Thomas Laub og salmesangsreformen Thomas Laub var født 1852 i Langå på Fyn, hvor faderen var præst. Efter studentereksamen begyndte han at studere teologi, men valgte at tage organisteksamen. Gennem sin lærer på konservatoriet, J. Chr. Gebauer, og familien Rung, som han ofte besøgte, blev hans interesse for gammel musik vakt. I 1884 efterfulgte Laub Gebauer som organist ved Helligåndskirken, og i 1891 overtog han embedet som organist ved Holmens Kirke. På sin første rejse til Italien 1882-1883 studerede Laub gammel italiensk musik og efter at have læst bl.a. to tyske musikhistorikere Carl von Winterfelds og Gottlieb Tuchers banebrydende værker om kirkesangen og dens fornyelse, besluttede han sig for at arbejde for en salmesangsreform på dansk jord. Et besøg i 1886 i Bayern, hvor et sådant reformarbejde var i gang, bestyrkede Laub i hans tro på sagen, og i 1887 udsendte han bogen Om Kirkesangen, hvori han gjorde sig til talsmand for en sådan reform på grundlag af reformationstidens salmemelodier. Laub så det som sit hovedanliggende at genindføre det gamle protestantiske melodistof, som enten var blevet trængt ud af menighedssangen eller benyttedes i stærkt ændret form, og gennem en række nodeudgaver, bl.a. de tre hæfter Kirkemelodier (1888-90), Udvalg af Salme-Melodier i Kirkestil (1896 og 1902) og senere i koralbogen Dansk Kirkesang (1918) samt bogen Musik og Kirke (1920) viste og beskrev Laub, hvordan og på hvilket grundlag reformen kunne gennemføres. Foruden at skifte de stive koralers rytme ud med en mere levende rytmik og at ændre harmoniseringerne hen imod 1600-tallets kantionalstil bestræbte Laub sig på at komme den romantiske kirkesangs mest romanceprægede melodier til livs – dette sidste ved selv at komponere nye melodier til allerede indsungne tekster. En stor del af de melodier, Laub bearbejdede, er blevet ”kernemelodier” i den danske salmesang, og også adskillige af hans egne kompositioner har vundet stor udbredelse. I den nuværende 3. reviderede udgave af Den Danske Koralbog er han således stadig den så langt bedst repræsenterede komponist med melodier som ”Alle mine kilder skal være hos dig”, ”Alt, hvad som fuglevinger fik”, ”Alt står i Guds faderhånd”, ”Hvilestunden er i vente”, ”Lyksaligt det folk, som har øre for klang”, ”Morgenstund har guld i mund”, ”O, du Guds Lam”, ”Sov sødt, barnlille” og ”Stat op, min sjæl i morgengry”. Laubs salmesangsreform var en udløber af den romantiske reformbevægelse cæcilianismen, som med inspiration fra renæssancens vokalpolyfoni tilstræbte et enkelt og tilbageholdt udtryk i kirkemusikken. Den kirkestil, som Laub udviklede, var med inspiration fra Carl von Winterfeld baseret på folkevisens rytmiske kvaliteter og den rige tonalitet i de gregorianske melodier. Selv om Laubs arbejde stødte på megen modstand, har reformarbejdet været en forudsætning for den linie og traditionsbevidsthed, der har præget melodierne i den danske gudstjeneste til i dag. Siden 1922 har Samfundet Dansk Kirkesang arbejdet for udbredelsen af Laubs reformtanker. Ved siden af sit kirkemusikalske virke arbejdede Laub også for den folkelige sang. Således udgav han i 1915-17 sammen med Carl Nielsen En Snes danske Viser og i 1922 var han medudgiver af Folkehøjskolens Melodibog. Det er karakteristisk for Thomas Laub, at hans kirkemusikalske arbejde hvilede på et grundigt studium i hymnologi. Han var dermed en af foregangsmændene i Danmark for en videnskabeligt baseret beskæftigelse med musik, og det er formodentlig på dette grundlag af saglighed, at hans udpræget håndværksmæssige tilgang til dette arbejde skal ses. Laub har i breve til komponistkollegaen Thorvald Aagaard givet udtryk for sit syn på kirkemusikergerningen, og her karakteriserer han sig som kunsthåndværker. Med sin respekt for materialet og interessen for den håndværksmæssige dimension knyttede han sig til det kunstnermiljø, der udvikledes omkring århundredskiftet, og som talte arkitekterne Martin Nyrop og senere P.V. Jensen-Klint. Den førstnævnte var i øvrigt Laubs svoger. Henrik Rung (1807-1871) var syngemester ved Det Kongelige Teater fra 1842 og komponist til operaer, scenemusik, sange og salmemelodier. Rung fattede allerede i 1830erne interesse for italiensk renæssancemusik, og under et ophold i Rom fik han adgang til Vatikanbibliotekets musikarkiv, hvor han foretog