Ørn. Vignet til Svend Grundtvigs folkevisesamling
Illustration til H. C. Andersens eventyr, Om Aartusinder
Illustration til H. C. Andersens eventyr, Om Aartusinder
|
Kort
oversigt om Fuglenes Kulturhistorie
Fuglene har med deres flyveevne fascineret
mennesket i årtusinder, og de har givet anledning til myter, overtro og
fabeldyr, og mennesket har drømt om at kunne komme til at flyve som
fuglene. Myter, overtro m.v. benytter den folkelige artsopfattelse, som
dels er mindre præcis end den videnskabelige, og dels har ændret sig
over tid. Den videnskabelige opfattelse er til gengæld udsprunget af den
folkelige, men er gennem tiderne blevet stadig mere forfinet i kraft af
det videnskabelige arbejde. Den, der står over for at skulle skrive om de
gamle fuglenavne, har altså det problem, at det ofte ikke er muligt
præcis at sige, hvilken fugl i moderne opfattelse, der er tale om.
Problemet kan illustreres ved hjælp af det kendte ordsprog, Høg over
høg - men hvilken høg?
Den folkelige opfattelse i Danmark har
oprindelig været præget af forskellige elementer, som kan være
vanskelige at adskille:
- De iagttagelser, man umiddelbart kunne
foretage, og de slutninger (rigtige eller forkerte), man kunne drage
deraf
- De beretninger - ofte ganske
fantasifulde, man har hørt fra fremmede lande
- Den videreformidling af datidens
skriftlige kilder, der er sket fra de forholdsvis få skriftkloge til
de forholdsvis mange analfabeter. Herigennem er forestillinger fra den
klassiske oldtid vandret ind i den danske opfattelse; de klassiske
skrifter er blevet overleveret gennem araberne og genopdaget i
Vesteuropa i middelalderen. Disse skriftlige kilder blev bl.a.
formidlet gennem kirken og præsteskabet. De tidlige bøger om
naturhistorie var ofte bearbejdelser af de klassiske, fx det berømte
bestiarium Physiologus, som blev videreudbygget gennem hele
middelalderen. Kirkernes kalkmalerier har også bidraget til
den folkelige opfattelse af naturen
Den folkelige opfattelse har været under
stadig ændring i takt med at den faktiske viden om fuglene og deres
adfærd har udviklet sig. I folketroen var det ganske almindeligt at
forklare trækfuglenes mangel på tilstedeværelse om vinteren ved, at de
lå i dvale i hule træer eller på bunden af moser og vandhuller; det er
let nok at forstå, hvordan en sådan opfattelse kan opstå: man har om
aftenen set en flok trækfugle sidde i rørskoven i udkanten af et
vådområde, og næste morgen var de væk - forklaringen at de er gledet
ned ad rørene og har lagt sig i dvale under vandoverfladen ligger lige
for. Om foråret, når fuglene ankom var der jo isfrit, så fuglene kunne
let komme op af vandet igen. Som bekræftelse på teorien om at
trækfuglene lå i dvale har man beretninger om at man har kunnet fiske
fugle op af vandet som så er livet op, når de kom ind i varmen. Der er
ikke mange mennesker i dag, som tror, at fuglene ligger i dvale. En vigtig
forudsætning for ændringen i opfattelse er, at ornitologerne i dag har
fundet ud af fuglenes trækmønstre; det har de bl.a. fordi en dansk
lærer, H. C. C. Mortensen, i 1899 begyndte at ringmærke fugle. Han satte
små metalringe om fuglenes ben med en opfordring til den eventuelle
finder af fuglen om at skrive til ham. Metoden bruges internationalt i dag
og har bidraget væsentligt til den nuværende viden om fugletrækket.
Folketro og ordsprog
Den folketro om fugle, som blev samlet ind i 1800-tallet og ordsprogene,
som er blevet registreret siden renæssancen, er i vidt omfang opstået i
landbrugssamfundet og er meget præget deraf. Husdyrene og de fugle, som
slår sig ned i nærheden af mennesker er storleverandører af folketro og
ordsprog, og iagttagelserne bærer også præg af, at det er
landbrugere, som har gjort dem. Varsler om vejret og om hvordan året skal
gå spiller en stor rolle. Dette passer i øvrigt fint med, at på den
tid, hvor folketroen og ordsprogene opstod, levede stort set hele den
danske befolkning af landbruget; selv borgerne i købstæderne (som kun
udgjorde få procent af befolkningen) havde ofte et stykke jord, som de
dyrkede.
Ordsprogene har den egenhed, at de som regel handler om noget ganske andet
end den umiddelbare ordlyd siger. eksempler: En fugl i hånden er
bedre end ti på taget kunne lige så godt hedde: Det er bedre at
have en krone i hånden end lovning på ti; Én svale gør
ingen sommer er en rigtig iagttagelse, men kan lige så godt siges
til den skoleelev, som kommer til tiden for én gangs skyld og som bryster
sig af det.
