrækning på forfattere. Helt fra ungdommen var han ven med Sigurd Hoel og Tom Kristensen, som han begge lærte at kende i forbindelse med Exlex. Martin Andersen Nexø fik han kontakt med via Clarté, og med ham havde han et vist fællesskab i livssyn, ikke mindst i opfattelsen af proletarbarnet som udrustet med en fundamental uskyld og tillidsfuldhed, som var den ressource, en ny og bedre verden skulle grundlægges på. Endelig var han også en ret god bekendt af dramatikeren Bertel Budtz Müller, som han arbejdede sammen med om scenografi til Arbejdernes Teater, og i nogle år var han i jævnlig forbindelse med den tyske dramatiker Ernst Toller og forfatteren Kurt Tucholsky fra Die Weltbühne, som begge gjorde en indsats for at udbrede kendskabet til hans kunst i Tyskland.

Når man eftersporer hans virke i aviser, tidsskrifter og bøger,  står det klart, at hans tegninger nåede ud til mange mennesker, og at han i mellemkrigstiden var kendt i hele Skandinavien og i visse miljøer i Tyskland og Frankrig. Hans mest energiske fortaler i Danmark var Broby Johansen. Efter Brobys mening var Anton Hansen blandt sin tids bedste i Europa. Og den vurdering stod han ikke ene med. Han fik støtte fra venstrefløjens kulturskribenter i det øvrige Skandinavien, bl.a. fra Ture Nerman og Oscar Hedberg i Sverige. Men der blev også knyttet de største forventninger til ham fra det mere officielle og etablerede kunstlivs side, fra museumsdirektør Jens Thiis i Oslo og fra førende danske kritikere, som f.eks. Vilhelm Wanscher. I samtidens kritik blev Anton Hansen ofte sidestillet med de tyske tegnere George Grosz og Käthe Kollwitz, hvis placering i kunsthistorien ingen i dag finder grund til at anfægte.

I 1930rne kom Anton Hansens kunst til at stå i centrum for en del af en omfattende debat om "arbejderkunst" eller “social kunst”, som det hed i Monde-kredsen. For debattens ene fløj, som havde sine fremmeste talsmænd i Broby Johansen og Harald Rue, stod Anton Hansens kunst som eksemplarisk i kraft af sin tendens og sin forbindelse med tidens progressive politiske kræfter. For debattens anden fløj, hvis bannerfører var Poul Henningsen, repræsenterede den lige det modsatte. PH fandt Anton hansens billeder af proletariatets elendighed forældede og foretrak en ren, kubistisk kunst som inspiration for den videre vej til det klasseløse samfund. PH ville gerne påvirke Socialdemokratiet med sin opfattelse, hvilket han dog ikke umiddelbart havde held til. Bestræbelsen på at fremme en særlig arbejderkultur havde i årene på begge sider af 1930 stærke fortalere i partiet og fungerede utvivlsomt som en opbakning bag Anton Hansen.

Efterhånden som polariseringen mellem grupperne på venstrefløjen gjorde enhedsarbejdet vanskeligt, knyttede Anton Hansen sig stærkere og mere entydigt til Socialdemokratiet. Han tegnede i starten af 1930rne en lang række fine satirer til Social-Demokraten, hvor tidens krise og arbejdsløshed stod for skud. Men tegningerne havde en anden tone end hans kommentarer til krisen efter Første Verdenskrig. De appellerede ikke længere til oprørstrangen eller viste de farlige arbejdermasser, der var kommet i bevægelse. Nu fremtrådte krisens ofre resignerede, sammensunkne og som oftest ufarlige.

I forbindelse med at feltråbet "arbejderkultur" i anden halvdel af 1930rne i Socialdemokratiet blev udskiftet med parolen "kulturen for folket", blev opbakningen bag Anton Hansens kunst mindre entydig. Samtidig blev den sociale satire sjælden i partiets presse. Med arbejderbevægelsens voksende indflydelse på samfundslivet mente man ikke længere, at det var der man skulle sætte ind. På det satiriske felt var det nu især storpolitikken, der kom i fokus, ofte i form af tegninger af politikere eller personifikationer af lande, hvilket aldrig havde været Anton Hansens stærkeste side. I øvrigt ønskede man positive billeder af den organiserede danske arbejder, men det stod hurtigt klart, at Anton Hansen havde vanskeligt ved at anskueliggøre den fremgangsrige arbejderbevægelse og dens indsats. Hans tegninger blev tynde og livløse, når han ikke kunne anvende den indignerede indlevelse eller bygge tegningen op omkring en stærk kontrast.

 

Nedtur

Anton Hansens sidste 20 år udgjorde karrieremæssigt en voldsom nedtur. Danmarks besættelse betød et brud med Social-Demokraten, der nu helt afstod fra satirer, hvilket avisens tegnere straks blev underrettet om. Den faste basis for Anton Hansens levebrød forsvandt med dags varsel, hvilket han aldrig tilgav det magtfulde Socialdemokrati. Avisens disposition var fremkaldt af de restriktioner, der generelt blev lagt på den danske presse i disse år, men andre tegnere fortsatte med at havde deres udkomme, selvom de fleste aviser var tilbageholdende med satirer. Der var trods alt mange andre opgaver for en tegner, ikke mindst illustrationer til de søndagstillæg, som flere af de store aviser udgav. Social-Demokraten beholdt da også de fleste af sine tegnere, så noget tyder på, at besættelsen blot blev en anledning til at skaffe sig af med Anton Hansen, der så småt var ved at gå af mode. De fem besættelsesår betød for hans vedkommende en undergravning af hans økonomi og hans helbred, som han aldrig helt forvandt, og han kom ud af træning med at tegne satirer.