talrige afskrifter af ikke udgivne værker. For at skabe mulighed for opførelser af denne musik grundlagde han i 1851 Cæciliaforeningen i København. Efter hans død i 1871 videreførtes denne først af H.S. Paulli og fra 1877 af Rungs søn Frederik Rung, som atter afløstes af sin søstersøn P.S. Rung-Keller i 1912. Foreningen blev nedlagt i 1934, og dens omfattende nodesamling er senere indgået i Musikafdelingen på Det Kongelige Bibliotek. Frederik Rung (1854-1914) overtog i 1877 ledelsen af Cæciliaforeningen, der i hans periode udvidedes og konsoliderede sin stilling i Københavns musikliv. Rungs virkefelt var omfattende: ud over at lede Cæciliaforeningen var han fra 1895 kapelmester ved Det Kongelige Teater, de sidste seks år af sit liv 1. kapelmester, og desuden var han en flittig komponist, foruden at han fra sine tidligste år var en dygtig viola d’amore- og guitarspiller. Bl. a. gennem sit venskab med Frederik Rung blev den unge Thomas Laub inspireret til sit arbejde med den italienske renæssancemusik, og sammen udgav de omkring 1884 ariesamlingen Sangmusik fra det 17. og 18. Aarhundrede. Ligesom Henrik Rung besøgte også Laub under et ophold i Rom Vatikanbiblioteket og afskrev dér en lang række musikværker. På fotografiet ses Frederik Rung med sin specialbyggede ”patent-harpe-guitar”. Johan Christian Gebauer (1808-1884) er i første række kendt som komponist af børnesange, men han var desuden organist og en søgt musiklærer samt forfatter til flere musikteoretiske værker. I 1882 slog Gebauer i et essay ”Om Menighedssangen” til lyd for en ”udrensning” af dårlige melodier i den danske kirkesang. Med dårlige melodier mente Gebauer ”profane Folkeviser, sentimentale Romancer, tomme, aandløse Dilettantkompositioner”. Det er påfaldende, at denne holdning nærmest foregriber Laubs indvendinger mod den romantiske kirkesang. Laub var i øvrigt elev af Gebauer i orgelspil og musikteori. I sit første større skrift, Om Kirkesangen, der udkom i 1887, gennemgår Laub salmemelodiens udvikling og giver sin mening til kende med hensyn til de enkelte stilarters egnethed i en liturgisk sammenhæng. Allerede i dette skrift finder man hans klare opfattelse af, at inspirationen til kirkesangen skal søges i perioden før år 1600 – han skriver: ”En komponist fra den tid – en kirkekomponist, for det var han först og fremmest – gik ikke ud på at skildre sine personlige stemninger, som var fremkomne ved de ord, han havde at sætte i musik. Han skriver for en menighed, af hvem han selv er et medlem, og for hvem ordene er hovedsagen; hans musik er et udtryk for menighedens ydmyge modtagelse af det, ordene indeholder, den er dens ja og amen til ordene.”
['80 rytmiske Koraler' - titelblad og forord]
['Organistembedet ved Holmens Kirke' (1)]
[Brev fra Emil Hartmann til Angul Hammerich, dat. 8. januar 1891]
['Hil dig, frelser og forsoner'] ['Ebbe Skammelsøn'] I 1896 udgav Laub et udvalg af salmemelodier i kirkestil, som han sendte til de danske menigheder. Dette fremstød for salmesangsreformen var forsynet med et forord forfattet af tre af Laubs støtter: Thomas Skat Rørdam, Angul Hammerich og P.E. Lange-Müller. Sidstnævnte, der som senromantisk komponist kunne synes at være langt fra Laubs kirkemusikalske ståsted, bakkede reformarbejdet op og samarbejdede omkring århundredskiftet med Laub om melodierne til klokkespillet i Københavns nye rådhus. Til dette skrev Lange-Müller vægtersangen, Laub derimod melodierne til kvarter- og fuldslagene. Det smukke titelblad er udarbejdet af Joakim Skovgaard og bærer Thomas Laubs ejermærke.
[Zincks udgave] [Laubs udgave]
['I lemmer, hvis hoved har himlen i vælde']
Endelig i 1918 kunne Thomas Laub med Dansk Kirkesang fremlægge den koralbog, som bar salmereformens stempel. Efter få år blev koralbogen et naturligt supplement til Viggo Bielefeldts koralbog (1900), og den blev et vigtigt grundlag i udarbejdelsen af Den Danske Koralbog, som udkom 1954. I bogen Musik og Kirke fra 1920 reviderede og supplerede Laub sin bog Om Kirkesangen. Musik og Kirke kom til at spille en stor rolle for de kirkemusikere, der efter Laubs død i 1927 forsøgte at videreføre og -udvikle hans reformprogram. Helt op i vore dage har bevægelsen haft sine stærke støtter og ligeså stærke modstandere, og synspunkterne i Musik og Kirke har for begge parter været til stor inspiration. |
Thomas Laub |