Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige BibliotekOm / About Hjælp / Help
Clarté (1926-27)
1927
Nr. 03 - Marts
[3] s. 49-56
A. D. Henriksen: Ernst Toller
Facsimile
Tidsskriftprojeter
|
ERNST TOLLER
2 Aar i Krig, 5 Aar i Fængsel og 26 Aar i Opvækst, Modning og Udvikling - saaledes har Livet
formet sig for den tyske Digter Ernst Toller, der nu gæster København.
Ernst Toller er født i Samotschin i Posen i Aaret 1893. Indtil Krigens Udbrud var han
nationaløkonomisk Student i Heidelberg. Som Soldat avancerede han hurtigt til Underofficer, men
maatte i Maj 1916 nervenedbrudt lade sig indlægge paa et bayersk Sanatorium. Derfra blev han
atter sendt i Felten, men maatte paany forlade Tjenesten i Januar 1917, da han hjemsendtes som
arbejdsudygtig. Efter sin Hjemsendelse genoptog han sine Studier, men Verdenskrigen havde vakt
andre Interesser hos ham. Han samlede Studenterne i Heidelberg i et kulturpolitisk
"Studentenbund", hvis Maal var intet mindre end Krigens og Fattigdommens Afskaffelse.
I Februar 1918 deltager han i Ledelsen af en Strejkekomite for Arbejderne i München og fængsles
sammen med de øvrige Strejkeledere af Kejserdømmets Politi. Revolutionen i November skaffer
ham som saa mange andre Friheden - men for Toller bliver det ikke nogen varig Frihed. Endnu er
han ikke aktiv Deltager i Politik, men i Januar 1919 hører han ved et Møde i München en flammende
Tale af den bayerske Ministerpræsident Kurt Eisner om Kunsten og Folket. Dette bliver
bestemmende for Tollers videre Udvikling - han indmelder sig i det uafhængige socialdemokratiske
Parti, hvor han begejstret gaar op i Partiarbejdet og hurtigt kommer frem i første Række. I Foraaret
1919 opstaar den bayerske Raadsrepublik. Toller vil først ikke være med. han finder ikke Situationen moden, han vil, at den skal fremgaa af en enig Vilje hos de revolutionære Arbejdere, der staar
delt i tre Fløje med hver sin Opfattelse af Midlerne - men til Slut gaar han med, han vil ikke
beskyldes for at vakle og nærer vel ogsaa det Haab, at han kan begrænse Blodsudgydelsen det
mest mulige - thi Toller viser sig i den revolutionære Kamp som en vor Tids Danton, en Drømmer
og Digter med Maalet for øje, ikke som en Partimand, der følger en Parole - som Formand for det
revolutionære Centralraad bliver han ikke den haarde Haand, der er nødvendig netop paa denne
Plads. Som Øverstbefalende for den røde Arme udsender han paa samme Dag to modstridende
Erklæringer til Tropperne - det er den indre Kamp hos Toller mellem Drømmeren og
Revolutionsføreren, der her giver sig Udslag. Men om Tollers Idealisme, om hans Tro paa
Revolutionen og Menneskeaandens Forbedring er der ingen Grund til at tvivle .- Han har Sæde i
Republikens provisoriske Nationalraad, men her er han endnu ikke fremme i første Række. Kurt
Eisner er endnu ikke blevet dræbt, og han er Flammen, der spreder sine Gnister om sig og
begejstrer Kammeraterne. Men en Dag beretter Toller om Udførelsen af et ham paalagt Hverv: at
vise en amerikansk Levnedsmiddelkommission rundt i München, at dens Beretning efter
Hjemkomsten kan blive overensstemmende med Forholdene i det nødstedte Land. Og Toller har
formaaet i den Grad at udslette det falske Perspektiv, d'Herrer ser fra deres Suite af Hotelværelser,
at de efter en Vandring gennem Münchens Arbejderkvarter tilstaar overfor Toller: "Vi kan ikke
mere".
Raadsrepubliken i Bayern blev slaaet ned.