Myter og folkesange
Mange myter drejer sig om fugle og om det at kunne flyve. Det mytiske stof
er for en del gledet over i folkesangene, og dermed også nogle af de
fabelvæsener, som befolker myterne. I den nordiske mytologi bruger
både guder og jætter fjerhamme, når de skulle hurtigt frem. Odins
budbringere, Hugin og Munin, var ravne, og et af de mest uhyggelige
væsener i den nordiske mytologi, Hræsvælger (ligslugeren), var en ørn.
Også i folkeviserne optræder der uhyggelige fuglelignende væsener; den
grummeste er nok Den lede gam i visen om Germand
Gladensvend, mens andre viser bruger fugle som allegori på den
menneskelige virkelighed, fx har Ørnevisen sit historiske
udspring i begivenhederne omkring Christian II.
Litteratur
En del litteratur, eventyr, noveller og digte, bruger som ordsprogene
fugle som symboler på noget andet.
Eksempler: H. C. Andersens eventyr Det
er ganske vist! handler egentlig slet ikke om livet i
hønsegården, men om rygtedannelse; mange af forårs- og efterårsdigtene
bruger fugletrækket som bebudere af den nye årstid, som man glæder sig
til, hvis det er forår - første vers af Ingemanns Storken
sidder paa Bondens tag slutter med ordene: Det bliver saa
deilig en Foraarsdag; Nu kommer den favre Tid, jeg vented saalænge.
Flyveevne
Mennesket har drømt om at komme til at flyve i årtusinder, hvad
man kan se i de mange myter, der handler om at komme frem ved hjælp af en
fugleham. Både guder og jætter kunne tage skikkelse af en fugl og komme
hurtigt frem.
Siden slutningen af 1700-tallet har mennesket kunnet flyve, først i
balloner, siden i flyvemaskiner og helikoptere, men sammenlignet med
fuglenes elegante flugt er selv de mest manøvredygtige menneskelige
frembringelser kun klodsede maskiner. Det nærmeste man kommer, er måske
drageflyvningen over skrænter, der dog stadig kun er en svag afglans af
de måger som i lang tid kan holde sig svævende på opvinden over
klinterne ved kysterne.
Mennesket har drømt om at komme til at flyve, og mange mennesker har
slået sig selv ihjel i forsøgene på at opfinde et apparat, som kunne
flyve.
I 1853 skrev H. C. Andersen eventyret Om
Aartusinder, der handler om, hvordan man i en fjern fremtid ved at
flyve vil kunne se Europa på en uge.
I 1878 kunne man i Opfindelsernes bog, udgivet af André Lütken
læse om bestræbelserne på at komme til at flyve: Ligesom perpetuum
mobile [evighedsmaskinen] dukker ogsaa Flyvemaskinen bestandigt op
paany. ... derimod turde det være et stort Spørgsmaal, hvad der i det
hele taget vilde være opnaaet, selv om det lykkedes at fremstille en
virkelig brugbar Flyvemaskine; næppe nok vilde den blive benyttet til en
eller anden videnskabelig Expedition i de højere regioner, og som
Transportmiddel vilde den sikkert aldrig finde Anvendelse, trods de store
Forhaabninger, netop i saa Henseende, der knyttes til en vordende
Flyvemaskine af de mange, der spilde Tid og Kræfter paa at løse dette
utaknemmelieg Problem. Thi hvor mange vilde vel have Mod til at betro sig
til et Befordringsmiddel af dette Slags, naar den rædselsfuldeste Død
maatte synes vis, naar Maskineriet i Flyveapparatet kom det mindste i
Uorden og pludseligt nægtede at gjøre Tjeneste, medens man befandt sig
maaske Tusinder af Fod over Jordens Overflade.
25 år senere, i 1903, lettede den første flyvemaskine i USA
(Brdr. Wright) og få år senere i Europa (Ellehammer i Danmark); 50 år
senere var ruteflyvning almindeligt.
Skadedyr
Mange fugle betragtes som skadedyr, fordi de gør skade på dyr eller
afgrøder. I slutningen af 1900-tallet kom Skarven i søgelyset, fordi de
voksende bestande gør indhug i fiskebestanden omkring skarvkolonierne.
Tidligere har der været betalt skydepræmie for indlevering af næb eller
kløer fra bestemte fugle, bl.a. Ravn, Ørn og andre rovfugle, samt for
skader og krager.
Landskabet
Vi betragter naturen som værende til for menneskets skyld. Det er vist
alment i alle kulturer, men det moderne menneske har fjernet sig fra den
nære kontakt med naturen og har over de sidste hundrede år ændret
landskabet mere end i de foregående hundretitusinder af år, hvor der har
været mennesker til. Konsekvensen er bl.a., at den natur, vi lever i og
af, bliver fattigere og fattigere; landskabet bliver mere og mere præget
af monokulturer, der ikke levner plads til et frodigt liv af arter, som
ikke er nyttige i menneskelig forstand. Det går ud over mange dyr, som
enten er uddøde eller i tilbagegang. Der skabes økonomisk velstand, men
det diskuteres, om omkostningerne for naturen - og dermed for mennesket
selv - er for store.
|