|
De to danske fotografer Signe Guttormsen og Per Bak Jensen, som begge
er repræsenteret i Det Nationale Fotomuseums samling, kredser om stilheden
og fraværet. Det paradoksale ved disse begreber er at de kun kan opleves
i kraft af en betragter og så længe perceptionsevnen er aktiv, vil der
altid være noget at se. Hvor der i mødet med Signe Guttormsens serie "Hotel
Rooms" opstår en narrativ forventning hos beskueren, er man overfor Per
Bak Jensens fotografier afventende - sker der ingenting? Jeg vil i det
følgende undersøge det spændingsfelt der ligger i de to fotografers måde
at arbejde med tomrummet på.
Signe Guttormsen: Hotel Rooms
Der er store amerikanske og europæiske hotelkæder, hvis varemærke det
er at tilbyde præsis samme standard, hvor end i verden den rejsende befinder
sig. Ligesom lufthavnens transitrum, er disse hoteller placeret som et
ingenmandsland mellem hjemme og ude. Det er ikke-steder, der som en mellemposition
ikke tillægges større æstetisk opmærksomhed, men opfylder en praktisk
funktion, under rejsens temporære fravær fra hjemmet. I kraft af en sådan
standardisering, bliver opholdet på hotellet overalt og ingen steder på
samme tid og hotelrummet kommer til at symbolisere
selve fraværet og ikke det fremmedes nærvær udenfor vinduet.
Signe Guttormsen (f. 1964):
Fra serien: Hotel, 1989
sølv-gelatine barytpapir, 272 x 360 mm
acc. nr. 1991-494/2
Den franske fotograf Sophie Calle lod sig først i 1980´erne ansætte på
et hotel i Venedig, hvilket gav hende mulighed for at undersøge og fotografere
hotelværelset, med de menneskelige spor der blev efterladt og derudfra
søge at konstruere brudstykker af et livsforløb. I serien "Hotel Rooms"
fra 1988 arbejder Signe Guttormsen også med hotellet som tematisk ramme,
men i modsætning til Sophie Calle er der i hendes fotografier af hotelværelser,
ingen menneskelige spor at følge, interiørets standardiserede fremtoning
understreger i stedet fraværet af menneskelig atmosfære. I en nærmere
analyse af fotografierne, fremstår kvindens tilstedeværelse kun som et
anonymt pacificeret standardobjekt, i det vakuum hotellet skaber i sit
indre. Den følelse af tomhed, som selv ikke tilstedeværelsen af den unge,
uniformerede kvinde formår at fylde, er så intens fordi den sættes i forhold
til en fyldt omverden. For at erkende et fravær må andre dele af verden
opfattes som fyldte, ligesom ensomhed sættes i forhold til noget der har
eksisteret. Genstandene i rummet optræder så isolerede og anonyme, at
de undslår sig enhver betydningstilskrivning, og vinduerne, der kunne
være rummets kommunikation med omverdenen, skjules bag gardiner. Reolens
skrå placering der lukker af for en stor del af rummet og kvinden der
drejer hovedet væk, udtrykker aflukkethed og modstand, og understreger
billedets vrangvillighed i betydningsdannelsen.
Roland Barthes, der i "Det lyse kammer" tager udgangspunkt i sin egen
private oplevelse af fotografiet, påpeger at det i oplevelsen af fotografier
er svært at se selve mediet, fordi "referenten klæber". Den fotografiske
referent er det objekt der har befundet sig foran linsen på et givet tidspunkt,
og oplevelsen af et fotografi vil ofte knytte sig til denne referent og
dermed til fotografiets sporkarakter - dets "haven væren der". Men i mødet
med Signe Guttormsens hotelbilleder er referenten, dvs. kvinden og rummets
øvrige genstande, så påfaldende neutral, at de spæde betydningsdannelser,
der alligevel hele tiden er på vej, ender i et fraværets værdivakuum,
vi ved kun at kvinden har befundet sig i rummet og der knytter sig ingen
historier eller meningsgivende sammenhænge dertil. Formidlingen mellem
"ikke længere" og "endnu" ligger i fotografiets indeksikalitet og det
er i kraft af denne sporkarakter der ligger i mediet, at Sophie Calles
fotografier giver beskueren mulighed for at stille et narrativt begær.
Men i Signe Guttormsens billeder er der ingen billedelementer, der søger
at kommunikere med en beskuer og det tomrum der dannes indeholder nok
tegn, men afgiver ingen holdepunkter for kommende fortolkninger. Fotografiet
bliver i stedet en iscenesættelse af selve tomheden og ensomheden, der
er intet før og intet efter.
Per Bak Jensen
Per Bak Jensens fotografier lægger sig op ad den tradition indenfor samtidsfotografi,
der udspringer af Kunstakademiet i Düsseldorf, hvor fotografer som Thomas
Ruff, Thomas Struth og Andreas Gursky har gået, samt den udstillingsaktuelle
Candida Höfer . I denne "ny-saglige" dokumentarisme fotograferer Per Bak
Jensen romantiske haveanlæg og asfaltbelagte pladser og motorveje. Fælles
for disse kulturlandskaber er, at de udstråler den samme henvendte forladthed.
De mennesketomme landskaber virker så stille, at man føler sig nødsaget
til at placere sig helt tæt på fotografierne og man har indtryk af at
kunne vedblive sin stirren, uden at nogen form for handling vil indtræffe.