Med en splittet Arbejderklasse og mod en overvældende, militært disciplineret Modstander maatte
Revolutionen blive knust. Der blev indledet Højforræderiproces mod Lederne, og skønt en Række
fremragende Navne indenfor Arbejdernes og Literaturens Rækker vidnede til Gunst for Toller og
hans Hensigter, skønt en Bjørn Bjørnson og en Thomas Mann gik i Breschen for ham, og det
uafhængige Socialdemokratis Formand, Hugo Haase, holdt Forsvarstalen for ham, dømtes dog han
og de øvrige Ledere til store Fængselsstraffe - for Tollers Vedkommende fastsattes Straffen til 5
Aars Fængsel. Han sendtes til det bayerske Fæstningsfængsel Niederschönenfeld.
Herfra udsendte Digteren Ernst Toller de Værker, der skulde gøre hans Navn kendt Verden over.
Det Værk, der bliver hans digteriske Gennembrud, er "Die Wandlung", "Forvandlingen", der i 1925
udkom paa Dansk. Et Menneskes Kamp - er den Undertitel, Toller har givet Bogen. Han skildrer
her i malende; visionære Scener den unge Friedrichs Udvikling, fra han begejstret melder sig som
frivillig og drager ud i den store Krig, til han med aabnede øjne vender hjem som revolutionær og
manende til Oprør mod Krigen. Det er uden Tvivl sin egen Udvikling, Toller her fortæller om, ligesom Toller selv er Friedrich i "Forvandlingen" af jødisk
Afstamning, men tysk af Sind. - Han længes efter at øve Stordaad, og da der raabes paa Frivillige,
melder han sig ufortøvet, nu kan han bevise det, det, han vil, det, han længes efter ...
Han drager i Krig - det er ondt og raat, han ser det - ikke, Rusen sidder i ham endnu ... han
udmærker sig og bringes saaret til Lazarettet, hvor han faar Tapperhedstegn, men her, mellem de
saarede og lemlæstede, de blindede og de armløse, de gasforgiftede og nerveoprevne, her, hvor
Toller i fantastisk Ironi lader en Professor for nogle Indbudte fremvise Videnskabens sidste
Resultater: syv Mønster-Krøblinge, der med kunstige Arme og Ben atter er i Stand til at gøre Gavn
for Fædrelandet, ja, trods indre Lemlæstelse endogsaa paany har faaet Evnen til at forplante
Menneskeheden ... her aabnes langsomt Friedrichs øjne, og da han som hjemsendt paany vil
optage sit Arbejde som Billedhugger og forme den Statue, hvormed han har drømt at symbolisere
Fædrelandets Sejr, vil Arbejdet ikke rigtig glide for ham. Han faar Besøg af to Invalider, en Mand og
hans Hustru, der er blevet smittet af en frygtelig Sygdom, Manden har paaført sig i Felten, og da
han staar ene tilbage med Indtrykket af de to Menneskers Beretning om Krigens Skønhed og deres
uhyggelige Livssskæbne, da sønderslaar han den halvt færdige Statue for at begynde sin
Bjergvandring mod et Samfund, hvor Krig ikke kendes, og hvor Mennesker er Mennesker, ikke Dyr
... Han skildrer den store Fabrik i et Drømmesyn som et Fængsel, hvor Arbejderen maa gaa, enten
han vil eller ej ... og sluttelig taler Friedrich til Folket, man føler i hans Tale Varslet om det Samfund,
han vil føre os frem imod: "Jeg kender dig, Pige, spædlemmet og foraarsfin ... For et Par Uger
siden forlod du Skolen glad, da du troede, Ungdom og Frihed kaldte med himmelske Klokker ...
Men nu staar du i Fabriken. Fra Morgen til Aften har du kun at slaa en Løftestang tilbage.
Bestandig kun den samme Løftestang. Og dit Aandedrag bliver tungt i den kvælende Luft, og dine
øjne fyldes med Taarer, naar du gennem de tilstøvede Vinduer aner Lyset, Friheden, Blomsterne og
Ungdommen." Og Friedrich slutter med at mane til Revolution - men for Toller er dette i første
Række den aandelige Revolution, den, uden hvilken den økonomiske Revolution aldrig bliver af varig Art.
