Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige BibliotekOm / About Hjælp / Help
Clarté (1926-27)
1927
Nr. 02 - Februar
[7] s. 38-40
Otto Gelsted: Fra Machiavelli til Lenin
Facsimile
Tidsskriftprojeter
|
FRA MACHIAVELLI TIL LENIN
Karl Vorländer: Von Machiavelli bis Lenin. Neuzeitliche Staats- und Gesellschaftstheorien. 287
Sider. 9 Kr. 50. Quella Meyer in Leipzig.
I sidste Fjerdedel af forrige Aarhundrede begyndte Socialismen at vinde Indpas i tyke
Universitetskrese. Allerede F. A. Lange gav i sin "Arbeiterfrage" og i sit beundringsværdige
Hovedværk "Geschichte des Materialismus" Udtryk for sin Overbevisning om Socialismens moralske Ret.
Indenfor den saakaldte Marburgerskole fortsattes Forbindelsen mellem Socialismen og
Filosofien. Hermann Cohn søgte i sin "Indledning med kritisk Tillæg" til Langes "Materialismens
Historie" at paavise, at der er en nøje Overensstemmelse mellem Samfundsteori og den af Kant
fremsatte idealistiske Morallære. Hertil sluttede sig en Række Tænkere som Paul Natorp,
Marburgerskolens nuværende Fører, Franz Staudinger og Karl Vorländer. Standinger stiller sig den
Opgave at forsone Marxismen med Kants Erkendelseskritik og Etik (se f. Eks. "Kulturgrundlagen
der Politik" 1914), og samme Formaal forfølger Vorländer ("Kant und der Sozialismus" 1900 og
talrige andre Skrifter). Nævnes kan ogsaa Ludwig Woltmann, der forfægtede en Forbindelse af
Kant, Darwin og Marx, idet han vilde supplere Darwins og Marx' biologiske og sociale
Udviklingslære med Kants kritiske Metode.
Det nye Værk "Fra Machiavelli til Lenin", som Vorländer har udsendt, viser den gamle Tænker i
hans fulde Kraft. Man kan paa hans Fremstilling anvende de Ord, Machiavelli skrev i Tilegnelsen til
"Il principe": "Dette Værk har jeg ikke stadset op med smukke Fraser og prunkende Ord eller
med andre udvendige stilistiske Lokkemidler, som saa mange Forfattere. Jeg ønskede, at Sagen
skulde ære sig selv, og at kun Stoffets Mangfoldighed og Emnets Alvor skulde udmærke Bogen."
Et særligt Held for Karl Vorländer er det, at han har kunnet aabne sin Fremstilling af Nutidens
Stats- og Samfundsteorier med en Gennemgang af Niccolo Machiavelli og Thomas More. Baade i
Liv og Lære staar disse to Samtidige som saa udprægede og betydningsfulde Modsætninger, at
Forfatteren ikke kunde ønske sig en bedre Portal til sin Bog end Gennemgangen af deres Værker.
Machiavellis verdenshistoriske Berømmelse hviler paa, at han med enestaaende Frimodighed har
udformet den Statsraison, at Staten er Magt, og Magt er Ret. I sit Livs private Politik havde han det
Uheld Gang paa Gang at slutte sig til Magthavere, der blev styrtet, netop som han kunde gøre sig
Haab om at høste Lønnen for sine Tjenester. Thomas More derimod, der i sin "Utopia" fremsætter
en sønderlemmende Kritik af de sociale Misbrug i Datidens England og i sine Reformforslag viser
sig som Nutidens første principielle Socialist, døde paa Skafottet, idet han som Indehaver af
Landets højeste Embede - han var Englands Lordkansler - nægtede mod sin Overbevisning at
anerkende Kong Henrik VIII som den engelske Kirkes Overhoved.
Det ligger udenfor nærværende Artikels Rammer at tage Stilling til den Mængde sociale Teorier,
Vorländer gennemgaar. For en stor Del - det gælder selv Kant - viser de en forvirret Blanding af
konservative, liberale og socialistiske Tendenser. Jeg skal nøjes med at fæste mig ved et enkelt
Punkt, Vorländers Behandling af den materialistiske Historieskrivning.
