Hans Præst Sørensen skrev tre desperate digtsamlinger
af Jakob Brønnum
Hundehode Digte (1988), Verdensbogen (1990)
og Grådighedens poesi (1992), tre digtsamlinger, var
hvad Hans Præst Sørensen nåede at udgive,
inden han døde som 42 årig i 1992. Dele af pressen havde opdaget
ham, det store publikum ikke. De tre desperate bøger vidner om et
usædvanligt, omend også her og der råt talent.
Digtenes metaforiske kraft og billedernes surrealistiske voldsomhed kalder
på sammenligninger med Frederico Garcia Lorcas New Yorker-digte, og det
korte, hektiske forfatterskab som helhed, med Georg Trakls brændende
poesi.
Hans Præst Sørensen skriver om en egentlig ikke umulig, men
alligevel afmægtig kærlighed.
"Følelser er horn
som når helt ud i håret:
Hun løber ned ad trapperne
med mælk
og tyngdekraften
i brysterne, flyvende sommer
i vinden
og på kroppen
begge hører de rummet trække deres vejr
begge ser de solen slibe i limbo (...)
De lange skygger trækker pigens blonder
(og) drengens pest ud
som nypløjet jord, et barn er født
med klove"
(Fra afsnittet Polyfoto, Hundehodedigte)
Eller som det afmægtige håb i digtet fra afsnittet Jeg kan
lade det komme an i Verdensbogen:
"Okay Okay, Så vis mig smerte
Påfør mig kærlighed
Kridt min maske op, Varm mig
Men før du går:
Giv mig et håb
Om en verden på vinger
Eller læg mig som bly
Over en by, Jeg kender
Før jeg arbejder mig ud
Af mit menneske
Må jeg leve som et smil
På et ukendt ansigt"
Eller i den korte strofe i citationstegn, der afslutter forfatterskabet:
"Kære Judith, tak for roserne
og nøglen til dit
barskab"
I digtene kommer den menneskelige sårbarhed konstant til udtryk, på
en måde, der vidner om, at digtenes jeg måske i virkeligheden ikke
ønsker, men under alle omstændigheder ikke formår, at mildne
dens smertelige konsekvenser:
"Omkranset af bjerge, beskyttet mod fjender
Skal vi lære sindet at kende
Indianere mellem stjerner
Vis mig oktober og kvinderne
De vil række mig æblet, Frugten
af min lediggang
Ikke en stilk vil jeg give fra mig
Tro mig ikke da jeg sagde:
Jeg gik usåret gennem menneskeland"
(fra Verdensbogen, afsnittet Tordenfisk nr. 5)
I smerten ligger også mødet med tilværelsens usleste
skjulesteder:
"Lyset drypper
fabrikker, børn,
hviner byen op. De offentlige toiletter
bærer en drøm om at leve
og dø, i valmuens
hvide og røde
bolsje-
mund"
Ind i mellem rejser jeget sig, og der råbes, i det mindste så
længe han har kræfter til at stå og gjalde. Bagefter
forbeholder den råbende sig retten til at falde ind i sig selv.
"Så lad mig for helvede være Hemingway
Wayne og picasso, en gammel mand
og et hav
en idiot og en hingst
og en brunstig ged i en
og jeg vil skænke denne verden børn
som igen skal sprede min sæd på jorden
til de nye profeters tilfredshed
til de nye profeters opfyldelse
til vi hænger dem
nu da korsfæstelse er gået af dagens sten
lad mig være dovendyret
der har retten til dovenskab
jeg kan knapt bære min øjne
for hendes åsyn
den blå
og det brune glas
jeg kan knabt holde på mit vand
følge hendes duftspor
eller fælde en tåre"
(Hundehode suite - puddel, fra Hundehodedigte)
Det er en slags omvendt Jantelov: Tro I bare, jeg er noget, hvis I ikke kan
holde mig ud på anden måde.