"Masse-Mensch", et Udsnit af det 20. Aarhundredes sociale Revolution, er det næste Værk, Toller
udsender fra Fængslet. Det er endnu som i "Forvandlingen" en Række "Traumbilder" - hans
senere Dramaer er mere fast og virkeligt opbyggede, hvad Toller selv synes klar over, idet han har
fundet det nødvendigt at forsyne Bogens anden Udgave med et Forord, hvori han ligesom
undskylder denne Form, som han kalder et Udtryk for en indre Hemning og en Mangel paa Evne
til kunstnerisk Objektivitet. Bogen er et Drømmesyn, der - siger han selv - formelig brød ud af
ham i Løbet af to og en halv Dag, i hvilke han ikke var til at komme nær, hverken for Vogterne eller
Medfangerne. At give den endelig Form kostede ham et Aars møjsammeligt Arbejde. Bogen, der er
som et eneste Skrig fra Proletariatet om Forløsning, besidder ikke nogen egentlig Handling - den
maa i højere Grad end noget andet af Tollers Værker ses, ikke læses.
Med "Die Maschinenstürmer" viser Tollers dramatiske Værker Evnen til fast Form og Opbygning.
"Maskinestormerne" er et Drama fra Ludditerbevægelsens Tid i England og foregaar i Nottingham
omkring Aaret 1815. Den er et Slags Sidestykke til Gerhard Hauptmanns berømte "Væverne" og
skildrer ligesom denne Vævernes Kamp for menneskeværdige Kaar.
Bogens Handling begynder i det engelske Overhus, hvor Lordkansleren har forelagt Loven om
Dødsstraf for hver, der ødelægger Maskinerne. Lord Byron taler uforfærdet det undertrykte Folks
Sag og forlanger Lovforslaget forkastet. Men Loven vedtages med alle Stemmer mod hans.
Og med haard Haand indprentes det Folket, at Loven vil blive fulgt. John Wible, en Væver, søger
trods Loven at opflamme sine Kammerater til at sønderslaa Maskinerne, men Væveren Jimmy
Cobbett søger indtrængende at tale Kammeraterne til Fornuft og faa dem til at forstaa, at Tyrannen,
som de ser i Maskinen, kan besejres af "skabende Menneskers Aand" og blive deres Værktøj,
deres Tjener. Jimmys Broder, Henry, er Forretningsfører for Væveriejeren og søger at faa Jimmy til
at forraade sine Kammerater, men forgæves. Med John Wible har
han bedre Held - han modtager gerne de Blodpenge, der bliver tilbudt ham for at ophidse
Arbejderne til Oprør og derefter forraade dem - for saa at udpege Jimmy, der har Skinnet imod sig
ved at være Henrys Broder, som Forræderen, hvilket har til Følge, at Jimmy dræbes af
Kammeraterne, det eneste Resultat af de forblindede og vildførte Arbejderes Kamp mod Maskinen.
Som et Slags Hovedskriftsted fra det Evangelium, Toller prædiker for sin Samtid, kan man opfatte
den gamle Høstmands Slutningsord i "Maschinenstürmer": "Man maa være hjælpsomme og gode
mod hverandre ..."
