Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige BibliotekOm / About Hjælp / Help
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 03 - Marts
[09] s. 91-93
Bøger
Facsimile
Tidsskriftprojeter
|
BØGER
SIG. NÆSGAARD: Fremtidens Skoler. Udgivet af Studentersamfundets Oplysningsforening. Pios
Forlag. Kr. 1,75.
Under den noget pretentiøse Titel "Fremtidens Skoler" har Dr. Næsgaard udsendt en Redegørelse
for de nye Skoleformer, der er ved at bane sig Vej forskellige Steder ude i Verden. Trods den i Titlen
udtalte positive Hensigt - at give en Skildring af de nye Skoler - har Bogen faaet en stærkt
fremtrædende negativ Side, nemlig en bidende Kritik af den gamle Skole. Næsgaard har et skarpt
Øje for den herskende Skoles mange Brist. De væsentligste forekommer ham at være dens rent
udvendige Tvang, der fejlagtigt benævnes Disciplin, dens afvisende Holdning overfor Barnets
naturlige Virketrang, dens Krav om Stillesidden i timevis i et dødkedeligt Lokale og endelig dens
Metode, der dræber al original Begavelse, idet den gaar ud paa, at Børnene slavisk maa eftergøre,
hvad Læreren som Forgører viser dem.
Denne radikale Kritik af den herskende Skole i Forbindelse med, at den Bevægelse, Næsgaard
repræsenterer, har det ildelydende Prædikat: "international", har tirret en Seminarielærer i den
Grad, at han udslynger sit allerværste Skældsord mod den, nemlig: Skolebolsjevisme! Lad os dog
straks tilføje, at Betegnelsen ikke er helt træffende; Mandens Uvidenhed saavel med Hensyn til den
nye Skolebevægelse som Bolsjevismen maa tjene som en Slags daarlig Undskyldning for, at han ikke træffer bedre.
Grunden til, at Navnet ikke kan kaldes rammende, er den, at Næsgaard dømmer Skolen ud fra et
rent pædagogisk Synspunkt. Af lige saa stor Interesse vilde det være at se en Bedømmelse ud fra
et socialtkulturelt Synspunkt. Skolen er sociologisk set et Barn af Samfundet og dermed arvelig
belastet. Traditionsdyrkelse, Krav om Lydighed - uanset om Børnene kan indse det berettigede i
Kravet eller ej -, daarlig intellektuel Økonomi og stejl Vedhængen ved gamle Fordomme er
fremtrædende Træk i den existerende Skoles Fysiognomi. Man behøver jo ikke at være clairvoyant
for at kunne se de tilsvarende Træk i Samfundets Ansigt; tværtimod, Familieligheden er
umiskendelig.
Dr. Næsgaard skriver om Fremtidens Skoler og giver et Rids af den Skolepraksis, som han anser
for den mest forsvarlige set fra et psykologisk Standpunkt. Fra et socialt - eller det lyder maaske
mere sagligt at sige sociologisk - Standpunkt vil man ikke længere tale om Fremtidens Skoler,
men om Fremtidens Skole og derved tænke paa Opdragelsesvæsenets Organisation, den faste
Ramme om Skolernes mangfoldige og brogede Liv.
Det kan maaske have sin Vanskelighed at holde de nævnte Synspunkter ude fra hinanden, men det
er ogsaa uvæsentligt. Hovedsagen er, at man ikke nøjes med at se paa Skolen, baade Nutidens og
Fremtidens, fra alle mulige Sider, men at man gør en positiv Indsats. I de af Næsgaard skildrede
Skoler er der gjort en Indsats; det er en af Grundene til, at de reaktionære Pædagogers haanlige
Holdning overfor dem synes saa flov.
Fra et alt andet end reaktionært Hold er der imidlertid rejst en Indvending, som man ikke kan se
bort fra, nemlig den, at man i de nye Skoler ikke arbejder hen mod et Maal. Man kan ikke opdrage
ud i al Almindelighed. Men det er det, man er i Færd med i de nye Skoler, og heller ikke hos
Næsgaard findes nogen Antydning af et Maal ud over det, der er nedlagt i Barnets Natur. Paa dette
Punkt trænger de nye Skoler altsaa til et Supplement, og det maa være en Opgave for "Clarté"'s
kulturelle Arbejdsgruppe at give dette.
K. Grue Sørensen.
OTTO BAUER: Vejen til Socialismen ("Fremad"s Forlag).
Otto Bauers her foreliggende Skrift er egentlig kun en Samling Avisartikler, som han skrev i en
meget travl Periode, nemlig mens han ledede Udenrigsministeriet i den unge tysk-østrigske
Republik. Skriftet er efterhaanden bleven oversat til de fleste europæiske Sprog, og det er
udmærket, at Socialdemokratiets Forlag nu ogsaa har udsendt en dansk Udgave. Det maa ønskes,
at Forlaget stadig vil udvide sin udgivende Virksomhed, som hidtil har været alt for ringe.
Bauer viser, hvorledes den politiske Revolution kun er den halve Revolution. Den vigtigste Halvdel,
den økonomiske, maa følge efter. Men den kan ikke, som den politiske, være "en Dags Værk".
"Gennem planmæssigt organiserende Arbejde maa vi maal bevidst tage Skridt for Skridt og lidt
efter lidt bygge det socialistiske Samfund op." Som Marx har sagt, kan den politiske Revolution
kun "udløse", ikke opbygge det ny Samfunds Elementer. Bauer skildrer derefter
Fremgangsmaaden til at socialisere de forskellige produktive Foretagender. Han mener, at de
enkelte Ejere maa have Erstatning - men denne skal udredes af den samlede Kapitalistklasse.
Industriforetagendernes Bestyrelse vælges nu af Aktionærerne. For Fremtiden bør den vælges af
Arbejderne, Forbrugerne og Staten. Forøvrigt maa Socialiseringsformen tilpasses efter de enkelte
Industriers Art. Socialiseringen skal naturligvis efterhaanden omfatte alle Omraader, Jordbruget,
Boligen osv. Prikken over I'et bliver Bankernes Socialisering, der er "det afgørende Skridt til
Overvindelse af Kapitalismens Anarki". Socialiseringens Forudsætninger er Fred og Arbejde.
Østrigs eget Eksempel viser, at de tilsyneladende udmærkede Forudsætninger, som den
revolutionære Situation i 1918 havde skabt, og som Arbejderne ogsaa søgte at udnytte, ikke førte til
synderligt blivende Resultater. Erfaringerne fra den Tid og det nedlagte Forabejde er dog særdeles
værdifulde.
Alt i alt en klar og nyttig lille Bog, som vi maa anbefale vore Læsere at stifte Bekendtskab med.
|