Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige BibliotekOm / About Hjælp / Help
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 06 - Juni
[6] s. 178-180
Steffen Schjött: Nationalisme
Facsimile
Tidsskriftprojeter
|
NATIONALISME
Vi bringer her et Indlæg fra en af de unge. Redaktionen vil altid være meget glad ved at modtage
Bidrag fra de unge Clartisters Lejr.
Endnu lever tilhængere af general Moltkes ord: "Krig er hellig og indstiftet af gud". De dirrer af
granatglæde og bliver tykke i mælet, naar de taler om fædrelandet. Endnu lever den lille herrens
mand, som i tilfælde af krig vilde bede gud hjælpe vore soldater med at dræbe og lemlæste saa
mange fjender som muligt. Læser vi ikke, som et udslag af den mest naive nationalisme, følgende
dumheder i et højreblad: "Kampen den anden april er blevet en rigdomskilde for vor nation. Derfor
skal den ogsaa mindes med ære ... Rystelsen aabnede i vort kulturliv for kilder, der senere blev
rige, dybe strømme, som vi nu slet ikke kunde undvære".
Denne nationalisme har de intellektuelle altfor ofte mødt med opgivende medlidenhed eller haanlig
overbærenhed. - Men der maa dog komme en tid, hvor det med al klarhed slaas fast, at
nationalismen som modsætning til internationalismen er umoralsk. For de eneste elementer, der
adskiller dem, er den nationale selvgodhed og nationalhad, som bedst kan karakteriseres ved at
sammenstille et par citater af Schopenhauer og en moderne filosof som Bertrand Russell. "Enhver
stakkels tosse," skriver Schopenhauer, "som ikke har noget i verden at være stolt af, griber til det
sidste middel: at være stolt af den nation, han tilfældigvis tilhører. Her tager han oprejsning og er nu
taknemlig beredt til med liv og sjæl at forsvare alle de fejl og taabeligheder, der er nationen egen."
Og Bertrand Russell: "Nationalismens væsen er: af hemmelig ondskab og misundelse, men i den
hellige fædrelandskærligheds navn at ofre sit eget folks sande vel blot for at kunne paaføre andre
nationer saa stor lidelse som muligt."
Undertrykkelsen af nationale mindretal har altid haft en modstander i Russell og han har altid
anerkendt de berettigede nationale følelser, kærligheden til den jord, man er vokset op paa, til dem,
man deler sprog og samfund med. og til det nationale i kunst og kultur. Men ingen, der tænker
socialt, vil nogensinde gaa med til at forvandle nationernes fredelige kulturkamp tll en væbnet
udryddelseskrig. Han vil ikke lade sig imponere af de fikst serverede patriotiske fraser, der gaar som
varmt brød i de naive, netop fordi de indeholder et mindstemaal af omtanke og virkelig viden.
"To folk hader ikke hinanden, det engelske arbejderparti hader ikke det tyske," skrev Arthur
Henderson, da de allieredes magt var paa det højeste. Det er ikke folkets vilje, der dikterer krigen.
En væsentlig aarsag er nationalhadet hos nogle faa magthavere og "akademiske sjæle", som i
mangel af et socialt aandsliv fylder sig med en følelse, der ovenikøbet giver dem lejlighed til at
misbruge ordet "hellig" og faar deres selvgodhed til at svulme.
Spørger man nu, hvordan det er muligt, at den konservative enfold, som betinger nationalismen, saa
upaavirket har trodset oplysningen i de senere aar, er det rigtige svar sikkert, at det skyldes myten
om, at krigen er en biologisk nødvendighed - den myte, som fik Nietzsche til at hævde, at man
skulde elske freden som middel til nye krige og den korte fred højere end den lange. Til Nietzsches
undskyldning maa det siges, at paa hans tid var myten om krigens nødvendighed tilsyneladende
videnskab, idet Huxley, Häckel og selv Darwin (i sit første hovedværk i al fald) paa grund af et altfor
ensidigt syn paa udviklingen mente, at krigen var et stadig tilbagevendende onde i kampen for
tilværelsen. Hvis det virkelig var en videnskabelig kendsgerning, vilde fredsvennen og
internationalisten være en fantast og en nar. Men i modsat tilfælde: hvilken forbrydelse og blodskyld
hviler da ikke paa militaristen!
Den moderne biologi og samfundsvidenskab har paa mange maader en anden retning end paa
Darwins tid. Krapotkin kunde ikke faa det gamle landsby-fællesskab i Rusland til at rime med den
brutale kamp som livets hovedlov og gik saa vidt, at han haabede paa, at al konkurrence engang
vilde blive erstattet af forbund og gensidig hjælp. Heri ligger vistnok en overdrivelse. Krigen kan
afskaffes, men ikke den naturlige kappestrid, hvoraf krigen er en lav og uøkonomisk form.
Har man videnskaben i ryggen, naar man anser krigen for et onde, som kan overvindes, maa det
være pligt for ethvert ideelt tænkende menneske at ofre en del af sit liv paa at bekæmpe aarsagerne
til ondet.
Ingen marxist er i tvivl om, at den vigtigste af alle aarsager til krig er kapitalismens fovaltning af
samfundets overskud, og at nationalhadet blot er et af de talrige uhyggelige udslag af dette forrykte
system. Men der er ingen grund til at bekæmpe den mindre hjerteligt af den grund!
Den umoralske nationalisme maa overvindes af den etiske internationalisme.
Og i stedet for i skolerne at pjatte børnene fulde med al det vaas om fædrelandets ædle bedrifter og
fjendens forbrydelser, vilde det være en opgave af uvurderlig samfundsbetydning at aabne de unges
øjne for sandheden. De maa lære, at krigen er en kæmpemæssig forbrydelse, et kulturfjendsk
barbari, som menneskene maa opdrages til at foragte, hade og undse sig for. De maa lære, at det
kun er en banal sandhed, naar selv en nationalist som Nyrop siger, at mordbrand, plyndring og
voldtægt bliver endu foragteligere, naar de udføres i uniform og paa kommando. Den selviskhed, der
maa vige for fælles velfærd, naar det gælder et hjem eller en nation, bør ikke florere og holdes hellig
i internationale forhold. Eller forvandles det, der er en forbrydelse i det smaa, til en heltedaad og en
gudstjeneste, blot det drives i kæmpemæssig stil?
Vi protesterer imod, at en reaktionær skole opdrager børnene til "veldisciplinerede og stupide
soldater, der lader sig bruge til hvad som helst." (Ranulf). Men det er ikke nok at brændemærke
nationalismens forbryderiske stupiditet, avisernes og skolernes nationalskryderi og den sygelige
begejstring for vore vundne, eller som regel tabte, slag. Vi maa gøre et arbejde for at lære
ungdommen, at kun ved en gennemført socialisering af samfundet, kun ved at knuse den
kapitalistiske stat kommer vi krigens onde til livs. Ogsaa de konservative har jo deres
internationalisme, nemlig imperialismen, den virkelige internationalismes vrængbillede, hvis videre
vækst sikkert vilde være ensbetydende med en ny verdenskrig af et saadant omfang, at hele den
menneskelige kultur gik under. Kun udbredelsen af socialistisk tankegang og følemaade kan
forhindre en saadan katastrofe. Det er mod hele menneskeslægtens undergang, nationalisnien i sin
blindhed føre de vildledte folk.
Steffen Schjött.
|