Vorländer fremdrager en Udtalelse af Engels fra Bogen om "Ludwig Feuerbach" flere Aar efter
Marx's Død, hvori Engels gør opmærksom paa Udviklingslærens og Darwinismens Indflydelse paa
Marx (ogsaa Marx' Breve viser Paavirkningen fra Darwin). Under Indtrykket af Udviklingstankens Sejr
indenfor Naturvidenskaben gik Marx i Gang med at anvende den paa det menneskelige Samfund.
Ganske vist var der den Forskel, at Menneskene i Modsætning til Dyrene selv skaber deres
Historie. Som Marx udtrykker det 1845 i sine "Thesen über Feuerbach":
"Den materialistiske Lære, at Menneskene er Produkter af Omgivelserne og Opdragelsen ...
overser, at Omgivelserne netop ændres af Menneskene, og at Opdrageren skal opdrages." Og
videre: "Filosofferne her nøjedes med at fortolke Verden paa forskellig Vis. Men det gælder at
forandre den."
Meget oplysende er ogsaa de af Vorländer anførte Breve fra Engels' sidste Aar. Saaledes skriver
han 21. September 1890, "at de yngre undertiden lægger mere Vægt paa den økonomiske
Side, end der tilkommer den," og at han og Marx til Dels selv er Skyld deri: "Vi skulde overfor
Modstanderne understrege det af dern fornægtede Hovedprincip, og saa var der ikke altid Sted, Tid
og Lejlighed til at lade Vekselvirkningens andre Momenter komme til deres Ret." Han forklarer, at
"mere har hverken Marx eller jeg nogensinde hævdet," end at den økonomiske Situation er i sidste
Instans bestemmende for den socialhistoriske Udvikling. Den, der hævder, at den økonomiske
Situation er det eneste bestemmende, forvandler Teorien til en "intetsigende, abstrakt, urimelig
Frase." Og videre: "Politiske, juristiske, filosofiske Teorier, religiøse Anskuelser og deres Udvikling
til Dogmesystemer udøver ogsaa deres Indflydelse paa de politiske Kampe og bestemmer i mange
Tilfælde deres Form. Der finder en Vekselvirkning Sted mellem alle disse Momenter."
Man maa tænke paa Marx' Svar til en særlig ivrig Marxist: Moi, je ne suis pas Marxiste. Iøvrigt er
det værd at huske paa, at Marxismen, for saa vidt den er ensbetydende med Marx og Engels, har
gennemløbet en mere end 50-aarig Udvikling: fra 1844 til Engels' Død 1895. De forskellige
Fortolkninger af Marx-Engels finder allerede heri en naturlig Forklaring. Heller ikke bør det glemmes,
at Marx aldrig har betragtet sin materialistiske - eller bedre: økonomiske - Historieopfattelse som
et ufejlbart Dogme, men som en Arbejderhypotese, en "Ledetraad" for hans "Studier".
Om Lenin fatter Vorländer sig i Korthed - Lenin var jo, ogsaa efter eget Sigende, ikke nyskabende
Teoretiker, men marxistisk Fortolker og Agitator. I den tyske Udgave af hans "Ausgewählte Werke"
(Verlag für Literatur und Politik), der er paa 800 Sider, findes kun aktuelt-politiske, ingen rent
teoretiske Artikler. - Dog forekommer det mig, at en Bog som "Stat og Revolution" ogsaa fra et
teoretisk Synspunkt fortjener en grundigere Gennemgang, end der bliver den til Del hos Vorländer.
Ganske vist støtter Lenin sig fra Person til Person til Marx-Engels. Men han fremdrager adskillige
Sider af Marxismen, der ikke ofte berøres, og navnlig tegner han et Fremtidsperspektiv, der har
baade aktuel og teoretisk Interesse, og som maaske for mange vil rumme overraskende Momenter.
|