Ogsaa "Hinkemann", der nu samtidig med Tollers Besøg i København skal opføres paa det unge
Arbejdernes Teater, er skabt af Toller under Fængselsopholdet i Niederschønenfeld. Det er vel det
mest gribende og realistiske af Tollers Dramaer. Det foregaar i Efterkrigstidens Tyskland i 1921 og
skildrer en tysk Arbejders og hans Hustrus Livsskæbner. Arbejderen, før Krigen en sund og stærk
Fyr af den Slags, Pigerne ser efter, har derude under et Slag faaet et Skud, der kønsligt har gjort
ham til Krøbling, hvilket Toller har valgt at udtrykke i hans Navn Hinkemann. Hans Hustru, Grete, er
endnu ung og med Mod paa Livet og Kærligheden. Da Manden af Hustruen erfarer, at hun stadig
elsker ham, bliver han trods Besværet ved at skaffe sig Arbejde i disse Tysklands Nødstider dobbelt
opsat paa at fortjene noget, at ikke det fattige Hjem skal gaa helt til Grunde og Grete ikke foruden
Bevidstheden om Mandens Forfatning ogsaa skal sulte, og skønt Eugen Hinkemann længe vægrer
sig derved, tager han dog tilsidst mod det eneste Arbejde, han kan opdrive - men det er ogsaa af en
usædvanlig frygtelig Art: han skal flere Gange daglig i et Telt paa en Gøglerplads overbide levende
Rotter og Mus. Medens Manden søger Arbejde og begynder sin uhyggelige Beskæftigelse, hengiver
hans Hustru sig til hans Kammerat Paul Grosshahn, en stortalende og indholdsløs Fyr, ogsaa her
udtrykt i Navnet, men da de to paa en Spadseretur kommer til Gøglerpladsen, og Hustruen ser Manden i hans nedværdigende Stilling og forstaar, hvad der har drevet ham dertil, da indser hun med
eet, at hun elsker Manden, som han er, og hun forlader Grosshahn, der begiver sig paa Værtshus,
hvor i Forvejen Hinkemann, uden
at vide, hvad der er sket mellem Grete og hans Kammerat, har indfundet sig. Fire Arbejdere, ogsaa
karakteriseret ved deres Navne, sidder her og diskuterer: den revolutionære Max Knatsch, den
ligeglade Peter Immergleich, den religiøse Sebaldus Singegott og den selvsikre Michel
Unbeschvwert. Paul Grosshahn, der ved Ankomsten allerede er beruset, slaar sig ned ved
Hinkemanns Bord. Han har gennem Grete erfaret, hvorledes det er fat med Hinkemann og vil nu
buse ud med sin Viden, men standses deri af Hinkemann, der med lavmælt Røst indtrængende
bønfalder ham om at tie dermed - for Gretes Skyld. Grosshahn fortæller ham, at Grete har set og
hørt, hvad der foregaar paa Gøglerpladsen, og da Hinkemann ængsteligt spørger, hvad Grete har
sagt dertil, paalyver Grosshahn hende, at hun har leet af Manden. Dette er for meget for
Hinkemann. Med stor Møje fatter han sig, men da Grosshahn i sin tiltagende Beruselse blivel mere
og mere højrøstet, og de andre bliver interesserede, hvilket faar Grosshahn til at begynde med en
Beretning om, hvad han har oplevet foran Gøglerteltet, da tilstaar Hinkemann selv hele
Sammenhængen i en Talestrøm, ligetil, som det er, men med Møje skjulende sin oprevne
Sindstilstand, idet han haaner disse samfundsreformerende Arbejdere, der kun kender de Ting, der
staar i Programmerne, men ikke kan anvise nogen Vej til Lykken for et Menneske, Skæbnen har
ramt saaledes, som han er blevet det. Han styrter ud og efterlader Kammeraterne dybt
beskæmmede. Det kommer til et Slutopgør med Hustruen, der først for at formilde ham indrømmer
at have leet ad ham, men da hun saa fortæller Sandheden, tror han hende ikke og viser hende bort,
hvorefter hun styrter sig ned i Gaarden og dræbes. Ved Hustruens Lig staar Hinkemann hjælpeløs
og ser hele Livets Meningsløshed for sig....
Foruden disse 4 Skuespil, der er Tollers Hovedværker, og som er opført paa tysk, engelsk, fransk,
russisk og jødisk og udgivet paa endnu flere Sprog, har Toller skrevet en Komedie "Der entfesselte
Wotan", en morsom Satire over den tyske Menigmands Lyst til at være med i
Krigs-Spekulationerne, samt et, der betegner et Sidespring fra Tollers egentlige literære Linie-man
hører det straks paa Titlen "Den forhaanede Elskers Hævn" eller "Mandslist og Kvindelist", et lille
Lystspil fra den
"galante" Tid. En kvik lille Bagatel, forfattet i et Par af de ledige Timer, som Toller ellers ikke har
mange af.
