Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige BibliotekOm / About Hjælp / Help
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 09 - September
[7] s. 265-267
Svend Hegelund Lange og Hans Kirk: Den nykirkelige Bevægelse
Facsimile
Tidsskriftprojeter
|
DEN NYKIRKELIGE BEVÆGELSE
David Strauss' Værk "Die Christliche Glaubenslehre" (1840-41) angav en ny Linie for den
theologiske Forskning ved at anvende den historiske Videnskabs Principper paa de kristelige
Dogmers Udvikling. Bibelkritikken var grundlagt og gik sine egne Veje for senere at mødes i
epokegørende Resultater med den historiske Granskning. Naturvidenskaben havde gjort et
virkningsfuldt Forarbejde, og Sten paa Sten er blevet nedrevet af den dogmatiske Lærebygning.
Hvad der endnu staar tilbage, er mosgroet og faldefærdigt. Udbedringer forsøges jævnligt, men den
Mørtel, der anvendes, er gammel og binder daarligt.
I Overensstemmelse med sin Stræben efter almindelig intellektuel Frihed maa Socialismen stille
sig yderst skeptisk overfor en Religion, der virker hæmmende paa Oplysningen, og den er i Reglen
tvunget til at indtage den samme Holdning overfor denne Religions Forkyndere .- Den med
hedenske Elementer stærkt isprængte Dogmekristendom, der doceres i de allerfleste af Landets
Kirker, er en af Videnskab og Fornuft nedbrudt Lære, som kun meget daarligt forliges med Tanken.
Socialismens Stilling overfor den statsunderstøttede Kirke er desuden bestemt ved dens Front mod
det kapitalistiske Samfund, der i Kirken ejer en ivrig Forbundsfælle, altsaa ved et rent politisk
Forhold. Kirken er Frihedens gamle og før i Tiden mægtige Fjende, den Dag i Dag en vigtig Faktor
for det kapitalistiske System i dets Bestræbelser for at holde Masserne nede. Imidlertid har Kirkens
Lære om Retfærdighed i et andet Liv ikke længere let ved at vinde Popularitet i de Befolkningslag,
der bestandig maa skifte smaa Kaar med Arbejdsløshed og Sult. Det
samme gælder den kristelige Presse og de mange Præster, der paa en ejendommelig Maade
forener Kærligheds- og Forsoningslæren med militaristiske Tilbøjeligheder. Det ligger maaske i
Blodet fra de Tider, da Kætterbaalene brændte lystigt, og Lande hærgedes til Daaben med Sværd
og Spyd.- Nok er det, at en meget stor Del af Gejstligheden røber en Uvilje mod Socialismen og
nmvd deres Bestræbelser, som "arbejder og er besværede". Andre vil maaske sige med
Nietzsche: Den, som har Teologblod i Kroppen, indtager fra første Færd en skæv Stilling til alle
Ting.
Dogmekristendommen er opfyldt af Ulogiskheder, men Ulogiskheder er til syvende og sidst
Uredeligheder.
Kirken trænger til en Reformation, om den ikke skal dø af Mangel paa Sundhed og Sandhed.
Saaledes skrev Professor Kromann kort før sin Død om Religionen med de 3 Guder, der dog kun er
1, og om den Kirke, der forkynder denne Lære.
Den nykirkelige Bevægelse - særlig Ditlef Nielsen og Kr. Schelderup - søger at udskille Jesu
Lære af Hedningekristendommen. Den ønsker at samle Kristenheden om det centrale: Jesus eller
Næstekærligheden, og den vil ved sit Syn paa Jesus som Mennesket, der skabte en Livsfilosofi,
mere værdig til Efterfølgelse end andre Religionsstifteres, og ved samtidig at anerkende disses
Værdi og Betydning utvivlsomt give den moderne Kultur og det moderne Tankearbejde større
Mulighed for at kunne forenes med den religiøse Trang.