Han fægtede sig i denne tid igennem ved indtægter fra en lille malerforretning og en virksomhed som illustrator, bl.a. af eventyr. Han tegnede også til den illegale presse og måtte i perioder leve under jorden. Men da han efter befrielsen dukkede op til overfladen sammen med Information, så det ud til, at han skulle genvinde en plads som satiriker i dagspressen. Til Information tegnede han bl.a. serien Husker De? om dagligdagen under besættelsen, hvor han igen udfoldede sit had til magten og dens repræsentanter. Desværre gik det snart økonomisk ned ad bakke for Information, og Anton Hansens tilknytning til avisen stoppede efter få år. Som i sin tidligste ungdom fik han igen en vis tilknytning til Ekstra-Bladet, men det blev aldrig et levebrød. Andre tegnere varetog det faste stof, og Anton Hansens bidrag blev hovedsagelig i petit-afdelingen.

Anton Hansens løbebane var helt speciel. Der var kunstnere før ham og fra samme generation, der var kommet fra arbejderklassen og fattige forhold, f.eks. Edvard Weie. Men den almindelige strategi var at arbejde sig fri af sin oprindelse og søge at blive integreret i det etablerede kunstliv med dets udstillinger og sammenslutninger. Anton Hansen var den første billedkunstner, der både forsøgte at udtrykke sin klasses erfaringer i sin kunst og samtidig at basere sin eksistens på arbejderbevægelsen. Han var ganske vist også medlem af blåstemplede institutioner som Den frie Udstilling og Akademiet, men hans kunstneriske udtryk blev til i tæt tilknytning til tidens politiske og sociale bevægelser. Han udviklede sin  form, så den udnyttede trykpressens muligheder for at nå det store publikum, og han opøvede en helt eminent evne til at få tegningerne til at se ud af noget og fungere sammen med avisens tekstspalter. Til gengæld havde han aldrig forsøgt at klare sig som “fri kunstner” via salg på udstillinger, hvilket også er meget vanskeligt for en tegner. I dette valg var han i god overensstemmelse med de kulturpolitiske holdninger i de venstreradikale kredse, han færdedes i i mellemkrigstiden.

 

Erindringer

Da Anton Hansen omkring 1950 måtte indse, at han definitivt havde mistet sin plads som dagbladstegner, forsøgte han uden held at sadle om til et virke som fri kunstner og begyndte at satse på arbejdet med maleri og akvarel. Større held havde han med at konvertere til forfatter. Hans evne til at fortælle var tidligt blevet beundret af forfattervenner, bl.a. af Sigurd Hoel, men ikke desto mindre overraskede han omverdenen med erindringsbogen Drengen drømte, som udkom i 1951 og mødte enstemmig anerkendelse fra alle sider. Tre år senere fulgte erindringerne om ungdomstiden, Ung kunstner, men de planlagte efterfølgende bind blev aldrig til noget.

Anton Hansens sidste år var præget af jævnlige sygdomsanfald, store økonomiske vanskeligheder og tiltagende marginalisering i forhold til såvel kunstliv som arbejderbevægelse. I det toneangivende kunstliv kæmpede forskellige former for abstraktion om førerpladsen, og der var også foregået kursskifte i arbejderbevægelsens kulturelle projekt. Da Anton Hansen i 1950 forsøgte at genvinde en stilling ved Social-Demokraten, havde han ikke heldet med sig. Ingen i redaktionen savnede den sorte satirikers bidrag, da partiets profil på det kulturelle område i stadig højere grad gik ud på at fjerne sig fra det klassebestemte.

Han levede i sine sidste ti år isoleret fra de mennesker, han havde haft kontakt med i sin storhedstid som først hele venstrefløjens, siden Socialdemokratiets fejrede tegner. Han oplevede det meget triste at gå af mode allerede mens han levede, hvilket utvivlsomt var medvirkende til den glemsel, der hurtigt ramte hans indsats, og som nær havde fået fatale konsekvenser for hans værkers overlevelse.

Anton Hansen døde i 1960, og hans liv og værk har ikke været genstand for større interesse i de godt 40 år, der er gået siden. Skønt han i sine velmagtsdage var et offentligt anliggende, af mange anset for en kulturelt betydningsfuld faktor, har hverken kunstens institutioner eller de kræfter, han engang var allieret med, følt sig kaldet til at vedligeholde eftermælet.

Arbejderdigteren Oskar Hansen, Socialdemokratiets huspoet gennem årtier, men som tegneren marginaliseret med ændringerne i partiets kulturelle profil, pegede i sin nekrolog over Anton Hansen på et problem i forbindelse med arbejderbevægelsen og dens kunstnere. Han sluttede sine betragtninger over Anton Hansens liv: ”… jeg har den fornemmelse, at der i fortidens bourgeoisi var ret store kredse, der med interesse fulgte de kunstnere, de betragtede som deres. Men vor tids arbejderbevægelse staar tyndt paa det omraade. Den har faaet sit bourgeoisi, til dette regner jeg ikke blot funktionærerne, men mange vellønnede haandværkere ogsaa, men ofte interesserer de sig ikke for og kan ikke ”bære” de kunstnere, man kan kalde ”deres”".

Der er nu snart gået et par generationer, og den umiddelbare eftertids modvilje mod det, Anton Hansen stod for, må formodes at have lagt sig. Tiden skulle dermed være moden til at genopdage nogle af de kvaliteter, Anton Hansens samtid fandt i hans kunst, og måske endda gå på jagt efter nye i det både meget omfattende og sammensatte værk.

 

 

 

 

 

 

Hanne Abildgaard

er kunsthisotirker ved Arbejdermuseet