Ogsaa den nye herhjemme ret ukendte Form for Skuespil Talekor har Toller benyttet sig af - i to
smaa Korværker, hvori han mindes sine myrdede Brødre "Der Tag des Proletariats". I et
Indledningsdigt mindes han Kurt Eisner, der førte ham ind i Arbejderklassens Rækker, hvorefter
følger de to Kor, tilegnet Karl Liebknecht og Gustav Landauer, der begge ligesom Eisner faldt for
reaktionære Morderhænder.
Toller har skrevet 3 Digtsamlinger. Den første af disse er "Gedichte der Gefangenen", tilegnet den
tyske Revolutions navnløse Døde. Han indleder den med Ordene: "Kammerat, i hver en Stad og
hver en By, der møder dig et Fængsel". En særlig Opmærksomhed har dog Tollers Digtsamling
"Das Schwalbenbuch" vakt, takket være Fængselsledelsen i Niederschönenfeld. Bogen indledes af
Forfatteren med følgende Bemærkning: "Korrekturen til "Svalebogen" er kun blevet ufuldstændigt
gennemgaaet af Forfatteren. Den Niederschönenfeldske Fæstningsforvaltning har beslaglagt den
her trykte Affattelse, "da den indeholder en Række af Steder, hvis Udbredelse vilde medføre
Ulemper for Straffens Fuldbyrdelse"."
Man ved ikke, om man skal le eller græde herover. "I min Celle byggede to Svaler i Aaret 1922
deres Rede" - saaledes begynder Toller sin Bog, der i en Række smukke Digte tolker den
Fangnes Længsel mod Livet og den Frihed, der er de to sorgløse Smaafugle beskaaret, og med sin
digteriske Fantasi tilraaber Toller i et af Bogens Digte Dyreverdenen, de frie som de fangne, at
samle sig i et Forbund mod Menneskeheden. Det lykkedes Toller ved Venners Hjælp at faa smuglet
det samfundsfarlige Originalmanuskript ud af Fængslet og sendt til sin Forlægger, hvilket medførte
et Dekret fra Fængselsledelsen, i hvilket det blev forbudt Svalerne at bygge deres Reder i
Fængselscellerne! Hvorvidt Svalerne efterkom Forbudet, vides ikke - megen Modstand har Dyrene
vel ikke kunnet stillet op mod Vogterne - men at den Fængselsledelse ikke blev druknet i Latter
fra det samlede tyske Rige, forstaar man knapt.
Endelig har Toller samlet sine hidtil trykte og utrykte Digte i en Samling "Vormorgen" .
Toller har ogsaa været i Sovjet-Rusland, hvor hans Skuespil er blevet opført paa Statsscenerne i
Moskva og Leningrad. Han udtaler i sine kommende "Russiske Rejsebreve", at det er storslaaet,
hvad de har formaaet at udrette derovre. Overalt har han snart været ... I 5 Aar drømte han sig bag
Fængslets Mure ud i Verden, i hans Skuespil genoplevede han Ludditertiden i England, drømte sig
tilbage til Slagmarken og Lazarettet under den store Krig eller stod en Dag i en tysk Proletarbolig
hos sin Kammerat, den fattige Krøbling, og levede med i hans glædesløse Liv - men siden
Fængslets Dør aabnede sig for ham, har han naaet at være med til at indvie det nye jødiske
Universitet i Palæstina, at gæste Bolsjevikernes Rusland, at digte og drømme i en idyllisk Bjergegn
i Mussolinis Italien eller i det skønne Sanary sur Mer ved den sydfranske Middelhavskyst for nu
endelig at komme til København, hvor han for Resten engang har været som en 14 Aars Dreng med
Udlængsel ...
Hugo Haase sagde om Toller i Forsvarstalen, at naar mange nu betydende Personers Navne er
glemt, vil Toller leve videre i de Værker, han har skænket det tyske Folk ... skal vi hertil føje: ja,
Alverdens Folk - og endelig indrømme, at det Blad havde Ret, der skrev om ham, at hans Opgave
var at give Ild. Han har forstaaet denne sin Opgave.
A. D. Henriksen.
|