Det er netop i denne fastholdelse af blikket der sker en åbning i billedet,
noget er på billederne som alligevel ikke er der, tomheden er ladet og
Per Bak Jensen bruger denne tvetydige virkelighedsillusion, som
et greb til også at skabe et fraværende, imaginært billede.
Per Bak Jensen (f. 1949):
Uden titel, 1988/1989
C-print, 384 x 482 mm
acc. nr. 1998-291/49
Der er ingen mennesker i Per Bak Jensens fotografier, i stedet er den
menneskelige tilstedeværelse placeret i synsvinklen. Blikket trækkes ind
af perspektivets forsvindingspunkt, langsomt, men vedholdende. Det er
som om stilheden og ubevægeligheden skaber en følelse af tidløshed, et
nærværdet her og nu, hvis rumlighed helt omslutter beskueren. Idet man
som beskuer træder ind i det begivenhedsløse tomrum, oplever man noget
som ikke ses på billedet, sagligheden potenseres til hvad Poul Erik Tøjner
har kaldt metafysisk realisme.
Det at se er en frivillig handling, der ideelt set giver mulighed for
at se alt, men blikket stiger og falder i intensitet og øjet har skiftende
fokus, med en deraf følgende selektivitet i opmærksomheden. Hvis derimod
blikket fikseres i en stirren, trækkes beskueren ind i billedet med en
udelt opmærksomhed og oplevelsen udvides mod en varighed, der ikke hører
til i tidens fremadskridende bevægelse. Når Per Bak Jensen renser billedet
ned til et så tomt og begivenhedsløst udtryk, får stilheden overtaget
- også over beskueren. Via den fikserede stirren gøres det muligt at nå
ud over den frustrerende selektivitet i opmærksomheden, som almindeligvis
er kendetegnende for den visuelle perception. I stilheden ligger en reduktion
af effekter, der i sin tilstræbte neutralitet ikke anmoder om beskuerens
opmærksomhed. Men idet øjet afholdes fra at flakke, stilles der alligevel
krav til beskueren, ikke bare om udelt opmærksomhed, men om at overgive
sig til billedet, lade sig omslutte af stilheden.
I sit kunstneriske arbejde bærer Per Bak Jensen på forestillingen om
at vi alle i os har ét stort billede bestående af en mængde andre billeder,
og følger man denne konception, er der i hvert enkelt af hans fotografier
en forbindelse til dette "store billede", og fotografiet bliver derved
et billede af verden, som både kommer indefra og udefra. Parallelt med
fænomenologisk filosofi, hvor kroppen ses som menneskets sansende udgangspunkt
i oplevelsen af verden, vil en virkelighedsoplevelse være delt i verden
som den giver sig til kende for blikket, og den verden som kroppens blik
er med til at konstruere. Derved rummer billederne både en synlig og en
usynlig del i sig, ikke forstået som en overflade og en dybde, men som
to parallelle billeder, og fotografiet kommer derved til at bevæge sig
mellem noget givet og noget skabt. Dette mellemfelt bliver et mødested
mellem subjekt og verden, og fotografiet bliver et ritual i en identitetsgivende
proces, som skaber en binding mellem krop og verden. Per Bak Jensen skriver,
i forbindelse med sin serie "Stedernes væsen", at det gode billede er
denne tone, som ens eget reflekterende sind og stedets væsen har tilfælles.
Der ligger i stilheden og tomheden en næsten spirituel retorik, og det
er i denne begivenhedsløse fremtrædelse, at stedets og billedets gådefuldhed
fornemmes.
Det tomme rum
Per Bak Jensens fotografier er som en ramme sat rundt om ingenting og
dermed rundt om vores egen forestillingskrafts projektive evne, hvorimod
hotellets værdivakuum i Signe Guttormsens fotografier brutalt standser
denne forestillingskraft. I stedet for at blive inddraget møder beskueren
modstand, både billedkompositorisk og i de afbildede objekters afvisning
af meningsproduktion. Det tomme rum giver i hotelserien ingen muligheder
for meningsproduktion, men viser ud mod en hjemløshed, en intethed der
opstår i fraværet af et højere princip. Derimod udviser Per Bak Jensens
fotografier en tro på, at der er noget mere, beskueren når ud over synet,
dvs. der er ikke mere tale om realisme, men om en kunstnerisk proces der
kontinuerligt bliver til og aldrig afsluttes som form. Det tomrum billedet
indrager beskueren i, åbner for en projektion og sætter forestillingsevnen
i gang, gør det usynlige synligt. I stedet for et referentielt billede,
nærmer det sig et eksistentielt. Fotografen er søgt helt ind i "stedets
væsen" og har lagt det tomme rum frem for beskueren. Et rum der er åbent
for indsigter i tidens uendelighed, men også i grænsen for menneskelig
erkendelse. Den tømning som oplevelsen af Signe Guttormsens hotelbillede
udsætter beskueren for, betyder også en konfrontation med intetheden,
men i form af en negering. Tomrummet giver her ikke nogen mulighed for
fortolkning eller meningsproduktion, og i sidste ende peger det mod den
ene sandhed som er eviggyldig, nemlig døden. Når alle andre begreber vakler
er det den sidste referent. I spændingen mellem de to fotografers billeder,
skildres tomrummet som omgivet af et absolut princip på den ene side og
den subjektive endelighed på den anden side, mellem fotografiets nu og
dets rækken mod uendeligheden.
|