Katrine Marie Guldager har udgivet digte, prosadigte og en roman
af Jakob Brønnum
Eksemplerne er mange: Kirsten Thorup, Ebbe Kløvedal Reich, Vita
Andersen, Charlotte Strandgaard. Alle begyndte de med et par digtsamlinger,
før de gik videre til den prosa, som nu er deres metier.
Katrine Marie Guldager har udgivet tre bøger: Digtsamlingerne
Dagene skifter hænder, 1994 og Styrt,
1995 og den lille roman Blank, 1996. Allerede i den
første digtsamling er enkelte af digtene prosadigte, i den anden er de
alle prosastykker i formen.
Karakteristisk for Katrine Marie Guldagers digte er, at de er meget tingslige.
Det er ikke, som hos andre af de unge forfattere, de abstrakte syn af
eksistensen, fuld af metaforer, der driver digtene, det er morgenbrød,
korn, en hat på standen:
"På stranden ligger en hat slynget hen
og her er ikke et menneske at se.
Kun fugle, flokke af røbe næb
skrig.
Vandmænd i strandkanten
ruller langsomt frem og tilbage"
(Fra digtet Skyer som gaze)
Måske er denne Mosaik udtryk for Guldagers syn på
den funktion tingene giver virkeligheden i digtene - netop at de er
virkeligheden og derved gør digtet beboeligt:
"Jeg er træt
og af dagens sidste time
ønsker jeg mig et digt
spundet i tusind tråde,
beboeligt og porøst.
Jeg ønsker mig digte
som en ufuldstændig glasmosaik
der lyser af de blå nuancer over de russiske stepper;
detaljens finesse som et svar og ikke.
Jeg ønsker mig en fæstning
hvor åbningerne blafrer af uro
og skyggerne slår revner
et sted mellem ugjort og halvfærdigt
..."
Også den dramatiske titel Styrt, der som titeldigt
på en bog i 90'erne implicerer andet og mere end et fysisk styrt, tager
imidlertid udgangspunkt i noget helt konkret og tingsligt: At falde på
sin cykel. Men dette bliver, som hatten på stranden var billedet på
fravær, billedet af tabet af virkelighed, at overvældes af noget,
der er hårdt og utilnærmeligt og større end én
selv:
"Selvfølgelig sker det at cyklen punkterer, at man må låne
sig frem, at man kommer op på én, der er for høj: Man kan
ikke nå pedalerne og der er biler og vigepligt og kryds: Der er asfalt og
ukendte reflekser i hænderne, ulykker der hænger i luften, som
sekunder nogen har malet over med helt, helt stille: Der er en skraben og
asfalt, asfalt cyklen smælder imod, asfalt man pløjer ned igennem,
små sten, man gemmer under huden, og glas, og det er ikke til at komme
udenom, eller ned igennem: Det er bare asfalt oven på asfalt, der er en
by oven på asfalten, og ikke noget nedenunder, andet end jord ..."
I en lille artikel i tidskriftet Kritik nr 121, skriver lektor Steffen Hejlskov
Larsen kritisk om den ny litteratur:
"Mange unge forfattere fra 90ergenerationen deler tydeligvis en oplevelse af
den moderne tilværelse som usammenhængende, fuld af
meningsløse handlinger og afsind ...
Sammenstillingen af de forskellige tekstdele skaber hos læseren en
oplevelse af uforståelighed, fremmedhed. tilfældighed og
umenneskelighed. Og det er givetvis meningen. Sådan er verden,
ifølge vore unge forfattere.
Inklusive Katrine Marie Guldager. Med sin sidste bog er hun også draget
ind i trenden. Hendes to første bøger var klart nok
digtsamlinger, men Blank fra 1996 kalder hun en roman, selvom
den mest af alt er en række monologer. Godt nok er der konturer af et
landligt miljø at spore, med går og mand - den manisk talende
må være landbokone. Men der er intet episk forløb af
betydning. På de 60 sider sker der ikke meget andet, end at konen bliver
gravid, sådan i forbifarten, og at der dukker yderligere en person op,
der mystisk nok hedder Liv M. Pedersen ...
Kun det syge er tilstede i denne psykotiske verden, næsten alle
sætninger har jeg som subjekt. Og alle de øvrige personer fungerer
kun som skygger i den talendes bevidsthed ...
Monologerne i Blank synes at kunne blive ved i det
uendelige, ethvert forhold i livet kan ædes op af denne kværnende
bevidsthedsmaskine. Og bliver det i bogen."
Pointen for Steffen Hejlskov Larsen er, at Guldager og andre af de nye
prosaforfattere, Solvej Balle og Christina Hesselholt, fordi de ingen
bærende helhed (i tilværelsen) kan finde, "slår den alvidende
fortæller ihjel og lader personerne, litteraturen og sproget tale for sig
selv. Monologen, episoden, citatet bliver derfor en vogue. HYBRID er navnet
netop nu.":
"Jeg gør det, jeg præsenterer mig selv, jeg hedder Helene, Helene
Brostrøm, og jeg bor her på Klintegården sammen med Peter,
Peter O. Friis, min mand, min familie, jeg er i familie med Peter, gården
og slægt, jeg er i familie med at stå op om morgenen og gå i
seng, gå i seng, når solen går ned, blødende: og jeg
kan ikke vælge, jeg kan ikke blive fri, hverken på hovedet eller
med en hæl i gulvet, jeg kan ikke blive fri med en sværm af skridt
den anden vej: jeg kan overhovedet ikke komme den anden vej."
Sådan indledes romanen. Der er tydelige spor tilbage til Guldagers andre
tekster: Udtrykket har den samme, kredsende intensitet, og tingene danner
afsæt for tankerne, der følger efter - det ville nok være
forkert at kalde tankerne reflektioner, for der reflekteres egentlig ikke,
jeget er snarere underlagt sine egne indre billeder. Senere i bogen er det
påny tingene, der danner forbindelse til virkeligheden. Tingene har en
forbindelse til naturen, som jeget så kan overtage:
"Ved markskellet har vi en vindmølle, vi kalder den Herbert, og jeg
føler virkelig, at jeg er i familie med den, beslægtet: indimellem
trænger jeg til den, til at blive pisket gennem vindmøllen, og det
skal gå hurtigt, satans hurtigt, så tulipaner og knogler og alt
muligt andet bliver kvast, kvast som pindebrænde og gammen begravelse:
jeg tror ikke jeg kommer mig over det, jeg tror ikke jeg kommer mig over
dét, eller noget andet, og det skal jeg heller ikke ..."
Men der er tydeligvis langt ind til en tilværelse, der rummer en
meningsfulde handlinger og som er uden afsind. Men der er en drift, som ikke
må overses i denne sammenhæng, og det er den, der angår selve
formen, der skrives i. Blank er tydeligvis stadig essentielt
lyrik, selvom romanen eller monologen er tekstens ramme. Men Katrine Marie
Guldagers forfatterskab har udviklet sig fra de brudstykker uden
sammenhæng, som digte i en digtsamling på sin vis er over
prosastykker til forsøget på en længere, overordnet helhed.
Det er en søgen efter noget i verden, og om teksterne kan man
sige, hvad Steffen Hejlskov Larsen bl.a. siger om de mange gentagelser i
Katrine Marie Guldagers udtryksform: De virker som om de kom til verden under
stort indre pres.