En Bevægelse, der gør op med den "kommercielle Kristenhed" og den uetiske og udlevede
Dogmekristendom, en Bevægelse, der tillige stræber efter at give en stor etisk Tanke i alt Fald
nogen Realitet, fortjener Støtte i en Tid, hvor man oftere end nogensinde før lærer at smile ad
Udtryk som "kristen Kærlighed", "de helliges Samfund" o s. v., og den kan af flere Grunde mødes
med Sympati af Socialismen. For det første kan denne kun se med Velvilje paa, at den nykirkelige
Bevægelse gaar agressivt til Værks overfor Dogmekristendommen. For det andet vil Bevægelsen
sikkert medvirke til at vække yderligere Stemning for Kirkens Adskillelse fra Staten. Endelig
tilstræber den paa videnskabelig fast Grund et Ideal, der fuldtud kan forenes med socialistisk
Tankegang.
Svend Hegelund Lange
Sven Hegelund Lange har naturligvis Ret i, at Socialismens Stilling til Statskirken maa være
fjendtlig, fordi Kirken er et saa vigtigt Støttepunkt for det bestaaende Samfund, eller - for at bruge
Anatole Frances Ord - de fattiges Forsagelse er Samfundsordenens Hovedhjørnesten.
Men jeg tror, Hegelund Lange undervurderer Religionens Styrke, og jeg synes ikke, at den "med
hedenske Elementer stærkt isprængte Dogmekristendom" er blevet videre nedbrudt af Videnskab
og Fornuft. At Kristendommen har ført en Mængde religiøse Forestillinger med sig fra andre
Religioner, vilde kun undre En, hvis man troede, at en Religion opstaar ved et Mirakel. Og
Videnskaben, som arbejder begrebsmæssigt og logisk med Tingene, kan aldrig staa i noget
egentlig Modsætningsforhold til Religionen, som bygger paa rent følelsesmæssige Forestillinger.
Man maa regne med Religionens overordentlige Tilpasningsevne. Den har let ved at ændre sit
Verdensbillede efter Videnskabens Resultater, og den har gjort det Gang paa Gang.
Kristendommen er kommet levende over det copernicanske System og Darvinismen. Paa samme
Maade kan en Religion ændre sin Moralopfattelse og gør det til Stadighed. I et forstandigt ordnet
Samfund vil man maaske endog kunne se paa Religionen med en vis Velvilje, den er jo dog, naar alt
kommer til alt, en psykologisk Udvej.
I Øjeblikket er det farligt at undervurdere Kristendommens Styrke. Det kan blive skæbnesvangert for
Socialismen i Danmark, at Indremissionen har faaet Tag i store Befolkningskredse, som burde være
vundet for Marxismen. Et bredt Landproletariats Krav om Ret og Rimelighed i Verden er nu ført over
i det mystiske. Vi maa med alle Vaaben bekæmpe denne Pervertering af Proletarfølelsen, og hvis
den saakaldte nykirkelige Bevægelse virkelig var et Vaaben, maatte vi naturligvis ikke lade det
ligge.
Men jeg tror ikke, man skal lægge for stor Vægt paa den Bevægelse. Ditlef Nielsens og
Schelderups Arbejde er præget af en tør og smaaborgerlig Livsanskuelse, og Grundlaget er en
ganske ensidig historisk Betragtning. Den nykirkelige Bevægelse vil næppe sætte sig Spor andre
Steder end i Politikens Kronik, og Ditlef Nielsens religiøse Nachtisch bliver ikke den nye
Katekismus.
I Hovedsagen har dog Hegelund-Lange Ret: vi maa beskæftige os med Religionen, men paa en
Maade, der paa en Gang er bred og indgaaende. Vi maa hensynsløst skære igennem den
smaaborgerlige Betragtning af det religiøse som et særligt aandigt Problem, men paa den anden
Side maa vi ikke anse Religionen alene for et kluntet Suggestionsforsøg. Her har allerede den
moderne Sociologi gjort et storartet Arbejde, og man vil ogsaa kunne benytte den moderne
Psykoanalyse. Før vi er ganske klar over, hvilke Kræfter der rører sig i det religiøse Sjæleliv, kan
man ikke med Virkning modarbejde Religionen.
Hans Kirk.
|